درس‌گفتارهای افلاطون از دکتر اکبر جباری

درس‌گفتارهای افلاطون از دکتر اکبر جباری

آریستوکلس ملقب به افلاطون یا پلاتون ‏(۴۲۸/۴۲۷ پ.م. تا ۳۴۸/۳۴۷ پ. م) دوّمین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانه یونانی (سقراط، افلاطون و ارسطو) است. افلاطون نخستین فیلسوفی است که آثار مکتوب از او به جا مانده است.. همچنین بسیاری او را بزرگ‍ترین فیلسوف تاریخ می‌دانند.

افلاطون در آتن در سال ۴۲۷ قبل از میلاد در یک خانوادهٔ قدرتمند سیاسی و اشرافی متولد شد. او از بچگی بسیار تیزهوش بود. او دو برادر و یک خواهر تنی داشت و دو برادر ناتنی که یکی از ازدواج اول شوهر دوم مادرش بود و دیگری حاصل این ازدواج بود. پدرش برای او بهترین معلم موسیقی، فلسفه، ژیمناستیک، و ادبیات را گرفت. فیثاغورث تأثیر زیادی در او گذاشت. وی در بیست سالگی برای تکمیل معارف خود شاگرد سقراط شد. این مصاحبت و شاگردی به مدت هشت سال ادامه یافت. افلاطون در ۳۹۹، پیش از میلاد شاهد خودکشی آموزگارش سقراط به حکم دادگاه آتن (محکمه خلق) بود و در اینباره نوشته است که سقراط پیشنهاد فرار از آتن را رد کرد و به حکم دادگاه که می‌دانست درست نبوده تسلیم شد و جام زهر را نوشید تا احترام به قوه قضایی که حفظ حقوق مردم و امنیت و آرامش آنان برعهده آن است محفوظ بماند. پس از اعدام سقراط، افلاطون آتن را ترک کرد. او برای چندین سال در شهرهای یونان و کشورهای بیگانه به گردش پرداخت. پس از سفری به سیسیل در سال ۳۸۷ و در چهل سالگی به آتن بازگشت و مکتبی فلسفی ایجاد کرد که به نام آکادمی مشهور است. تعلیمات وی در آن‌جا بر اثر دو بار سفری که در سال ۳۶۶ و ۳۶۱ به سیسیل داشت به تعویق افتاد. افلاطون در سال ۳۴۷ درگذشت و رهبری آکادمی را به خواهرزاده خود که شاگردش نیز بود، واگذاشت.

آثار افلاطون به صورت گفت و شنود (مناظره) است که معروف‌ترین آنها «جمهوری» و همچنین «پوزش» و «ذات عدالت» می‌باشد. مهم‌ترین کتابی که از افلاطون به جای مانده رسالهٔ جمهور است. برخی از افلاطون‌شناسان معتقدند، افلاطون جملاتی را به این رساله افزوده و در حقیقت وی صحبت‌ها و اندیشه‌های خودش را از زبان سقراط بیان کرده‌است. در تمام آثار افلاطون می‌توان گفتگوهای سقراط را با اشخاص گوناگون، به‌طور دقیق و با ذکر نام دید. رسالهٔ جمهور، هنر و زیبایی را از دیدگاه افلاطون و سقراط به بهترین وجه نشان می‌دهد. این رساله حاصل مکالمات سقراط با گلاوکن (برادر افلاطون)، سیمیاس، هیپوکراتس و چند فرد دیگر است.

اثر دیگر افلاطون ضیافت یا سمپوزیوم است که رساله‌ای دربارهٔ عشق است. این رساله یک حالت روایی و داستانی دارد که در یکی از مهمانی‌های آتن که سقراط نیز حضور دارد اتفاق می‌افتد. افلاطون در دو اثر مهم خود جمهور و ضیافت به دو اصل مهم منطق و احساس می‌پردازد.

.


.

صوت درس‌گفتار افلاطون از دکتر اکبر جباری

جلسه اول (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه دوم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه سوم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه چهارم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه پنج (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه ششم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه هفتم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه هشتم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه نهم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

جلسه دهم (دانلود از سرور اولدانلود از سرور دوم)

.


.

5 نظر برای “درس‌گفتارهای افلاطون از دکتر اکبر جباری

  1. با سلام و تشکر از معرفی جناب دکتر جباری و نوارهای درسگفتار ایشان برای من بسیار مفید بود و حتما خواهد بود چون فعلا فقط یک نوار را گوش دادم و بسیار ممنون و سپاسگزار خواهیم بود چنانچه نوارهای مشابهی در همین زمینه موجود باشد با توجه به دقت و اطلاعات جنابعالی مجددا معرفی بنمایید.

  2. اگر واقعا کسی علاقه‌مند به فلسفه و تاریخ فلسفه باشه باید بگم این ده فایل صوتی خیلی چیزی بیشتر از نابعِ دمِ‌دستی ویکی‌پدیایی بهش اطلاعات یا شیوه‌ی فلسفه‌ورزیدن نمیده! یک روخوانی ساده از نوشتارهایی نظیر لاخس و کراتولس…
    هرچند درابتدای همین درس‌گفتارها اشاره میشه که به خاطر عمومی بودن فضای کلاس و اینکه ممکنه خیلی‌ها سر رشته‌ای از فلسفه نداشته باشند مطالب با زبان ساده گفته میشه ولی ساده گفتن فرق داره با مساله‌ی ساده گفتن! من انتظار داشتم مسایلی همچون ارتباط تفکر افلاطون با فیلسوفان قبل خودش و همچتین تاثیر افلاطون بر فلسفه‌ی مدرن اروپا رو حالا البته با بیانی ساده بدانم .کلّ قریب به این ۱۰پانزده ساعت روخوانی و شرح واضحات رساله‌هایی چون لاخس و کراتولس رو میشد نهایتا در دو جلسه تنوم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *