معرفی شمارۀ ۱۴۱ ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت: دفتری برای اخلاق فضیلت ۴

معرفی شمارۀ 141 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت: دفتری برای اخلاق فضیلت 4

دفترماه این شماره از نشریه مشتمل بر ۷ مطلب است و مطالب دیگری نیز در بخش‌های ادب و هنر، اندیشه و نظر، کتاب و گزارش به‌چاپ رسیده‌اند.

مهدی اخوان در بخشی از سخن دبیر شماۀ ۱۴۱ چنین نوشته است: «اخلاق فضیلت‌نگر در این روزگار با قوت سعی دارد هم مسائل و خلاء‌های برزمین‌ماندۀ رقبا را حل و فصل کند و هم ایرادهای رقبا و دیگران را بر موضع فضیلت‌گرا پاسخ دهد. در ادامۀ دو دفتر پیشین (شمارۀ ۱۲۸ و ۱۳۷ این مجله) این دفتر سعی دارد تا در حد مقدور به مطرح کردن برخی مناقشه‌ها در باب این موضوع بپردازد.

نخستین نوشتار دفترماه این شماره گفت‌وگوی دانشگاه هاروارد با فیلیپا فوت است که کسرا حاتم‌پوری آن را به فارسی ترجمه کرده است.

در نوشتار دوم شیرین طالقانی در مقاله‌ای با عنوان «اخلاق فضیلت چیستی و چرایی؟» به شرح مهم‌ترین مؤلفه‌های اخلاق فضیلت می‌پردازد.

نوشتار سوم با عنوان «علاج اسکیزوفرنی نظریه‌های اخلاقی جدید» به‌قلم مایکل استاکر تکمله‌ای است بر جدالی که خود او در مقالۀ «اسکیزوفرنی نظریه‌های اخلاقی» مطرح کرده است و ندا زمان فشمی آن را به فارسی برگردانده است.

چهارمین مقالۀ این مجموعه با عنوان «اخلاق فضیلت­گرا در انحصار ارسطو(ئیان)؟» به‌قلم محمدحسین میرمحمدی به‌توصیف دلایل گره خوردن اخلاق فضیلت با اخلاق ارسطو و راه‌های رقیب می‌پردازد.

رزالین هرست‌هاوس در پنجمین مقاله‌ با عنوان «کاربست اخلاق فضیلت‌گرا»، به مقالۀ فیلیپا فوت دربارۀ اتانازی و سعی دارد طرح فوت را تکمیل کند. این مقاله را ندا فشم زمانی به فارسی ترجمه کرده است.

ششمین نوشتار را که گزارشی است از کتاب «معرفت‌شناسی فضیلت» اثر زهرا خزائی، اعظم‌اسادات حسینی حسین آباد به رشتۀ تحریر درآورده است.

هفتمین و آخرین مقالۀ این دفتر گزارش کتاب رسالۀ کوچک درباب فضیلت‌های بزرگ به‌قلم الهام یوسفی است.

بخش ادب و هنر این ماه حاوی گفت‌وگویی است با علی‌محمد اسکندری‌جو باعنوان «حافظ و نیچه دو منتقد فرهنگ و دو زرکوب زبان»که منوچهر دین پرست آن را به انجام رسانده است.

در بخش اندیشه و نظر نیز دو مقاله را از نظر می‌گذرانیم؛ اول، فرااخلاق و نقش آن در فلسفۀ زیست‌محیطی به‌قلم جان اُنیل و ترجمه سید محسن اسلامی؛ و دومین مقاله باعنوان «وجود به‌عنوان پدیدارشدن» اثر رلز گیگنون و ترجمۀ انشاءالله رحمتی.

دو بخش پایانی این ماهنامه را بخش‌های کتاب و گزارش تشکیل می‌دهند. بخش کتاب با عناوین «سندبادنامه‌ها» (بخش دوم) به‌قلم سید مسعود رضوی؛ و نقد و معرفی کتاب وگفت‌وگوی منیرۀ پنج‌تنی با احمد محمدپور در باب کتاب «جستارهایی در سیاست‌های روش»…

صدو چهل‌ویکمین شمارۀ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت مربوط به دی‌ماه ۱۳۹۶ با عنوان «اخلاق فضیلت۴» به سردبیری و مدیر مسئولی انشاءالله رحمتی با بهای ۵۰۰۰ تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

.


.

.


.

نشانی الکترونیک:         ehvm86gmail.com

کانال تلگرام:         t.me/Doostanehekmatmarefat

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *