درس‌گفتارهای پدیدارشناسی روح هگل از سید جواد طباطبایی

درس‌گفتارهای پدیدارشناسی روح هگل از سید جواد طباطبایی

پدیدارشناسی روح ، به طور استثنایی کتاب بسیار بسیار دشواری است و در چهارـ پنج دهه گذشته کوششهای بسیاراساسی برای فهم این کتاب و تعیین جایگاه آن صورت گرفته است. یکی از وجوه اهمیت این کتاب این است که در سال های آغازین قرن ۱۹ یعنی در سال ۱۸۰۷ منتشر شد و فیلسوفان بعدی همه به نوعی سعی کردند نظری به آن داشته باشند، حتی هایدگر که آخرین فیلسوف مهم قرن بیستم است و چندین بار هگل را درس داده، بویژه یک بار در یک ترم، تنها مقدمه کتاب را که چند صفحه بیش نیست، تدریس کرده که جلد ۳۶ مجموعه آثار وی است. برخی از مفسران بر آنند که هایدگر در پیکار با تمام متن های مهم تاریخ فلسفه، از هراکلیتوس و افلاطون و ارسطو گرفته تا آخرین فیلسوف، موفق شده برآنها چیره شود ولی در رویاویی با پدیدارشناسی روح، تمام نیروی خود را برای تفوق به آن به کار بسته اما از عهده آن برنیامده است.
پدیدارشناسی از زمان انتشار در سال ۱۸۰۷ بارها، بویژه در آلمان و توسط شاگردان هگل و شاگردان آنها و مفسران آلمانی خوانده شده و مورد تفسیر قرارگرفته که امروزه بسیاری از آنها را در فهم این کتاب درست ارزیابی نمی کنند. این درس گفتار به مناسبت دویستمین سال انتشار پدیدارشناسی هگل در هشت جلسه در تهران توسط دکترسیدجوادطباطبایی عرضه شده است که آقای مصطفی نصیری با دقت آن ها را از نوارپیاده وبازنویسی کرده است.

سید جواد طباطبایی در مقدمه درسگفتار می‌گوید:فلسفه را در ایران معمولا به خاطر خلاصه ها و تاریخ فلسفه برگزار می‌کنند،متن،بویژه متن های مهم و اصلی را درس نمی‌دهند.من اینجا کوشش می‌کنم برخی متن‌های مهم را که نمی‌توانیم آنها را نشناسیم و نخوانیم به تدریج به عنوان متن‌های اصلی.تفسیر کنم. کتاب پدیدارشناسی روح هگل مشکل ترین کتاب تاریخ فلسفه جدید است. بنابراین و بی آنکه قصدم ناامید کردن باشد، باید بگویم کار بسیار سختی پیش روی داریم، هم برای من در توضیح و هم برای شما دردنبال کردن رشته مطالب.

نویسنده: سیدجواد طباطبایی

.


.

درس گفتارهای: دکترسید جواد طباطبایی

تقریر: مصطفی نصیری

تعداد صفحه: ۱۲۱

.


.

دانلود PDF درس‌گفتارهای پدیدارشناسی روح هگل از سید جواد طباطبایی

دانلود از سرور اول | سرور دوم | سرور سوم

.


.

6 نظر برای “درس‌گفتارهای پدیدارشناسی روح هگل از سید جواد طباطبایی

  1. توی این درسگفتار استادنا طباطبایی مدام نق میزنن که هیشکی توی ایران هگلو نفهمیده(البته جز خودشون() واقعیتشو بخواید اگه درسگفتار پدیدارشناسی روح جهانبگلو رو گوش بدید و کتاب هگل جوان لوکاچ رو بخونید, متوجه میشید جناب استادنا اون هگلیو فهمیدن که از خود هگل هگلی تره. فقط در حیرتم چرا استادنا نفرموندن خود هگل هم خودشو درست نفهمیده

  2. شما چگونه متوجه شدی که واقعا هگل رو فهمیدی و ایشان متوجه نشدند.اگر لطف بفرمایید معیاری که نشان از فهم شما و عدم فهم ایشان می دهد ارایه کنید از این جهل و نادانی خارج می شویم.

  3. صحیح است که دکتر طباطبایی آنچنان که باید هگل‌را شرح ندادند ولی این امر دلایلی مختلفی میتواند داشته باشد و اصلا دلیلی بر بی سوادی ایشان نیست از جمله ضیق وقت و توضیح مفاهیم پایه چون مخاطبان افراد نا آشنا بوده اند. ثانیا این را هم بگویم کار محقق تنها اثبات و تلاش مثبت نیس‌ باید از طرف سلبی هم با کسانی که مدعی علم اند ولی عملا چیزی جز جهل به جامعه تزریق نمیکنند مقابله کنند و دکتر طباطبایی برای همین دایم در حال انتقادند. باری این درسگفتار با همه این اوصاف مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *