نوشتار سهند ایرانمهر با عنوان «هانا آرنت، به زبان ساده»

نوشتار سهند ایرانمهر با عنوان «هانا آرنت، به زبان ساده»

امروز سالگرد تولد هانا آرنت ، فیلسوف سیاسی یهودی تبار آلمانه. خب میشه الان کلی لفاظی کرد و قلمبه سلمبه گفت اما میشه فلسفه رو خیلی ساده و لذتبخش هم فهمید بنابراین تصمیم گرفتم به اختصار بهتون بگم هاناآرنت درباره خشونتی که این روزها جهان و ذهنمون رو اشغال کرده چه حرفای جالبی داره:

یکی از دغدغه های هانا آرنت موضوع خشونت و اطاعت پذیریه. بعد از جنگ دوم جهانی،وقتی آیشمن، مجری اصلی جنایت هولوکاست، گرفتار شد. هانا آرنت رفتار این آدم معمولی و خیلی مظلوم رو بررسی کرد تا بفهمه چطور از یه آدم به این سادگی خشونت هایی به اون وسعت سرزده. آرنت در جریان این تحقیقات به یک مفهوم جالب رسید:”پیش پا افتادگی جنایت”. به این معنا که اگر آدم ها یه پروسه ی مشخصی رو طی کنن، خیلی راحت تبدیل به آیشمن میشن و جنایت تبدیل میشه به یه مساله پیش پا افتاده و اونوقت یه استاد دانشگاه، یه بچه مهربون، یک زن آروم یه مرد رمانتیک یا یه پیرمرد خواستنی به راحتی میشه یه جانی تمام عیار!، نمونه عینی این ماجرا رو شما تو گوشه گوشه جهان دیروز و امروز می بینید و شاهد بوده یا هستید که چطور آدم های موجه در مصدر ناموجه ترین کارها قرار میگیرن و در کمال تعجب اون رو مرتکب می شن اما این اتفاق و مراحل اون چطور پیش میرن؟

نمونه مستند:

“گفته اند که، آیشمن، چنان خود را اخلاقمدار می دانست که کوچکترین فساد مالی در پرونده نداشت و در جریان دادگاه با افتخار می گفت:” من می توانستم یک یهودی، آشویتس را مجبور کنم مجانی به من عبری یاد بدهد اما من پول این کار را به او می دادم”. آیشمن حتا به این فکر هم نکرده بود که اصولا در این اخلاقمداری ویژه چه توضیحی برای زندانی کردن آن یهودی و سپس سوزاندنش وجود داشته است. هیملر هم می گفت:”ما حتا یک سیگار یا یک مارک از زندانیان غصب نکردیم و وظیفه سنگین خود را بدون تباه کردن اخلاق انجام دادیم”

( Martha Gelhorn,”Eichmann and the Private Consciece”: In The View from the Ground.p259).

طبق پژوهش های آرنت، اول از همه لازمه که شما نتونید فکر کنید یا اینکه احساستتون رو خوب بیان کنید. وقتی نتونستید درست فکر کنید و احساستتون هم سرکوب شد اولین چیزی که اتفاق می افته از دست رفتن توان همدلیه (۱)اما چی چیزی می تونه باعث این وضعیت بشه ؟
آرنت معتقده برای اینکه این وضعیت پیش بیاد ما نیازمند یک”اتوریته ی مشروع” هستیم یعنی ساختاری که از نظر ما ساختار منسجمی به نظر می رسه و جوازی که اون ساختار برای ارتکاب اعمال بهمون می ده، می تونه وجدان مارو راحت و اراده ما رو مصمم کنه. برای مثال اگه به ما بگن :”مقدار کمی از ولتاژ برق رو به بدن فلان کس وصل کنید!” اگر تنها باشیم زیر بار نمی ریم اما اگر یه موسسه معتبر از ما بخواد و ما خودمون رو بین ۱۰۰۰ داوطلب ببینم حتا حاضریم دکمه برق فشار قوی رو هم بزنیم، چون امکان نداره در درستی یک سیستم پیشرفته با اون همه آدمی که قبولش کردن شک کنیم (آزمایش استنلی میلیگرم رو تو نت سرچ کنید).

فیلم های پیشنهادی با موضوع “هانا آرنت”

به نظر آرنت، اون نهادی که میخواد ما فکر نکنیم و احساسات ناشی از همدلی رو بروز ندیم و کارش رو با اتوریته مشروع شروع می کنه، اینو در چند مرحله انجام می ده:

۱- در اولین قدم سعی می کنه تصویر یک انسان کامل و بی نقص رو به ما تلقین و اون رو الگوی ما معرفی کنه، بنابراین هر چیز واقعی از غرایز تا احساساتمون به عنوان گناه یا خیانت سرکوب میشه.

۲- مرز بین ما که میخوایم انسان کامل و بی نقص باشیم با انسان ناقص و پرعیب و ایراد هر لحظه پررنگ تر میشه.

۳-نفرت ما از اونهایی که نمیخوان کامل باشن رفته رفته افزایش پیدا می کنه و همزمان پیوستگی بین ما کمالگراها که به عضویت این ساختار در اومدیم، بیشتر میشه تا حدی که یک طرف “ما” قرار میگیریم و یک طرف”اونا”(خودی ها غیر خودی ها) و بی رحمی ما در حق اونا شجاعت و پایبندی به ایده انسان کامل تلقی میشه.

۴- حالا تلاش میشه کینه و بی رحمی و جنایت برای ما انسان های کمال گرا عادی بشه اما این عادی شدن نیاز به تقسیم کار داره

الف: افرادی که می تونن حضوری خشونت بخرج بدن و رابطه مستقیمی بین جسم و جنایت برقرار کنن.

ب: افراد نخبه شامل دانشگاهیان، مدیران، نخبگان و…که قادر به اعمال خشونت مستقیم نیستن(آدم کشان اداره نشین).

ساختار توتالیتر دسته اول رو با امکانات ساده راهی خط مقدم نزاع می کنه اما آدم های دسته دوم چی؟ برای این آدما از طریق «فاصله گذاری جسمانی با جنایت» و قراردان اونها در نظام عریض و طویل بوروکراتیک نوع بی حسی موضعی درست میکنه تا اصلن نتونن بفهمن سخنانی که بیان میکنن مطلبی که می نویسن حرفی که می زنن یا امضاشون چطور در نهایت منجر به جنایت و خونریزی میشه و همه این کارها برای از بین بردن حس همدلی اوناست.
هاناآرنت با واکاوی این پروسه در واقع نشون داد که آلوده شدن دست آدم ها به جنایت چیز عجیبی نیست همچنانکه گریه کردن آیشمن برای جوجه اش تو زندان و سوزاندن هزارن نفر در کوره های آدمسوزی از این منظر قابل فهم میشه.

برایند این پروسه فاشیسمه. به باور آرنت فاشیسم اوباش و نخبگان رو همزمان بکا رمی گیره. هانا آرنت در این باره می گه(۲):”فاشیسم هیچ حوزه‌ی خصوصی را در حیات و زندگی اجتماعی انسان برنمی‌تابد و مقدمه ساز بروز جنبش های توتالیتر می شود از ویژگی‌های مهم چنین شرایطی اتحاد «نخبگان و اوباش» است. جنبش‌های توتالیتر نه تنها برای اوباش، برای نخبگان جامعه نیز سخت جاذبه دارند…نخبگان جنبش‌های توتالیتر، صفات مشخص اوباش را دارا هستند و تجربه های گذشته نشان می دهد که اتحاد موقتی نخبگان با اوباش، بیشتر مبتنی بر این است که نخبگان با یک شعف راستین تماشاگر صحنه نابودی تشخص و فردیت به وسیله اوباش اند”.

حالا شما با اطلاع از بیان ساده ای که برای توضیح نظرات هانا آرنت بکار بردم می تونید خیلی راحت درک کند چطور یه مسیحی یا یهودی معتقد دست به فجیع ترین جنایت ها می زنه چطور یه مسلمان نمازخوان با لباس سفید و بوی عطر در قالب داعش، سر یک انسان رو از تن جدا می کنه یا چطور فلان مفتی یا واعظ با آن همه نزاکت و آرامش و نورانیت حرف هایی می زنه که برآیندش خون و خشونته یا فلان فرد تحصیلکرده در غرب یا شرق در مقام سخنران و پشت تریبون دانشگاه یا هرجای دیگه، عملن تبدیل به آدم کش پشت میز نشین و همکار یک خط ممتد خشونت و سرکوب میشه کما اینکه منبعد خیلی راحت می تونید به نادانی افرادی بخندید که فکر میکنن تکیه به مشخصه ها و مزیت های ایمانی و اخلاقی افراد، می تونه مانع از بروز فساد و تباهی و جنایت بشه و فراموش میکنن که جنایت های بزرگ محصول یک ساختار دقیق و حساب شده اس ساختاری که از امکانات مدرن بهره می بره و طی پروسه عادی سازی، جنایت رو پیش پاافتاده می کنه و مخوف ترین ساختارهای سیاسی رو شکل می ده.

.


.

هانا آرنت ، به زبان ساده

نویسنده: سهند ایرانمهر

۱-empathie

۲-Origins of Totalitarianism

.


.

8 نظر برای “نوشتار سهند ایرانمهر با عنوان «هانا آرنت، به زبان ساده»

  1. عالی بود!
    نویسنده ی محترم مهارت خاصی در ساده کردن مفاهیم و نظریه های پیچیده دارند.
    سپاس فراوان

  2. با سلام. متنی که از ایشون منتشر شده است یک سرقت علمی از کتاب جنگ تحمیلی نوشته ی عباس صادقی زرینی می باشد.
    اطلاعات کتاب:
    جنگ تحمیلی
    نشر جنگ زدگان
    چاپ اول تابستان ۹۷

  3. موضوع خیلی مهمیه و بیش از این جای صحبت داره. به گمانم دلمشغولی هانا آرنت برای ما هم کاملا موضوعیت داره، البته با شرایط خاص فرهنگی و تاریخی خودمون. فکر میکنم میشه با خط فکری ایشون مثلا فاجعه ی کربلا رو بررسی کرد تا ببینیم چه عواملی باعث شد که عده ای انسان – ظاهرا عموما – معتقد ، قربتا الی الله ، اون جنایات رو مرتکب بشن. و این که آیا عوامل مذکور همچنان در فرهنگ و اندیشه ی ما حضور دارند یا نه؟
    برای آآرنت حس همدلی سرکوب شده جلب توجه کرده. به گمانم تعریفی از ولایت که اخلاق ، وجدان و عقل افراد رو میگیره و همه رو در اطاعت از مقام ولایت خلاصه میکنه، همین کارکرد رو ممکنه داشته باشه

    1. یک اشکال بزرگ در کلام شما هست جای قربانی و جلاد را خلط کردید. هانا آرنت از همان فرهنگی است که میلیون ها انسان را در جنگ های بزرگ پس از شکل گیری مدرنیته با قساوت پاره پاره کرد به آتش کشید. تظاهر هم حدی دارد بابا محسن.

  4. پاسخ درست آن نیست که آرنت ارائه کرده پاسخ اومانیسم اروپایی است که دو طرف مدعی آن در دو جنگ میلیون ها انسان را قتل عام کردند. وقتی از دین رو برگردانیم نابودی و قساوت هیتلر چرچیل و روزولت جایگزین می شود. تحت تاثر نام غرب بخاطر تکنولوژی آن ها قرار نگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *