سخنرانی رضا بابایی با عنوان «دین و دینداری در جهان معاصر»

سخنرانی رضا بابایی با عنوان «دین و دینداری در جهان معاصر»

در دین‌شناسی دو مسیر وجود دارد: مسیر نخست، حرکت از دین به سوی انسان و جامعه است و مسیر دوم از از انسان و جامعه به سوی دین. در مسیر اول، ما در متون دینی و ادبیات و تاریخ دین، گشت‌وگذار می‌کنیم و متناسب با ماهیت فرهنگی و زاویۀ دید خود، سرشار از باورها، فتاوا، اولویت‌ها، حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی خاص می‌شویم و سپس آنها را به انسان و جامعه عرضه و گاه دیکته می‌کنیم. این مسیر، راهی است که دین‌شناسی سنتی حوزوی و الازهری تا کنون پیموده‌ است. راه و روش دوم این است که نخست یا همزمان، در انسان و رنج‌های او بنگریم و کاستی‌های دردآور جامعه را ببینیم و سپس به سراغ دین برویم تا برای آن دردها و رنج‌ها درمانی بیابیم. این دو مسیر، دو گونه دستگاه الهیاتی و دو گونه نظام عقیدتی با اولویت‌ها و حساسیت‌های خاص خود پدید می‌آورد؛ به‌ویژه در قلمرو شریعت.

در نظام عقیدتی و فتواسازی اول، دین مسئولیتی در برابر انسان و جامعه ندارد بلکه تعهد او به فهمی است که از راه مطالعۀ متون یافته و همان را حکم خدا می‌شمارد. مسیر دوم می‌کوشد که باری از دوش انسان بردارد و گرهی از کار فروبستۀ او بگشاید و تعهد به خدا را در خدمت به انسان در این دنیای سرشار از درد و رنج و ناکامی می‌بیند.

جهان معاصر، به دلیل تفاوت‌های بنیادین و مفهومی با جهان سنت، نهاد دین را به معنای نخست، چندان پذیرا نیست. دین و هنر و فلسفه و علوم انسانی در جهان معاصر، آن اندازه که در کاستن از دردها و رنج‌های انسان معاصر توفیق دارد، از امکان حضور نهادینه و ساختارمند برخوردار است؛ وگرنه باید به حیات گلخانه‌ای و در ییلاقات روستایی بسنده کند. به‌راحتی نیز می‌توان نشان داد که روش و سیرۀ انبیایی، پیوستگی بیشتری با مسیر دوم دارد تا مسیر نخست.

 رضا بابایی - کانون فرهنگی امام حسین(ع) - دین و دینداری در جهان معاصر

.


.

دریافت فایل صوتی این سخنرانی

.


.

ویژه برنامه تعزیت آفتاب

سخنران: رضا بابایی

عنوان سخنرانی: دین و دینداری در جهان معاصر

در تاریخ: ۲ آبان‌ماه ۱۳۹۷

به همت : کانون فرهنگی امام حسین(ع) – میرنشانه – کاشان

.


.

1 نظر برای “سخنرانی رضا بابایی با عنوان «دین و دینداری در جهان معاصر»

  1. با سلام حضور استاد محترم
    در مقدمه مختصات جهان سنت و جهان مدرن را بیان فرمودید که البته در حد فرصت کمی که در اختیار داشتید کفایت می کرد اما به نظرم رابطه منطقی بین جهان مدرن با ان خصوصیات و راه حل چگونگی دین و دینداری که موضوع بحث جنابعالی بود یعنی حرکت از نیازهای انسان به طرف دین حد اقل برای بنده روشن نبود با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *