اگر ما بخواهیم تحولی در علوم اجتماعی ایجاد کنیم باید به آن مولفه های اصلی که در علوم انسانی قدیم و علوم انسانی مدرن وجود دارد توجه کنیم. یعنی اگر ما بخواهیم از حکمت اسلامی خودمان استفاده کنیم و به تاسیس علوم انسانی اسلامی بپردازیم که مربوط به ما می شود، باید متوجه باشیم که چه نوع مولفه هایی علوم انسانی را شکل می دهد و ما باید با توجه به آنها تحول ایجاد کنیم.
ابژه محبوس در زمان است. ابژه از کانت به بعد وصف ذاتی اش زمان است. بعد از فوئرباخ، وبر و دیگر متفکران از جمله فوکو پدیدار می شوند که فوکو همه را نقد می کند و علوم اجتماعی را وارد دوره تازه ای می کند و از پایان علوم انسانی سخن می گوید.
اگر ما بخواهیم تحولی در علوم اجتماعی ایجاد کنیم باید به آن مولفه های اصلی که در علوم انسانی قدیم و علوم انسانی مدرن وجود دارد توجه کنیم. یعنی اگر ما بخواهیم از حکمت اسلامی خودمان استفاده کنیم و به تاسیس علوم انسانی اسلامی بپردازیم که مربوط به ما می شود، باید متوجه باشیم که چه نوع مولفه های علوم انسانی را شکل می دهد و ما باید با توجه به آنها تحول ایجاد کنیم و فکر نکنیم آن علوم انسانی را می توان متحول کرد، بلکه ما باید طوری بیندیشیم که در عین حال که اصالت اندیشه خودمان را حفظ می کنیم، اما با سازوکاری که علم انسانی بتواند شکل بگیرد آشنا بشویم.
.
.
صوت سخنرانی چیستی علوم انسانی
دانلود از سرور اول | دانلود از سرور دوم
.
.
این سخنرانی 13 بهمن 1393، در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی»، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و به همت کانون اندیشه جوان و کارگروه فلسفه اسلامی موسسه اشراق ایراد شده است.
چیستی علوم انسانی ؛ حمید طالب زاده، ١٣٩٣/١١/١٣، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران
.
.