چرا حال عارفان خوب است؟

چرا حال عارفان خوب است؟

بسیاری از عارفان فرهنگ ما از شادی خیره‌کننده و غبطه‌انگیزی حرف می‌زنند که در وهله‌ی نخست، غریب می‌نُماید و درک چرایی آن بر ما دشوار است. در حالات و مقامات آنان شاهدِ احوال خوش، سخنان مبتهج و اوقات طرب‌آمیزی هستیم که در عینِ شگفتی، سؤال‌انگیز هم هستند:‌ چه بر آنها گذشته که چنین شادی می‌کنند؟

فیلم گفتگوی پیتر سینگر و ریچارد داوکینز درباره خوردن حیوانات

فیلم گفتگوی پیتر سینگر و ریچارد داوکینز درباره خوردن حیوانات

هم‌اندیشی پیتر سینگر و ریچارد داوکینز (دو تن از متفکرین معاصر) درباره ستم به حیوانات، دامداری صنعتی و شباهت آن با برده داری.

تامّلی روش شناختی در منازعات پیرامونِ تحریف قرآن (1)

تامّلی روش شناختی در منازعات پیرامونِ تحریف قرآن (1)

سالهاست که در لابلای متون، به رصد شیوۀ استدلال دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی پیرامون موضوع “تحریف قرآن” پرداخته ام. اما همیشه با سوالات جدی ای روبرو بوده ام؛ سوالاتی که هیچ وقت پاسخی برای آن در میان این نزاع ها نیافته ام. این سوالات به اعتقاد نویسندۀ این سطور بسیار با اهمیت محسوب می […]

می‌شود دشمنان را دوست داشت؟

می‌شود دشمنان را دوست داشت؟

صدیق قطبی: «ای دوست، عالم عشق طرفه عالمی است! با دشمنان دوست بودن، جز در عالم عشق هرگز نبوَد.- عین‌القضات همدانی»(1) دشمنان را نیز می‌توانیم دوست بداریم. این‌کار نه تنها ممکن است بلکه سودمندی و مطلوبیّت هم دارد. دوست داشتن دشمنان را بیشتر در «نیک‌خواهی» باید معنا کرد. ممکن است خوش نداشته باشیم با دشمنان، […]

گفت‌وگو به‌مثابه‌ی شیوه‌ی زیست ، محمدمهدی مجاهدی

گفت‌وگو به‌مثابه‌ی شیوه‌ی زیست ، محمدمهدی مجاهدی

گریز از گفت‌وگو دست کم دو اشکال دارد: يکی اخلاقی‌‌ـ‌روحی و دیگری معرفتی. اشکال اخلاقی‌ـ‌‌روحی و روانی به امکان گرفتاری افراد گفت‌وگوپرهیز در دام خودمحوری و خودپسندی و خودمستثناپنداری باز می‌گردد که گویی خود را تافته‌ای جدابافته از ديگران و فراتر از گفت‌وگو می‌شمارند، چنان‌که انگار چیزهایی می‌دانند که ديگران نمی‌توانند بفھمند، یا اگر آن […]

مصطفی ملکیان؛ سنخ شناسی انسان از منظر فروید: سه نوع اضطراب

مصطفی ملکیان؛ سنخ شناسی انسان از منظر فروید: سه نوع اضطراب

فروید می‌گفت اضطراب و تشویش (یا به تعبیر من، بی‌قراری و ناآرامی) در میان انسانها شایع است و تقریباً هیچ انسانی خالی از آن نیست. فروید اضطراب را به سه دسته تقسیم می‌كرد، كه روانشناسی هر انسانی یكی از این سه را بر دوتای دیگر غلبه می‌دهد. به تعبیر دیگ، یكی از راهها برای طبقه‌بندی […]

مقاله فدائیان جهل نوشته‌ی رضا خجسته رحیمی

فدائیان جهل

شرح ماجرا به یک داستان کمیک بیشتر شباهت دارد تا یک تراژدی یا چیزی که خودشان به دنبالش بودند. حماسه. جوانی بیست‌وچند ساله کتاب جنگ‌های چریکی چه‌گوارا را به رفیقی دیگر می‌دهد و می‌گوید: «این طور باید خدمت کرد»…

تعاریف اشتباه از عزت نفس

تعاریف اشتباه از عزت نفس

در كتابهای روانشناسی ساده و خودآموز امروزی، كه بسیار هم پرمشتری‌اند و متأسفانه خیلی از آنها كتاب زرد به حساب می‌آیند، تعاریفی از عزت نفس ارائه شده است كه پذیرفتنی نیست.

کارگاه اصول خوشبختی گروه بیست تا سی با حضور مسعود زنجانی

آیا فلسفه می تواند به خوشبختی ما کمک کند؟

آیا فلسفه می تواند به خوشبختی ما کمک کند؟ به نظر می‌رسد روح انسان زودتر از جسم او چروک بر می‌دارد، اما چون چروک‌های روح به‌راحتی جسم دیده نمی‌شود، از آن غفلت می‌کنیم. آیا انسان‌های امروزی برای نیرومندی، شادابی، زیبایی و جوان ماندن روحشان، تنها به اندازه ای که برای زیبایی پوست خود می اندیشند […]

پدیدارشناسی و نقد آن، مصطفی ملکیان

پدیدارشناسی و نقد آن، مصطفی ملکیان

مکتب فلسفی پدیدارشناسی اگر چه ریشه‌اش در آراء و نظریات دکارت فیلسوف معروف فرانسوی بود، ولی دو مبدع بزرگش یکی فرانس برنتانو و دیگری ادموند هوسرل دو فیلسوف آلمانی بوده‌اند. مکتب پدیدارشناسی درواقع ابداع این دو فیلسوف بوده است.