صادق زیباکلام: آخرین بار که پیرامون مجوز کتاب «تولد اسرائیل» به خاکپای بندگان حضرت علی آقا جنتی وزیر مفخم قدرقدرت دولت ابد مدت و قوی شوکت یازدهم عریضه معروض داشتم در آستانه حلول سال تحصیلی جاری در اواخر برج شهریور بود که باز حسب معمول چهار سال ماضی پاسخی از جانب امناء آن وزارتخانه جلیله دریافت نشد. با معاضدت جناب علیرضا بهشتی شیرازی مدیر انتشارات جم جاه «روزنه» عقولمان را بر رویهم ریختیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر بنا بود ممیزی ارشاد دراینباره به جوابی میرسید که با «تولد اسرائیل» چه میتوان یا میبایستی نمود، علیالقاعده بعد از چهار سال به یک راهحلی رسیدند بودند. از میان گزینههای موجود: چاپ کتاب در خارج از کشور یا توزیع آن بهصورت قاچاق(با توجه به اینکه تبحر، تجربه و آگاهی هر جفتمان در کار قاچاق خیلی هم کم نیست!)، به این نتیجه رسیدیم که آن را بهصورت «پاورقی» در فضای مجازی چاپ کنیم و در پایان هم کل پیدیاف آن را تقدیمتان داریم.
پنجم آذرماه یک هزار و سیصد و نودوچهار
.
.
فایل pdf پیشگفتار کتاب تولد اسرائیل
.
.
معرفی دومین بخش منتشر شده از کتاب «تولد اسرائیل» – فصل اول
صادق زیباکلام: دوستان سلام،
قبل از هر سخن از اظهار لطفتان برای درج نخستین بخش از کتاب «تولد اسرائیل» سپاسگزاری مینمایم. بسیاری از دوستان خواسته بودند که شمارهحساب بدهم تا هزینه کتاب را بپردازند. از این بابت هم از جانب خودم ازتان ممنونم و هم از طرف ناشر(انتشارات روزنه). حقیقتش را بخواهید من و ناشر در خصوص ترتیبات مالی صحبتی باهم نداشتیم. هر تصمیمی که اتخاذ شود به اطلاعتان خواهم رسانید. فعلاً شما «نسیه» کتاب را مطالعه بفرمایید. تنی چند از دوستان هم یادآوری اخلاقی کرده بودند در خصوص پایمال شدن حقوحقوق فلسطینیها. به این دوستان هم بایستی عرض کنم که موضوع کتاب نه بههیچوجه پایمال کردن حقوحقوق فلسطینیهاست و نه تائید اشغال سرزمینشان و نه رفتاری که بالأخص دولت راستگرای فعلی اسرائیل نسبت به ساکنین فلسطینی اعمال مینماید. موضوع کتاب تاریخ یهودیها و تاریخ سرزمین فلسطین است از زمان مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) ۴۰۰۰ سال پیش تا بجود آمدن کشور اسرائیل در سال ۱۳۲۷. در این بخش که در حدود ۳۵ صفحه میشود مطالب ذیل آمده: بررسی نظریات و فرضیههایی که در ایران پیرامون اسباب و علل به وجود آمدن اسرائیل وجود دارند و اشکالات این نظریهها؛ چرا برای درک اسباب و علل به وجود آمدن اسرائیل چارهای بهجز رجوع به تاریخ یهود و تاریخ خاورمیانه نداریم؛ مشکلات رویکرد تاریخی؛ و بالاخره طرح این پرسش که اساساً دلایل بقاء چهارهزارساله یهودیت کدامین اسباب و علل بودهاند.
ششم آذرماه یک هزار و سیصد و نودوچهار
.
.
فایل pdf فصل اول کتاب تولد اسرائیل
.
.
معرفی فصل دوم کتاب «تولد اسرائیل»
صادق زیباکلام: در فصل اول کتاب با دیدگاهها و نظریههای رایج در ایران پیرامون چگونگی به وجود آمدن اسرائیل در ایران آشنا شدیم. خلاصه همه آنها هم آن است که غربیهای استعمارگر با تبانی و نقشه صهیونیزم را به وجود آوردند و بعد هم با مشارکت و همکاری صهیونیزم سرزمین فلسطین را اشغال کرده و در سال۱۳۲۷(۱۹۴۸) کشور اسرائیل را ایجاد نمودند. دلایل و انگیزههای مختلفی به استعمار برای ایجاد اسرائیل نسبت داده میشود. از نفت و گاز خاورمیانه گرفته تا سرکوب جنبشهای اسلامی و نهضتهای مردمی و ضد غربی تا ایجاد اختلاف و چنددستگی میان مسلمانان در خاورمیانه تا… .
تنها نکتهای که در ایران در خصوص اسباب و علل و دلایل به وجود آمدن اسرائیل وجود ندارد ابتداییترین و بدیهیترین پرسشها در خصوص انسانهایی است که به آنجا آمدند یا به آنجا آورده شدند. اینها چه کسانی بودند؟ چرا به فلسطین آمدند؟ چرا بهجای دیگری نرفتند؟ خودشان آمدند؟ یا بهاجبار آورده شدند؟ از کجا آمدند؟ از یک کشور و یک سرزمین به فلسطین آمدند یا از کشورها و مناطق مختلف به آنجا آمدند؟ دلایل آمدن همه آنها یکسان بود یا به دلایل مختلفی به فلسطین آمدند؟ با توجه به این واقعیت که فلسطین در سال۱۳۲۷ سرزمینی عمدتاً کشاورزی و بهغایت عقبمانده بود، چرا مهاجرین آنجا را انتخاب کردند؟ و یک دوجین پرسشهای اساسی دیگر. فیالواقع تئوریهای توطئه و فرضیههای دایی جان ناپلئونی که در ایران در خصوص اسباب و علل به وجود آمدن اسرائیل رواج دارند، نه اشارهای به ۴۰۰۰سال تاریخ خاورمیانه دارند و نه بهطریقاولی به ۴۰۰۰سال تاریخ یهودیت. نقطه آغازین همه نظریههایی که در ایران در این زمینه وجود دارند اوایل قرن بیستم و حداکثر سالهای پایانی قرن نوزدهم که صهیونیزم شکل میگیرد است. آنها نه اساساً علم و آگاهی چندانی از ۱۸۰۰سال زندگی یهودیها در اروپا دارند(قبل از رفتنشان از اروپا به فلسطین) و نه بهطریقاولی به بیش از ۲۰۰۰سال تاریخ یهودیت در خاورمیانه قبل آوارگی و آمدنشان به اروپا.
بعد از فراغت از فرضیههای توطئه کار خودمان را با فصل دوم که آشنایی با جغرافیای محل مناقشه یعنی آشنایی با جغرافیای خاورمیانه است شروع میکنیم.
.
.
فایل pdf فصل دوم کتاب تولد اسرائیل
.
.
معرفی فصل سوم کتاب «تولد اسرائیل»
صادق زیباکلام: در فصل قبلی با جغرافیا و شرایط اقلیمی منطقه خاورمیانه آشنا شدیم. گفتیم که آبوهوای معتدل شرایط و امکانات بسیار مطلوبی ازنظر تأمین مواد غذایی، کشاورزی، دامداری و تجارت از دیرباز در این منطقه ایجاد کرده است. دسترسی یا درستتر گفته باشیم مجاورت با دریای مدیترانه از ناحیه شمال همسایگی با اروپا را فراهم میآورد و از سویی از جنوب با شمال آفریقا و تمدن بزرگ مصر. درعینحال خاورمیانه از دیرباز با تمدنهای شرقی هم در ارتباط بوده است. این عوامل همواره سبب میشدهاند تا خاورمیانه همواره در طول تاریخ موردتوجه تمدنها، قدرتها، اقوام و مردمان مختلف از سرزمینهای دور و نزدیک بوده باشد. اگر چین را مستثنا نماییم، تمامی قدرتها و امپراتوریهای بزرگ که در شرق به وجود آمدند بدون استثناء به سمت خاورمیانه آمدند و موفق هم شدند تا آنجا را برای مدتی کوتاه یا طولانی متصرف شوند. آشوریها، بابلیها، فنیقیها، سومریها، ایرانیها، اعراب و ترکان عثمانی در اوج قدرتشان خاورمیانه(فلسطین) را به اشغال خود درآوردند. قدرتهایی که از بینالنهرین آمدند(سومریها، بابلیها…) بین یک تا دو قرن، ایرانیها نزدیک به دو قرن، اعراب و عثمانیها هر یک قریب به ۵۰۰سال بر خاورمیانه حکومت کردند. حتی مغولها هم بعد از فتح ایران به سمت خاورمیانه رفتند که در منطقه اربیل امروزی در اقلیم کردستان شکستخورده و متوقف شدند.
شرقیها تنها قدرتهایی نبودند که به سمت خاورمیانه رفتند. قدرتها و امپراتوریهای غربی هم سر از خاورمیانه درآوردند. یونانیها و رومیها هم در اوج اقتدار و کشورگشاییشان خاورمیانه را هم تصرف کردند. یونانیها دو قرن و رومیها نزدیک به ۸۰۰سال بر خاورمیانه حکومت کردند. حاجت به گفتن نیست که شرایط اقلیمی و موقعیت مطلوب خاورمیانه باعث میشده تا اینهمه قدرتهای دیگر تلاش در تصرف آن داشته باشند. جدول ضمیمه قدرتها و تمدنهایی که ظرف ۴۰۰۰سال گذشته خاورمیانه را تصرف نموده و بر آن حکومت کردهاند را نشان میدهد. جدول بعدی هم که در حقیقت موضوع کتاب ما را تشکیل میدهد تحولات مهم ۴۰۰۰سال تاریخ یهودیت از زمان پیدایش آن در ۲۰۰۰سال قبل از میلاد تا تشکیل کشور اسرائیل در سال۱۹۴۸ میباشد.
اما همهکسانی که به خاورمیانه میآمدند در قالب قدرتها و امپراتوریهای بزرگ نبودند. میلیونها نفر در قالب اقوام و دستهجات بزرگ و کوچک هم به خاورمیانه میآمدند. برخی مدتی میماندند و سپس بهجای دیگری میرفتند؛ و برخی دیگر هم در همانجا ساکن میشدند. این گروهها غالباً بدون جنگ و درگیری به بخشهای مختلف خاورمیانه مهاجرت میکردند. همانند امروز، دلایل مهاجرتها از نقاط مختلف به خاورمیانه نامطلوب شدن شرایط زندگی در سرزمین یا منطقه محل زندگی مهاجرین میبوده. همانند قدرتها و امپراتوریهای بزرگ که از نقاط مختلف شرق و غرب به خاورمیانه لشکرکشی میکردند، مهاجرتهای معمولی هم از مناطق و سرزمینهای متعدد صورت میگرفته. از منتهیالیه غرب، سواحل و جزایر دریای اژه و مناطق یونان امروزی؛ مناطق قفقاز و آناتولی؛ جنوب و غرب که شامل مناطق بینالنهرین و شبهجزیره عربستان میشد.
داستان ما از یکی از این مهاجرتها که ۴۰۰۰سال پیش از منطقه «اور» در جنوب عراق امروزی اتفاق میافتاد آغاز میشود. مهاجرت این گروه به فلسطین امروزی همانند هزاران مهاجرت دیگری که در طول هزاران سال در خاورمیانه اتفاق افتاده است میبایستی محو میشد و رد پای آنان را میبایستی حداکثر در قالب نامی در کتب تاریخی و یا در بقایای اشیاء یا سنگنوشتههایی برجایمانده از آنها در موزهها جستجو میکردیم؛ اما اینگونه نشد؛ و این گروه که حداکثر چند هزار نفر بیشتر نبودند نهتنها در تاریخ مدفون نشدند، بلکه بدل به یکی از مهمترین تحولات تاریخ بشر شدند.
صادق زیباکلام
اول دیماه۱۳۹۴
.
.
فایل pdf فصل سوم کتاب تولد اسرائیل
.
.
یادداشت صادق زیباکلام درباره فصل چهارم کتاب تولد اسرائیل
صادق زیباکلام: در سه فصل گذشته با نظرات رایج در ایران پیرامون اسباب و علل به وجود آمدن اسرائیل آشنا شدیم که عمدتاً «فرضیههای توطئه» بودند. دیدیم که چگونه اینها در یک بررسی جدی با تناقضات عمده مواجه شده و فرومیریزند. رسیدیم به اینجا که هر تلاش جدی در خصوص اسباب و علل به وجود آمدن اسرائیل لاجرم مجبور است به تاریخ سرزمین فلسطین از یکسو و تاریخ ۴۰۰۰ ساله یهودیت از سویی دیگر مراجعه نماید. در فصل دوم با جغرافیا و موقعیت طبیعی فلسطین آشنا شدیم. دیدیم که این ویژگیها چگونه بر تاریخ طولانی آن تأثیرگذار بوده است. ازجمله اینکه بهواسطه شرایط اقلیمی آن، سرزمین فلسطین همواره موردتوجه تمامی قدرتهایی که در طول تاریخ به قدرت رسیدهاند قرارمی گرفته. قدرتها و امپراتوریهای بزرگی که در شرق آن(آسیا)، غرب آن(اروپا)، مصر و بینالنهرین ظهور کردند جملگی در جریان گسترش و کشورگشاییشان، سرزمین فلسطین یکی از نخستین اهدافشان بود. مصریها، آشوریها، بابلیها، ایرانیان، یونانیها، رومیها، اعراب، ترکان عثمانی و اروپاییان ازجمله قدرتهایی بودند که در طول چهار هزار سال تاریخ سرزمین فلسطین آن را تصرف نموده و بعضاً قرنها بر آن حکومت کردند. نکته مهم دیگری که در خلال آشنایی با سرزمین فلسطین به آن پی بردیم این واقعیت بود که در کنار لشکرکشیها، بسیاری هم بدون جنگ و خونریزی به آنجا مهاجرت میکردند؛ بعضاً مدتی رحل اقامت افکنده و سپس آنجا را ترک میکردند و بعضاً هم برای همیشه آنجا میماندند. موضوع کتاب «تولد اسرائیل» در حقیقت سرگذشت یکی از این مهاجرتهاست.
در فصل سوم دیدیم که در حدود ۴۰۰۰سال پیش جمع نهچندان بزرگی از اقوام نژاد سامی از منطقهای به نام «اور» در جنوب عراق امروزی و از مسیر تاریخی هلال خصیب به سرزمین کنعان یا فلسطین بعدی مهاجرت میکنند و در منطقهای که امروزه به آن بیتالمقدس میگوییم فرود میآیند. رهبر این گروه را ما امروزه به نام حضرت ابراهیم(ع) و خودشان را هم به نام قوم یهود، یهودیها یا بنی اسرائیل میشناسیم. در جریان مهاجرتشان از «اور» به بیتالمقدس، خداوند بر حضرت ابراهیم(ع) حلول کرده و به او میگوید که اگر او و فرزندانش به خدای نادیده ایمان بیاورند، خداوند هم آن سرزمین را از آن آنان مینماید. فرزندان و نوادگان حضرت ابراهیم(ع) یا حالا دیگر قوم بنی اسرائیل در کنعان میمانند و نزدیک به ۴۰۰سال بدون جنگ و خونریزی یک زندگی آرامی را میگذرانند؛ اما حولوحوش سال ۱۶۰۰قبل از میلاد مسیح بهواسطه خشکسالی شماری از آنان به مصر مهاجرت میکنند و مابقی در کنعان باقی میمانند. اقامت یهودیها در مصر ۴۰۰ سال به درازا میکشد. در ابتدا ظاهراً رفتار مصریها با آنان بهتر بوده اما بهتدریج زندگیشان دشوارتر و رفتار مصریها نسبت به آنها خصمانهتر میشود تا جایی که آنان تصمیم میگیرند تا از مصر فرار کنند. آن فرار یا خروج تاریخی حولوحوش سال ۱۲۰۰قبل از میلاد مسیح و به زعامت حضرت موسی (ع) صورت میگیرد. یهودیها به مدت ۴۰ سال در صحرای سینا میمانند و بعد از فوت حضرت موسی(ع) به رهبری یکی از پیامبران بنی اسرائیل به نام «جاشوا» سرانجام به کنعان بازمیگردند. جدای از منصب پیامبری، جاشوا ازنظر نظامی هم بسیار بااستعداد بود و موفق میشود بخشهایی از سرزمین کنعان را تصرف نماید. فیالواقع میتوان گفت که پس از بازگشت از مصر و درنتیجه فتوحات جاشوا، یهودیها برای نخستین بار است که پس از ۸۰۰سال که از مهاجرتشان به کنعان میگذرد در بخشهایی از آن موفق به تشکیل حکومت میشوند. فصل پیشرویتان یا فصل چهارم در حقیقت بررسی این نقطه عطف تاریخی یعنی به قدرت رسیدن و تشکیل نخستین حکومت توسط یهودیها در قریب به ۳۲۰۰سال پیش است.
بیست و ششم دیماه یک هزار و سیصد و نودوچهار
.
.
فایل pdf فصل چهارم کتاب تولد اسرائیل
.
.
پیشگفتار فصل پنجم کتاب تولد اسرائیل
صادق زیباکلام: تشکیل نخستین فرمانروایی یهودی در دومین هزاره قبل از میلاد
در فصل گذشته دیدیم نخستین تلاشها بهمنظور تشکیل حکومت در سرزمین کنعان یا فلسطین امروزی در دومین هزاره قبل از میلاد و پس از بازگشت یهودیها از مصر به رهبری حضرت جاشوا¬ی نبی (ع) صورت گرفت.
او موفق میشود بخشهای زیادی از کنعان را تصرف کند؛ اما نخستین حکومت یهودیها که در تاریخ یهودیت از آن به حکومت «داوران» نام برده میشود بعد از رحلت او به وجود آمد. داوران مجریان شریعت بودند و مرکز «حکمرانی» آنان در بیتالمقدس بود .«داور» هریک از دوازده قبیله بهصورت شیخوخیت حکمرانی میکرد و حاکمیت آنان نزدیک به دو قرن به طول انجامید. آنان بهتدریج متوجه شدند که نظام حکمرانی باید تحت زعامت یک فرمانده قرار داشته باشد. سرانجام یک فرمانروا برای همه دوازده طایفه برگزیدند. نام این پادشاه شائول بود.پس از شکست او از دشمنان یهودی ها، بزرگان یهود یکی از سرداران او را به نام «داود» برگزیدند؛ شخصیتی که ما او را به نام حضرت داود پیامبر(ع) میشناسیم. حضرت داود با نبوغ شگرف نظامیاش بهسرعت یک «ارتش» نیرومند تشکیل داد و ازنظر رشد و توسعه اقتصادی پیشرفتهای قابلتوجهی پیدا کرد.
پس از چهل سال فرمانروایی داود نبی، سلیمان نبی(ع) فرزند چهارم وی جانشین او شد. مخارج دستگاه عریض و طویل حکومت حضرت سلیمان فشار زیادی برای اخذ مالیات وارد مینمود که موجب نارضایتی مردم از حکومت شد.
بهطورکلی جامعه یهودی به دو دسته تقسیم میشود: آنهایی که از مصر بازگشته بودند و عمدتاً در نواحی شمالی سرزمین فلسطین ساکن شده بودند و یهودیهایی که در کنعان باقی مانده بودند و در نواحی جنوبی ازجمله بیتالمقدس زندگی میکردند. مقامات حکومتی و رهبران دینی عمدتاً از یهودیهای جنوبی بودند. فشار حکومت برای گرفتن مالیات موجب عمیقتر شدن نارضایتی شمالیها شده بود. بنابراین بعد از فوت حضرت سلیمان جانشین او را بهعنوان پادشاه جدید نپذیرفتند و دو بخش شمالی و جنوبی امپراتوری یهود بعد از قریب به هشتاد سال وارد کارزاری سهمگین با یکدیگر شدند. جنوبیها شکست خوردند و امپراتوری بزرگ یهود به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم گردید منطقه شمالی سرزمین یا «کشور» اسرائیل نام گرفت و بخش جنوبی که مرکز آن بیتالمقدس میبود به نام یهودیه که هر دو خود را ذریه حضرت ابراهیم(ع) میدانستند. فصل پنجم ادامه تاریخ یهودیت بعد از فروپاشی امپراتوری حضرت داود و ایجاد دو کشور مستقل یهودی به نام اسرائیل در شمال و یهودیه در جنوب است.
.
.
فایل pdf فصل پنجم کتاب تولد اسرائیل
.
.
فایل pdf فصل ششم کتاب تولد اسرائیل
.
.
فایل pdf فصل هفتم کتاب تولد اسرائیل
.
.
فایل pdf مقدمه فصل هشتم کتاب تولد اسرائیل
فایل pdf فصل هشتم کتاب تولد اسرائیل
.
.
انتشار فصل های باقیمانده کتاب تولد اسرائیل در طول ماه مبارک رمضان
صادق زیباکلام: با سلام خدمت دوستان و آرزوی قبولی طاعات. همانطور که میدانید از زمان ارائه فصل هشتم تولد اسرائیل نزدیک به ۳ماه میگذرد. در طی این مدت بسیاری گلایه داشتند که پس مابقی کتاب چه شد؟ علت تأخیر که از بابتان پوزش میخواهم حجم کارهای دیگر بود. فصول نهم، دهم و یازدهم کامل شدهاند. این سه فصل بالأخص دهم و یازدهم بسیار مهم میباشند. چراکه در حقیقت حلقه اتصال مهمی در تاریخ ۴۰۰۰هزارساله یهودیت بشمار میروند. این بخشها تاریخ عهد قدیم یهودیت را متصل میکنند به عهد جدید. بهبیاندیگر اگر تاریخ یهودیت را با تسامح تقسیم کنیم به تا قبل از میلاد و دوران معاصر یا قرن بیستم که در آن اسرائیل متولد میشود، فصول دهم و یازدهم با تشریح وضعیت یهودیها در طی قرونوسطی و در عصر جدید یا «مدرنیته»، در آن صورت این دو فصل تاریخ یهودیت قبل از میلاد را متصل میکنند به دوران معاصر.
سعی خواهم کرد این سه فصل را در طول ماه مبارک رمضان تقدیم دوستان بنمایم.
بیستم خرداد یک هزار و سیصد و نودوپنج
.
.
فایل pdf فصل نهم کتاب تولد اسرائیل
.
.
فایل pdf فصل دهم کتاب تولد اسرائیل
.
.
فایل pdf فصل یازدهم کتاب تولد اسرائیل
.
.
مدخل فصل سیزدهم تولد اسرائیل
گفتیم که طلوع مدرنیته نوید پایان دوران سخت قرونوسطی را سرانجام برای یهودیهای اروپا به همراه آورد. به نظر میرسید که نگاه کینهتوزانه قرونوسطی به یهودیها و اعمال انواع تبعیض و دشمنیها علیه آنان پایان یافته بود. دروازههای «گتو»ها(محلههای مخصوص زندگی یهودیها در دوران قرونوسطی) بازشدهاند. دیگرکسی آنها را قاتلین حضرت مسیح(ع)، نزولخوار، مالپرست، بیوطن و… نمیداند؛ و اروپاییها حاضرشدهاند آنها را بهعنوان «هموطن»بپذیرند؛ اما آن ماهعسل خیلی به درازا نکشید و باز مجدداً ابرهای تیره نفرت و دشمنی علیه یهودیها شکل گرفت. این بار «گناه»یهودیها منشأ دینی نداشت. چون اساساً با چیرگی سکولاریسم، مذهب و باورهای مذهبی نقشی در تعاملات اجتماعی نداشتند. بجای مذهب، اخلاق، فرهنگ، تمدن و بالاتر از همه نژاد، دلایل نفرت از یهودیها شده بود. دور جدید دشمنی با یهودیها منجر به به وجود آمدن واکنشهای مختلفی در میان آنها شد. ازجمله مهاجرت از اروپا. در فاصله نیمه دوم قرن نوزدهم تا آغاز جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴، نزدیک به ۳میلیون تن از جمعیت۱۰میلیونی یهودیهای ساکن اروپا مهاجرت کردند.۲میلیون به آمریکا و مابقی به آرژانتین، کانادا، استرالیا، آفریقا و فلسطین؛ اما رفتن از اروپا راهحلی نبود که همه بر روی آن توافق میداشتند. این نگرانی بود که در سرزمینهای جدید هم بهتدریج همان بغض و کینهها نسبت به یهودیها بروزمی کرد. راهحل اساسیتر آن بود که یهودیها به یک سرزمینی بکر و کمجمعیت میتوانستند مهاجرت کنند و به کمک دانش و ثروتی که داشتند آنجا را برای خودشان آباد میکردند. چندین عامل باعث شکل گرفتن این ایده شده بود. نخست همان نگرانی از به وجود آمدن دشمنی با یهودیها بود. عامل دوم به راه افتادن امواج نیرومند ناسیونالیسم در اروپا بود. ملیتهای زیادی صاحب کشور از آن خودشان شده بودند و با توجه به وضعیت ناخواسته بودن یهودیها در اروپا، چه میشد که آنها هم میتوانستند سرزمینی از آن خودشان پیدا میکردند. عامل دیگر رفتن اروپاییها به سرزمینهای جدید در آفریقا، آمریکا و مناطق دیگر بود. ایده ایجاد سرزمینی از آن یهودیها از اوایل قرن نوزدهم در آثار بسیاری از نویسندگان یهودی در اروپا ظاهرشده بود. بنجامین دیزرائیلی، یهودا پینسکر، موزس هس و جورج الیوت ازجمله نویسندگانی بودند که دهها سال قبل از تئودور هرتصل آرزوی ایجاد یک موطنی برای یهودیها را در آثارشان مطرح ساخته بودند.
.
.
فایل pdf فصل دوازدهم کتاب تولد اسرائیل
.
.
فصل سیزدهم کتاب تولد اسرائیل
شکلگیری ناسیونالیسم یهودی و ایده تشکیل یک کشور یهودی 1918-1880
… «تئودور هرتضل» كه بود؟ ادبيات ما در خصوص اعراب و اسرائيل مملو از توهمات توطئه و فرضيههاي دايي جان ناپلئوني پيرامون هرتضل ميباشد. او بهعنوان مغز متفكر و بنيانگذار «صهيونيزم» و كشور اسرائيل و يك چهره و شخصيتي فوقالعاده مرموز و پيچيده معرفي ميشود. او از یکسو متصل ميشود به فراماسونري، به انگلستان، به استعمار كهنه و نو و از سويي ديگر به غرب، به دشمنان اسلام و به توطئههاي شوم براي ضربه زدن به مسلمين و گرفتن فلسطين از مسلمانان؛ اما او بهراستی كه بود؟ نخست آنكه نه شخصيت هرتضل به آن پيچيدگي و پررمزورازی است كه ما از وي ساختهايم و نه اساساً او بود كه براي نخستين بار فكر ايجاد يك سرزمين و كشوري را براي يهوديها مطرح نمود. آن انديشه، همانطور كه ديديم، دهها سال قبل از هرتضل و از دهههاي نخست قرن نوزدهم و پس از به راه افتادن دور جديد امواج ضد يهوديت در اروپا از جانب شماري از يهوديها مطرح شده بود. پس اهميت هرتضل در چه بود؟…
.
.
فایل pdf فصل سیزدهم کتاب تولد اسرائیل
فایل صوتی فصل 13 کتاب تولد اسرائیل با صدای نویسنده کتاب: صادق زیباکلام
.
.
فایل pdf فصل چهاردهم کتاب تولد اسرائیل
فایل صوتی مقدمه فصل 14 کتاب تولد اسرائیل با صدای نویسنده کتاب: صادق زیباکلام
فایل صوتی فصل 14 کتاب تولد اسرائیل با صدای نویسنده کتاب: صادق زیباکلام
.
.
از فصل هشتم فقط مقدمه آن موجود است
در ضمن فهرست فصل نهم به بعد نیز موجود نیست
سلام و درود
فصل هشتم اضافه شد
در نسخهای که در سایت ایشان بود نیز فهرستی وجود نداشت
اگر کتاب رو در قالب یک پی دی اف قرار می داد خیلی بهتر و راحت تر می شد…چرا این شکلی رو نمی فهمم
عزیزان پس از ظهور اسلام سایر ادیان تاریخ مصرفشان تمام شد
البته منظور از اسلام هم اسلام شیعه ۱۲ امامی است
اینکه در اروپا توجه به نوع ادیان بی اهمیت شده است بخاطر
نفوذ و شیوع تفکرات فراماسونری مردم توجه خود را از دین به
سوئ علم پرستی و طبیعت پرستی و شیطان پرستی و جن پرستی
(بت پرستی مدرن) تغییر دادند
جهان چاره ای بجز گرایش به اسلام شیعه ندارد
متاسفانه برآیند نیروهای شیطانی تمامی جهان بر علیه ایران شیعه
خواهد بود جون اشرار همیشه بدنبال آزار ابرار هستند تا زمانی که
تمامی مفهوم شر در زمین به امید خدا بتدریج نابود شود
اسرائیل برای بپا کردن شر در جهان ایجاد شده و حالت تهاجمی
دارد. غرب فعلا همان امپراطوری دجال است و آمریکا و اسرائیل
درست مثل یک روح شیطانی در دو کشور هستند مثل اژدهای
دو سر.
فعلا آمریکا و اسرائیل و به هیچ چیز بجز شیطان پرستی اعتقاد
ندارند و تمام داستان های دینی را مسخره میکنند
سکولاریسم هم به مفهوم دین زدایی از سیاست به نفع وارد کردن
شیطان پرستی در سیاست است!
دموکراسی غرب هم دروغین و فریبکارانه است
فراماسونری بعنوان یک شیطان پرستی هوشمند و طبقه بندی شده
صد ها سال است که وارد عرصه دین ستیزی و نفوذ در قسمت های حساس تمام کشور ها شده است.
اسرائیل چه دستاوردی در افزایش امنیت معنوی و هوش معنوی در
جهان داشته است؟?
هیچ!متاسفم.
اگر mockery، redicule، مغالطه، تظاهر و تخریب تنها claim to rationality غرب علیه جامعه شما نبود هیچگاه elite و برخی دانشجویان و متفکران جامعه غربی متوجه حقنه دموکراسی& لیبرالیسم، حقوق بشر، آژآدی اطلاعات و روزنامهها و زندانگاههای دارای نام دانشگاه و science در جامعه غرب نمیشد. stratagem حقه خود را جای قشر مذهبی جا زدن، برای تخریب آنها لاقل در کشور شما بیش از حد در فضای اینترنتی تکرار شده، حقه دیگری به کار برید.
چرا صداقت و استدلال را کنار میگذارید؟ اگر قشر دیندار شما حرف عقلانی دارد به آن گوش دهید. خوب نبود نپذیرید. چرا تمسخر و تخریب؟
وای وای چه ملته مظلومی کلی اشک ریختم براشون. مشکل یهود برتری بینیه خودشه . خداوند یک روز سرزمینی به اونها بخشید و یک روز بر اوم ها حرام کرد. در ضمن ابراهیم یه پسر دیگه داشت به نام اسمعیل که اکثر این اعرابند. فک کنم اقای زیبا کلام خودشو به ندیدنه این همه جنایاته یهودیها میزنه
اقای داود خداوند چه روزی ان سرزمین را بر یهودیان حرام کرد ؟ کجا چنین مطلبی نوشته شده است ؟قران میگوید ان سرزمین متعلق به یهودیان است وباز قران میگوید که بنی اسرائیل قوم برگزیده هستند که بر عالمیان برتری داده شدند توجه کنید اینها را تورات نمیگویدها قران اینها را میگوید ولی قران در هیچ جا نگفته که ان سرزمین بر یهودیان حرام شده است برعکس قران میگوید سرزمین مقدس بنام انها سند زده شده است خدا بنام انها نوشته است ایات را برایتان مینویسم
یا بنی اسرائیل الذکرو نعمتی التی انعمت علیکم وانی فضلتکم علی العالمین
ای بنی اسرائیل من نعمت را بر شما تمام کردم وشما را بر عالمیان برتری دادم این ایه سه بار در قران تکرار شده است
یا قوم الذخلوالارض المقدس التی کتب الله لکم ولا ترتدوا علی ادبارکم فتنقبلو خاسرین
ای قوم داخل شوید در سرزمین مقدس که خدا برایتان نوشته وپشت به حکم خدا نکنید که از زیانکاران خواهیدشد
این ایه هرگز نسخ نشد وهمچنان تا ابد پابرجاست
پایگاه جنابعالی مرکزاسراییل است؟جالب است!
چه تصادفی!!
راستی داعش از کجاحمایت مالی میشود؟!
نمی دانستیم که اسراییل به یک سایت فرهنگی هم رحم نمی کند..
درود بر شما
اولا : همان خدایی که فرمود فضلتکم علی العالمین با عقب گرد آنها از همراهی با حضرت موسی وگمراه شدنشان همان خداهم در ایات مختلف انان را مغضوبین وظالین ولعنت شدگان معرفی کرد . ثانیا اگر قرار باشد وقتی پیامبری درهر جا مبعوث شده است امت ان پیامبر همگی از سراسر جهان آن سر زمین را اشغال کنند پس یک میلیارد مسیحی هم وارد فلسطین شوند چون حضرت عیسی هم آنجا مبعوث شده است .ثالثا خود یهودی می گویند وسازمان ملل واروپایین صراحتا اعلام می کنند برای جبرانک کشته ها ی یهودی در جنگ دوم این سر زمین را به آنها داده اند رابعااین اروپاییان که خود جنایت کرده انذ چرااز سر زمین های خود به اینها نمی دهند خامسا امروز ناآگاه ترین افراد هم می دانند اسراییل خط مقدم وخاک ریز تسلط غرب برمنابرمنابع نغت است کما اینکه دهها نفر مانند کسینجر بر این موضوع بالصراحه اذعان کردهاند امثال آقای زیبا کلام در تاریخ کم نیستند که نوکر ی وجاده صاف کن جریانهای ظالم بوده اند فقط باید گفت امام حسین (ع) در ست فرمودند اگر دین ندارید آزاده باشید
سلام، وقت بخیر
دوست عزیز چرا تاریخ معاصر را مطالعه نمی کنید. در اولین کنگره های قوم یهود در مورد انتخاب زمینی برای اسکان یهودیان بحث های مفصلی بود و نیکاراگوئه انتخاب اصلی بود ولی در مذاکرات بعدی فلسطین انتخاب شد و دلیل انتخاب آن واضح بود، در واقع برنامه ریزی انگلیس برای ایجاد تنش و درگیری در خاورمیانه با تقویت تفکر صهیونیستی(تفکر راست گرایانه و سلفی وافراطی یهودیان) در کنار تقویت تفکر وهابی(راستگرایانه وسلفی و افراطی مسلمانان) و احزاب بعث در کشورهای اسلامی باعث درگیری همیشگی یهودیان و مسلمانان ایجاد درگیری همیشگی در منطقه خاورمیانه به چند دلیل واضح: تضمین سود اقتصادی شرکت های اسلحه سازی و نفتی که از قضا مالکین اصلی آنها صهیونیست ها و مسیحیان حامی صهیونیست هستند. هزینه شدن درآمد کشورهای نفت خیز که اتفاقا کشورهای اسلامی هستند، در جنگ ها و درگیری ها و رقابت خرید و تولید و انبار اسلحه و هزینه نشدن درآمد نفتی برای توسعه و عمران کشورهای اسلامی.
برای این اهداف، داستان تاریخی دست آویزی بیش نبود. وگرنه هر نقطه از کره زمین را دست بگذارید اقوامی ساکن بوده اند که در تاریخشان مهاجرت و یا تغییر دین و اقلیت ماندن عده ای و … وجود دارد و این ماجراها خاص یهودیان و فلسطین نیست.
اما یک نکته واقعا باعث ایجاد مشکل در اقتصاد رو به رشد اوایل قرن بیستم اروپا بود و آن آزاد بودن رباخواری در دین یهود و منع آن در دین مسیحیت و اسلام بود. همین امر باعث شده بود یهودیان اروپا ثروت اندوز شده و کارخانه ها و کارگاه های مسیحیان را به راحتی تصاحب کنند و دلال بازی هایی در خرید و فروش سهام کارخانه ها به راه اندازند که روند اقتصاد سالم را تحت شعاع قرار می داد و اکثر تولید کنندگان اروپایی خاطرات زجراوری از رباخواران یهودی داشتند. دراکثر رمان ها و نمایشنامه های نویسندگان برجسته اروپایی نمونه ای از این رباخواران را می بینید. انگلیس با دادن حکومت کشور فلسطین به صهیونیست ها در واقع بذر جنگ و سرگرم شدن یهودیان و مسلمانان را برای قرن ها در این نقطه از جهان کاشت. از آنجا که سود بسیاری از شرکت های چندملیتی اروپایی و امریکایی در این جنگ و جدال ها در سرزمین انرژی جهان(خاورمیانه) است، هیچ وقت حمایت جدی از ساکنان این سرزمین نکرده اند. در این جنایت ها یک اجماع جهانی بین راست گرایان جهان از هر دینی وجود دارد.
در مورد هلوکاست این نکته را عرض کنم که اولا این رویداد تاریخی هم دست آویزی برای ایدئولوژی اشغال است. وگرنه همزمان با کشتار بیرحمانه هیتلرو فرستان کودکان یهودی به اتاق های گاز، سران صهیونیست با هیتلر در حال مذاکره بودند و هرگز در مذاکراتشان به کشتارهای مردم بی گناه یهودی اعتراضی نکردند و صرفا دنبال اهداف اقتصادی بودند.
از طرفی هیتلر کلا مردم اروپای شرقی را انسان نمی دانست و بسیاری از قربانیان آشوویتس مردم صربستان و بوسنی و مقدونیه بودند که بسیاری هم مسلمان یا مسیحی بودند. هولوکاست بر مبنای اعترافات آیشمن تبدیل به آمار و ارقام صرفا یهودیان شد. وضعیت اعترافات آیشمن را در کتاب “آیشمن در اورشلیم اثر هانا آرنت ” مطالعه فرمایید. آیشمن یک افسر سطح پایین بود که سالها در آرژانتین مخفیانه زندگی کرد وشاید صهیونیست ها اورا زیر نظر داشتند تا روزی که که درفلسطین مستقر شدند او را در آنجا محاکمه کنند و با اعترافات تلقین شده به آیشمن هولوکاست را دوباره بازنویسی کنند و آمار و ارقام یهودی تری از آن بیرون بیاورند.
با کسره ی اضافه آشنا شوید. با احترام.
تذکر به کاربر “داود” :
با ﮐﺴﺮﻩ ﯼ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺁﺷﻨﺎ ﺷﻮﯾﺪ! ﺑﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ.
آقاي دَاوُدَ ، ، تاريخ و وقايع تاريخي را نميتوان تغيير داد، شما با ستنقاد يك كتاب ( قران ) نميتوانيد وقائع تاريخي را كه صدها كتاب در آن زمينه نوشته و ثبت شده را فقط با ستنقاد بعضي آيات قران نپذيريد. من با چند سوْال ساده ثابت ميكنم كه با لحظه اي تامل حقيقت تاريخي برايتان روشن خواهد شد . اگر واقعا به دنبال حقيقت باشيد ،بايد تعصب ديني را كنار گذاريد،ولي قبل از سوْال ،لازم ميداني مختصرا وقائع تاريخي در مورد ابراهيم را ذكر كنم .ابراهيم ٨٥ساله بود كه ساراي به ابراهيم گفت ،من پسري ندارم برو با كنيز من هاجر ( كه زني مصري بود) هم بستر شو ،تا براي من فرزندي به دنيا بياورد ،لازم به ذكر هست كه در آن زمان اين سنت رواج داشت اگر زني بچه دار نميشد . و ابراهيم پذيرفت و با هاجر هم بستر شد و اسماعيل به دنيا آمد ، ولي زماني كه ابراهيم ٩٩ ساله بود كه خداوند بو او ظاهر شد و به او وعده داد كه از تنها زن رسمي خويش ساره پسري به او ببخشد و در ( و خدا فرمود او را ديگر ساراي مخوان . نام او از امروز ساره ، يعني شاهزاده خواهد بود چون من او را بركت خواهم داد و از او پسري به تو خواهم بخشيد ) ،در آن زمان ساره ٩٠ سال داشت و در ٩١ سالگي صاحب فرزند شد ، ولي چند سال بعد ،ساره ديد كه اسماعيل ،إسحاق را اذيت وآزار مبكند و به ابراهيم گفت ابن كنيز و پسرش را از خانه بيرون كن و ابراهيم هاجر و اسماعيل را از قوم خود بيرون كرد.
حال سوالي كه دارم .ابراهيم هيچ گونه علاقة اي به هاجر نداشت و فقط به خواست همسرش با او هم بستر شد و اسمائيل فرزندي نبود كه از روي عشق و علاقة به دنيا آمده باشد ،و اگر ابراهيم هاجر را دوست ميداشت هرگز او را از قبيله خود بيرون نميكرد. خداوند به جهت امتحان إيمان به ابراهيم گفت كه فرزندت را براي من قرباني كن ،به نظر سما ابراهيم إسحاق را بيشتر دوست ميداشت كه از همسر واقعي او بود يا اسمائيل را كه از كنيز همسرش بود ؟ هاجر با اينكه بچه دار شد باز هم كنيز ساره بود و حضرت ابراهيم او را به عنوان همسر خويش نپذيرفت و هرگز ديگر با او هم بستر نشد ،و اگر او و اسماعيل را به اندازه همسرش دوست ميداشت چرا حاضر شد كه او و پسرش را از قبيله خود بيرون كند ؟
هدف خدا از قرباني كردن فرزند ابراهيم آزمايش إيمان بود ،بنابراين براي ابراهيم قرباني كردن اسماعيل بسيار آسان تَر بود تا قرباني كردن إسحاق كه از زن رسمي او و با معجزه خدا به دنيا آمد ، پس خدا براي آزمايش ابراهيم ، دست روي عزيز ترين چيزي كه براي ابراهيم با ارزش بود گذاشت يعني فرزند واقعي او إسحاق و به ابراهيم گفت إسحاق را براي من قرباني كن ، و اين دروغي بئس نيست كه مسلمانان ميگويند خدا به ابراهيم گفت اسماعيل را قرباني كن ، اثلا در آن زمان اسماعيل از قبيله ابراهيم با مادرش رانده شده بود. أصلا اگر قرار بود كه از طريق اسماعيل و نسل او خدا قومي بزرگ به ابراهيم ببخشد، چرا بايد در سن ١٠٠ سالگي و ساره كه ٩١ ساله بود، خداوند به آنها پسري عنايت كند و چنين معجزه اي را انجام دهد ؟
انگيزه خدا از ابن معجزه بزرگ چه بود ؟
در آخر از اسماعيل قوم أعراب بوجود آمدند ،ولي چرا حتي تا قبل از پيامبر اسلام، تمامي پيامبران بعد از ابراهيم از نسل إسحاق بوده اند ،تا عيسي مسيح كه از يك مادر يهودي به دنيا آمد .
چرا بايد خداوند تا چند قرن بعد ، به نسل اسماعيل توجهي نكند ، و پيامبران ديگر: يعقوب ، كه از يعقوب قوم اسرائيل بوجود آمدند و از قوم اسرائيل خداوند موسي را برگزيد، كه يك يهودي بود وبعد از او هم بقيه پيامبران همه يهودي بودند . چرا خداوند بايد از قوم اسرائيل پيامبري برگزيند.( موسي ) و براي اولين بار شريعت خود را به او بدهد ، خوب همان زمان ميتوانست از قوم اسماعيل كه در اسارت فرعون هم نبودند ، پيامبري انتخاب كند ،ولي اين كار را نكرد و حتي پيامبران بعدي هم همه يهودي بودند.
أصلا چرا بايد خداوند اينقدر نظر لطف به قوم اسرائيل داشته باشد و انها را از دست فرعون با معجزات بيشمار آزاد كند و با معجزه از دربا آنها عبور دهد و انها را به سرزمين اسرائيل هدايت كند و آنجا را به قوم اسرائيل ببخشد؟
در شهر أورشليم خداوند توسط حضرت سليمان ، معبد خداي يهوديان بِنا شد . سالها بعد كه قوم اسرائيل توسط امپراطوري بابل به مدت ٧٠ اسارت برده ميشود ، ولي خداوند كوروش پارسي را مسح كرده و قوت ميبخشد كه امپراطوري بابل را ساقط كند و يهوديان را آزاد مبكند و دستور ميدهد كه به يهوديان از خزانه سلطنتي هر چه ميخواهند بدهيد تا معبد خداي خود را كه توسط سليمان بِنَا شده بود ،دوباره باز سازي كنند.
وَ زماني كه اسلام ظهور كرد ،همانگونه كه به ايران و خيلي كشورهاي آسياسي و اروپايي حمله ميكرديد ،كشور اسرائيل و كشور ابران و كشور هاي ديگر را به زور شمشير اشغال كردند و ببعد از مرگ پيامبر اسلام توسط عمر ،مسجد القصي در نزديكي معبد حضرت سليمان بِنَا شد . در حقيقت اشغال كنندگان واقعي اسرائيل أعراب بودند نه يهوديان.
تصور كنيد كه أعراب از آن زمان تا كنون در كشور ابران ساكن ميبودند و ايرانيان با يكديگر متحد ميشدند تا كشور ابران را دوباره از دست أعراب آزاد كنند ،آيا ميتوان گفت كه ايرانيان كشور ابران را اشغال كرده اند ؟
همين اتفاق براي كشور اسرائيل رخ داده است ،بعد از جنگ جهاني دوم كه از درست كشتار نازيست هاي آلماني يهوديان كشور اسرائيل را از ترس جان ترك كرده بودند، بعد از جنگ جهاني دوم خواستار سكونت مجدد در كشور خود شدند ،ولي متاسفانه با مخالفات فلسطيني ها مواجه شدند .
شما هم تخم وترکه عرب هستید همه ی ایران را حاضرید فدا کنید تا بیت المقدس را به زور وناحق بگیرید توان مقابله فکری که ندارید فقط بلدید تهمت بزنید منطق هم با شما بیگانه است یادتان نرود داعش از متن دینی شما وبه استناد ان برخاسته است
با سلام و ضمن تشکر از دکتر زیبا کلام
14 فصل کتاب را امروز تمام کردم خیلی مطالب جالب و جدیدی یاد گرفتم ولی چند نکته خیلی برام قابل توجیه نیست
1- در این کتاب هیچ نکته منفی و انتقادی در مورد جامعه یهود مخصوصا از 1800 سال پیش تا کنون وجود نداشت و مرتبا از انها به عنوان نژادی با فرهنگ و تمدن وسواد بالا یاد شده که اگه به انها نسبت بدی هم داده میشده بخاطر بخل و حسادت بوده حتی در اروپا ! ایا انها واقعا اینقدر معصوم بودند و هیچ اشتباه کوچکی هم نداشتند که اقای دکتر در کتاب ذکر کند
2- توجیهاتی که در مورد قانون جرم بودن نفی هلوکاست و تحقیق در مورد انها در کتاب ذکر شده برای این حقیر قابل هضم نیست
واقعا چجوری قبول کنم داعشی که برای بریدن سر ایرانیان له له میزند حاصل تفکر خود ماست .چجوریه که داعش یک گلوله سمت اسرائیل شلیک نمیکند مگر نمیگویید حاصل تفکر ماست.اقای جانان عزیز قران میگوید برتری دادیم ولی فعل زمان گذشته است و دقیقا ایه بعد میگوید انها را لعنت کردیم و دلهاشان را قسی کردیم و انهارا تا ابد ذلیل و بی مسکن .اگه خواستید ایات رو بگم.مگر قران نگفت که دشمن ترین نسبت به مسلمانان یهودیانند . و راضی نمیشوند از شما تا بر شما تسلط یابند . اگه خواستید ایات رو بگم
دوست عزیزداعش حاصل تفکر ایرانیان نیست حاصل تفکر اسلام است داعش تفسیری از اسلام وقران است که بشدت نص گراست وبا مصادیق شرک وکفر مبارزه وجهاد میکند حتی اهل کتاب را برنمیتابد همانطور که قران میگوید قران متاسفانه بشدت در گیر زمان ومکان است وبنا به وضعیت حکم صادر میکند وهمین موجب تناقض گویی قران شده است وباز به همین دلیل نمیتواند کتابی برای همه ی اعصار باشد در جایی اهل کتاب را اهل رستگاری میداند ودر جایی کافران را به خودشان وا میگذارد ودر جایی توصیه میکند که با کافرانی که با شما نمیجنگند شما هم با انها نجنگید وحتی دوستی با انها ایرادی ندارد ولی در جاهای دیگری میگوید هر کجا کافر ومشرک راگیر اوردید بکشید ودر جای دیگری حکم قتال با اهل کتاب را هم صادر میکند حتی هنوز انها جنگ را اغاز نکرده باشند ودر جای دیگری از دوستی با پدر وبرادر کافر ومشرک هم نهی میکند ودر جایی توصیه میکند که قتال راحتی از نزدیکان کافر ومشرک خود اغاز کنید که دیگران استقامت را در شما ببینند همه ی این ایات را اگر خوستید برایتان مینویسم
دوست عزیز قران میگوید برتری دادیم ودر جای دیگری میگوید که سرزمین مقدس راخدا به نام انها سند زده است هیچ ایه ی دیگری در قران نیامده که بگوید از این به بعد ان سرزمین متعلق به یهودیان نیست یعنی ایه سند زدن سرزمین مقدس به نام یهودیان هرگز نسخ نشد بلی یهودیان پس از انکه حاضر نشدند برای ورود به سرزمین مقدس بجنگند چهل سال اواره شدند بعداز ان به سرزمین مقدس رفتند وانجا ساکن بودند وان منطقه یهودی نشین بود تحت قیمومیت کنیسه های یهود روزگار میگذراند وحتی دولت مرکزی که مسیحی بود درانجا خل وتصرفی نداشت وعملا انجابه دست یهودیان اداره میشد
قران راضی نمیشود یهودیان بر مسلمانان تسلط یابند ولی همین قران نگفته انها را از سرزمین مقدس بیرون کنید ویا دیگر از این به بعد سرزمین مقدس مال یهودیان نیست مال مسلمانان است هرگز قران چنین نگفت وان ایه نسخ نشد
اینکه فعل زمان گذشته است تمام قران متعلق به گذشته است خود قران میگوید اگر بخواهیم ایه ای را نسخ کنیم ایه ی دیگری بهتر از ان میاوریم در ارتباط به تعلق سرزمین مقدس به یهودیان ایه ی مربوطه نسخ نشد پس تا ابد پا بر جاست اگر شما قران را برای تمام اعصار میدانید ان ایه هم برای تمام اعصار است
در قسمتی از مقاله از مهاجرت یهودیان به کشورهای زیادی یاد شده ازجمله امریکا آرژانتین و استرالیا و دراخر فلسطین ولی انچه در فلسطین شده در هیچ کدام از آن کشورهای دیگر نشده آقای زیبا کلام به زیبایی نکات مهم و تاثیر گذار بر مساءله ایجاد بزور اسلحه است را کلاً حذف کرده وبا واگوییهای تاریخی و خیالی میخواهد منطق درت تشکیل اسرائیل را طبیعی و حقیقی و حق ظالمانه یهودیانر مظلومانه نشان دهد من ئتعجب میکنم چرا کسی اورا نقد اساسی نمیکند میگذارند در رسانه ها هم بیاید از دولتهای کودتای پهلوی هم تعریف و تمجید میکند دولهایی که دست نشاندگی اظهر من الشمس است ؟!