تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی

تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی

هدف این مقاله (تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی) اشاره به مشکلی است که معمولا در مسئله معقولیت باورهای دینی نادیده گرفته می‌شود، و آن نفوذپذیریِ شناختیِ تجاربِ دینی است. ادعای اصلی من این است که بحث­های اخیر مربوط به معقولیت باورهای دینی بیشتر بر وجه خروجی تشکیل باورهای دینی تمرکز کرده و در نتیجه، از وجه ورودی آن –  یعنی تجاربی که بر مبنای آنها باورهای دینی شکل می­گیرند- غفلت کرده‌اند. اگر ثابت شود که تجارب دینی می­توانند در معرض نفوذ شناختی قرار بگیرند، این امر لوازم مهمی را برای معقولیت باورهای دینی و همچنین اهمیت معرفتی تنوع دینی در پی خواهد داشت. بنابر نظریه نفوذپذیری شناختی، همانگونه تجارب حسی بر باورها و خواسته­های ما تأثیر می­گذارند، حالات شناختی ما نیز تأثیرِ درونیِ علّی بر تجاربِ ادراکی خواهند داشت. بدین ترتیب، حالات پس زمینه­ایِ فرد می­توانند محتوای تجربه ادراکی او را دگرگون سازند. این امر، تحت شرایطی، به کاهش ظرفیت و والانس معرفتی تجربه حسی می‌انجامد. نظریه نفوذپذیری شناختی در مورد تجارب دینی نیز قابل تطبیق است. هدف از این مقاله بررسی شرایطی است که تحت آن شرایط، نفوذ شناختیِ حالاتِ ذهنی فرد ممکن است به کاهش ظرفیت معرفتی تجربه دینی بینجامد.

.


.

فایل pdf مقاله “تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی”

زبان مقاله: انگلیسی

.


.

تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی

نویسنده: حمید وحید دستجردی

Faith and Philosophy

March 2018

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *