میزگرد «نقش عقل در تفسیر متون دینی» با حضور ابوالقاسم فنائی

میزگرد «نقش عقل در تفسیر متون دینی» با حضور ابوالقاسم فنائی

 میزگرد نقش عقل در تفسیر متون دینی با حضور ابوالقاسم فنائی و محمد سعید بهمن پور
کانون توحید لندن | تیر ۸۹

سؤالاتی که این سخنرانی در پی یافتن پاسخ آن هاست، از این قرار اند:

· آیا همه ی احکامی که در متون دینی و به خصوص قرآن آمده، با عقل امروزی سازگار است؟
· در صورت بروز ناسازگاری، آیا باید آن احکام را تعطیل کرد؟
· آیا تعطیل کردن حکم دینی طبق دستور قرآن جایز است؟

.

چکیده میزگرد ابوالقاسم فنائی و محمد سعید بهمن پور:

اختلاف نظر درباره ی نقش عقل در تفسیر متون دینی به روزهای اولیه ی نشر اسلام باز می گردد. از همان ابتدا برخی قائل به تقدم عقل بر متن (یا نقل) بوده اند و برخی معتقد بودند که آن چه محور دینداری است، پیروی از متن دینی است. مسأله وقتی بروز و ظهور می یابد که تجویز عقل خلاف آن چیزی است که در متن دینی تصریح شده. به عنوان مثال برخی از متفکران، برخی از احکام از جمله حقوق زنان را مخالف قطعی تجویز عقل می دانند. در این گفتگو سعی می شود به این مسأله بپردازیم چگونه می بایست اختلاف میان عقل و متن دینی را حل کرد.

صوت جلسهفیلم جلسه

2 نظر برای “میزگرد «نقش عقل در تفسیر متون دینی» با حضور ابوالقاسم فنائی

  1. سلام شاید دراین میز گرد بانگاه جناب فنایی در وجوهی موافق باشم ولی ذکر نکاتی رالازم میدانم :
    جناب فنایی انجایی که فرمودید وحی زمینی که باتقریر شماکاملا موافقم چراحرمت لازم رابرای ان نسبت به عقل قائل نشدید؟!در علوم تجربی چون مابه حسیات تجربیمان تکیه میکنیم که لوازم عقل هستند نیاز به میزان وشاقول نداریم پیشرفتهای علمی باازمون وخطامیسر میشوندونیازهای جسمی مارابرطرف مینمایند ولی دقت کنید که قران بنابر توصیه پیامبر حبل المتین است واگر قوانینش راباکیل عقلی میزان کنیم سخت در اشتباهیم بلکه فقط ملزم به اجراییم همانطوریکه میدانید علوم عقلی همواره در تغییرند وکلام خداثابت! پس نمیشود به برداشت انسانی اعتماد کرد شاید مانند قانون سنگسار که بخاطر ان شدیدا مورد فشار ازطرف نهادهای حقوق بشر قرار گرفتیم تغییر روش دهیم ولی علوم انسانی برامده از ذهن انسان هم نمیتواند باتحکم اعلام کند باتحقیقات متقنی رای به محکوم بودن این حکم الهی می دهند !مثال مشابه ان اجرای حکم اعدام برای جرائمی، در بعضی از ایالات امریکا هم اجرامیشود چراکه جزایی معادل مرگ رانمیتوان برای انها تصور کرد!
    انسان اختیار دارد وبااین اختیار هم فکر میکند روزی به خود خدایی میرسد خوب تلاش خود رابکند باکی نیست ولی همه مامیدانیم محدودیت زمانی ومکانی بخوبی تلاش ناموفقش برای خودخدایی را ناکام میگذارد
    روزی خدای علم منجنیق بود وامروز فضای مجازی ومحیط سایبر. مطمئن باشید فردا هم چیز دیگر!ولی حکم خدادرروابط انسان باخودوجهان پیرامونش باقی وثابت بوده وعقل بشری فقط باید تلاش نماید اجرای انرامنطبق باشرایط نماید واگر نه تغییر هویت یاکارکرد ان کاری باطل است واثرگذاریش راازبین میبرد.
    در مورد بحث ولایت فقیه هم انرابه صاحبان علمش میسپارم
    اعوذبالله من الشیطان الرجیم
    مثل ایشان مثل کسیستکه اتشی راافروخت تاروشن کند پیرامونش رابرد خدانورشانراوترک کرد ایشان رادرتاریکی ها همانانمیبینند
    سوره بقره ایه ۱۷
    باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *