محمد مجتهد شبستری: من آمادگی خود را برای مناظره با مراجع تقلید اعلام می‌کنم

محمد مجتهد شبستری: من آمادگی خود را برای مناظره با مراجع تقلید اعلام می‌کنم

پس از لغو سخنرانی مجتهد شبستری در دانشگاه امیرکبیر در تاریخ ۲۵/۷/۹۵ در خبرها خواندم یکی از مدیران آن دانشگاه چنین گفته است: چون آقای مجتهد شبستری در سخنرانی‌های خود مطالب جدیدی درباره دین طرح می‌کند باید کسی در جلسه ایشان حضور داشته باشد تا سخنان او را پاسخ بگوید (و بنابر این سخن گفتن ایشان در دانشگاه مشروط به این است که جلسه به صورت مناظره برگزار شود) تردید ندارم که این شرط کردن را مقامات سیاسی ـ دینی، از بالا به صورت یک دستورالعمل به مدیران دانشگاه امیرکبیر القاء کرده اند. مهم این است که همه بدانند این گونه دستور داد، یکی از ده‌ها ترفندهای گوناگون است که در قرون وسطی مقامات کلیسای کاتولیک از آن‌ها بهره می‌جستند تا دهان ناقدان ناصح را ببندند و نگذارند صاحب نظران غیرخودی درباره دین غیر از آنچه در قرائت رسمی کلیسا آمده سخن تازه‌ای بگویند که مبادا قدرت آمیخته به جهل و خرافات کلیسا به خطر بیفتد. آنان چنین وانمود می‌کردند که تنها  کلیسا است که از «حقیقت» آگاه است و دیگران باید برای اظهار نظر درباره حقیقت از کلیسا اجازه بگیرند!

من به آن مقامات دینی سیاسی ایران که مدعی اند تنها آن‌ها هستند که از حقیقت آگاه اند و سخن گفتن صاحب نظران دگراندیش این کشور درباره دین را «القاء شبهه» یا «بدعتگذاری در دین» می‌شمرند و جواز بیان آن سخنان را به مناظره مشروط می‌کنند، دوباره می‌گویم آقایان! اسلام کلیسا ندارد و در این دین هر فرد انسان، خود بالاستقلال مسئول جستجوی حقیقت است و شماها هم تنها آگاهان از حقیقت و یا مقامات کلیسا نیستید تا برای دیگران جواز سخن گفتن صادر کنید. آیا شما می‌دانید که با این محدود سازی‌ها عملاً یک کلیسای اسلامی! درست کرده اید؟ از این کلیسا سازی که بدعت بزرگ شماست دست بردارید و بگذارید دگر اندیشان هم چه بسا بهتر از خود شما درباره حقیقت اظهار نظر کنند.

من آمادگی خود را برای مناظره با مراجع تقلید اعلام می‌کنم

قطع نظر از آنچه در بالا گفتم من آمادگی کامل خود را برای یک مناظره علمی و دور از غوغا سالاری درباره چند موضوع بسیار اساسی دینی اعلام می‌کنم. در طی دو سال گذشته من چند مقاله منتشر کرده ام که در آنها اعتبار علم فقه و اجتهاد فقهی در عصر حاضر را به صورت جدی زیر سئوال برده‌ام. آن مقالات اینها هستند: ۱- «چگونه مبانی کلامی و فقهی فرو ریخته است» ۲- «تحریر محل نزاع با فقیهان»، ۳- «اگر داعش از فقیهان بپرسد؟»، ۴- «مبانی تئوریک داعش»، ۵- «چرا دوران علم اصول و اجتهاد فقهی سپری شده است؟» این مقالات در وبسایت شخصی من و به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده است (به سبب سانسور حاکم بر مطبوعات کشور چاپ این مقالات مقدور نبوده است) اینک من از آقایان صاحب مسند فتوا که در حوزه علمیه قم نشسته اند و مرجع تقلید نامیده می‌شوند و هیچ گونه پاسخی به آن مقالات نداده اند، صمیمانه درخواست می‌کنم برای انجام یک مناظره علمی با صاحب این قلم، در دانشگاه تهران یا سیمای جمهوری اسلامی حضور پیدا کنند تا درباره مدعاهای  آن مقالات پنجگانه که با اصل و اساس مشغله بسیار مهم آقایان مراجع در ارتباط است با یکدیگر مناظره علمی کنیم. مطمئن هستم چنین گفتگوئی برای توسعه فرهنگ اسلامی ما و حوزه‌های علمیه بسیار مفید خواهد بود. إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ(قرآن مجید/۱۱/۸۸).

.


.

محمد مجتهد شبستری: من آمادگی خود را برای مناظره با مراجع تقلید اعلام می‌کنم

منبع: سایت شخصی محمد مجتهد شبستری

.


.

16 نظر برای “محمد مجتهد شبستری: من آمادگی خود را برای مناظره با مراجع تقلید اعلام می‌کنم

  1. اگر دست اندرکاران این حکومت نگران دینداری مردم اند که مطلب غلطی به گوش مردم نرسد باید کنار خطیبان جمعه و سخنرانی های مشحون از سخنان بی اساس در صداو سیما هم یک نفر بگمارند که نکند سخن غلط به گوش مردم برسد چون آنان به مراتب به غلتیدن در اشتباه نزدیک ترند چون نقدی به گوش آنان نمیرسد و واقعا شاید فکر می کنند هر چه می گویند درست است یک نکته هم با دولت روحانی که متاسفانه در زمینه مسائل فرهنگی متاسفانه در بر همان پایه قبلی می چرخد و تفاوت بینی با گذشته نتوانسته ایجاد کند

    1. آقای شبستری مثل بچه ای است که پارسال وارد باشگاه کشتی روستاشون شده . بعد یه سال میگه یا قهرمان جهان بیاد با من کشتی بگیره یا من از همه برترم. داداش شما اول با شاگردان مراجع مناظره کن اگر حرفی برای گفتن داشتی اون وقت خود مراجع هم هستند.

  2. به نام حکیم مطلق
    در ماه جاری یعنی آذر ماه ۱۳۹۵ آقای محمد مجتهد شبستری درخواست مناظره با مراجع تقلید و مناصب فتوا را کرده است و از اینکه چرا با وجود نگارش چندین مقاله در نقد اجتهاد رایج، پاسخی از سوی آنها به ایشان ارایه نشده، گلایه نموده است. بنده به عنوان یکی از مدرسان سطوح عالی حوزه علمیه قم آمادگی خود را برای مناظره با ایشان در دانشگاه تهران یا مدرسه علمیه فیضیه یا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و یا هر مکان علمی دیگر اعلام می دارم هر چند پانزده سال پیش نیز در دانشکده الهیات دانشگاه تهران قرار بر مناظره بنده با ایشان در زمینه قرائت های مختلف از دین گذاشته شد لکن وی در جلسه حضور نیافت.
    شایان ذکر است مباحث جناب شبستری و نیز اندیشه های نصر حامد ابوزید و دیگر به اصطلاح نومعتزلیان، توسط بنده و بسیاری از محققان حوزه علمیه و دانشگاه در مقالات و کتاب های متعددی نقد شده است. ایشان علی القاعده باید اطلاع داشته باشند.
    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    عبدالحسین خسروپناه
    حوزه علمیه قم
    ۲۵ آذر ۱۳۹۵
    این جواب اقای خسرو پناه در کنارشان است لطفا در صفحه اصلی قرار دهید
    شاید این منجر به انجام مناظره بشه

    1. آقای حجت الاسلام خسروپناه قاعدتا نباید خودشان را از مراجع بدانند پس بگذارند شخص دعوت شده یعنی یک مرجع اگر می تواند برای مناظره اعلام آمادگی کند وگرنه من هم بجای آقای مجتهد شبستری دعوت ایشان را برای مناظره فعلا مکتوب اجابت می کنم !

  3. عمرا مناظره کنند!!!!
    برای اینکه کسی که خودش رو بخواب زده هیچ وقت بیدار نمیشه! حضرات آماده جنگ جهانی میشن کجا فرصت مناظره دارن.
    دوما نقدنویسی که راهش بسته نیست، اگر مناظره گری هم پیدا نشود.

  4. چه زود هم سراغ کلیسا رفته و مظلوم نمایی می کنند.
    اسآسا اینگونه مقایسه نشان از عدم تسلط روانی بر رفتار است زیرا در مقایسه هیچ دلیل مستند به اسناد واقعی وجود نداشته و صرفا ادعاهایی بی دلیل است

    1. شما اول یادبگیر که با زدن پرچسب “عدم تسلط روانی” به کسی نمی توان اندیشه اش را نقد کرد بعد کامنت بذار.

      1. عدم تسلط روانی برچسب بدی نیست فقط اصطلاحی روانشناختی برای تحلیل رفتارهایی نسنجیده و بدون دلیل است.
        اینجا فضایی علمی است ولی انگار شما از کامنتها ها برداشت سیاسی دارید و آزادی نظر رو منوط به شرایط خاصی میدانید.
        لطفا نظرات را با دید علمی و منطقی بررسی بفرمایید.
        در ضمن استفاده این اصطلاح در فضاهایی دیگر موجب بفهمی می شود ولی در اینجا که اغلب اهل علم و تامل اند باعث تبیین مطلب می طود

        1. خوب و بدش مهم نیست مهم این است که واژه هایی مثل “عدم تسلط روانی” و “مظلوم نمایی” برچسب هستند و نشان میدهند که شما از قبل تصمیمتان را گفته اید.
          مقایسه ایشان هم بی وجه نیست کلیسای کاتولیک خود را مرجع تفسیر درست از عهدین میدانست و امروزه در ایران نهادهایی سرتاپا سیاسی مثل جامعه مدرسین و … در حدی هستند که مرجعیت یک مرجع(صانعی)را زیر سوال ببرند.و استدلالشان هم این باشد که ایشان آرای شاذی دارند که کسی از قبل به آن نپرداخته است! این دقیقا یعنی همان نهاد کلیسا.اگر این مقایسه به نظر شما بی وجه آمده یا شناختی از نهاد کلیسا ندارید یا از نهاد حوزه و روحانیت.
          ———————————————
          در ضمن دوست عزیز شما یادبگیر که با خواندن یک متن کوتاه نمی توان حکم به بیماری کسی داد. چنانچه اگر این طور می شد این حکم پیش از هر چیزی برای خود شما صادق بود.

  5. ‍ #اطلاع_رسانی #خبر
    ▪️آیت الله العظمی سبحانی شاگرد خود را برای مناظره های علمی معرفی کردند.
    ?متن نامه ارسالی حضرت آیت الله سبحانی به اصحاب رسانه و خبرگزارى ها به این شرح است:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    مورد توجه اصحاب رسانه و خبرگزارى ها
    با اهداء سلام : اخیراً، برخى از نویسندگانِ حوزه دین، تقاضاى مناظره با مراجع تقلید را نموده اند. این جانب ضمن استقبال از بحث و گفت وگوهاى علمى، بدین وسیله، جناب آقاى دکتر محمد محمدرضایى، از اساتید مورد تأیید اینجانب و مدیر گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران را جهت مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین، معرفى مى نمایم.
    امیدوارم که خداوند منّان، توفیق فهم صحیح معارف عمیق اسلامى را به همه ما عنایت بفرماید.
    با تقدیم احترام – ؛ حوزه علمیه قم – مؤسسه امام صادق(علیه السلام)
    به نقل از حوزه نیوز
    ___________________________
    ? @feghahat

    1. ببخشیدها!
      این عظمی یعنی چی؟
      در این جا چه می کنه؟
      در دلِ کی می خواد رعب بندازه؟

      فاخلع نعلیک !
      انک بالواد المقدس الطوایِ “شجاعت در اندیشیدنِ آزاد است” هستی!

      بگذار برابر ها با هم سخن بگویند
      و
      چه کسی یارای برابری با کسی دارد که شجاعت‌اش را داشت که بگوید
      “اینک دستان ام را باز کرده ام وهیچ در آن نمی‌‌بینم الا طلب!، طلبِ حقیقت!”
      این خود محک بزرگی است که هر کسی نمی تواند به آن دست یابد،
      اول کسانی که از دایره‌ی بحث خارج می‌شوند آنانی اند که رانتِ چهل ساله ی دین را خورده اند و دم برنیاورده اند.
      اینان کیانند؟
      نکند همین عظمی هایند (زیدهم الله تعالی)!

      اما شبستریِ بزرگ، چه صبور است و فروتن، که باز هم برای خاطرِ پژواکِ حقیقت، حقیقتی که به نظرش درست می رسد، حاضر است به این مکروهات تن در دهد!؟

  6. به نام خدای حکیم
    چندی پیش جناب شبستری از مراجع درخواست مناظره کرد و جمعی از محققان حوزوی از جمله این کمترین برای مناظره با ایشان اعلام آمادگی کردند. تشکل های مختلفی از جمله انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بنده تماس گرفتند و حاضر به میزبانی مناظره شدند لکن ایشان اصرار بر مناظره با مراجع نود ساله با ضعف جسمانی شدید آنها را دارد. ایشان شبهه می کند که مراجع برای حفظ شان خود حاضر به مناظره با او نیستند؛ در حالی که مراجع تقلید عمر خود را صرف خدمت به اسلام و مسلمین کرده و شبهات فراوانی را پاسخ داده اند و حتی برخی از این بزرگواران به شبهات هرمنوتیکی و قرائت های مختلف از دین بدون ذکر نام جناب شبستری پاسخ گفتند.
    حال چه بهانه ای است که جناب شبستری از مناظره با افراد دیگر طفره می رود معلوم نیست آیا واقعا دنبال مناظره است یا دنبال شانتاژ تبلیغاتی است؟ آیا دنبال بیان حقیقت است یا تنها با نقاب حقیقت، هدف دیگری را دنبال می کند؟
    خوانندگان مباحث هرمنوتیکی می دانند که جناب شبستری سخنی نو ندارد و مطالب دیگران به ویژه گادامر و نصر حامد ابو زید را با ادبیات دیگری بیان کرده است و محققان متعددی نیز به نقد او پرداخته اند و هنوز او به هیچ کدام از نقدها، جوابی ننوشته است.
    پیش بینی می کنم که جناب شبستری نه در مناظره ای حاضر می شود و نه نقدی به ناقدانش می نگارد و پشت سر هم بیانیه می دهد و از حاضر نشدن مراجع تقلید نود ساله برای مناظره با او دم می زند.
    دوباره تاکید می کنم بنده در هر جلسه دانشگاهی یا حوزوی حاضر به مناظره با جناب شبستری هستم امیدوارم ایشان نیز به جای بیانیه دادن به دعوت دانشگاهیان و حوزویان پاسخ مثبت گوید و با حلم و علم وارد میدان بحث شود تا جدالی احسن صورت گیرد و سخنان مبرهنی عرضه گردد.
    احمد آخر زمان را انتقال
    در ربیع الاول آید بی جدال
    والسلام
    عبدالحسین خسروپناه
    سوم دی ۹۵ مصادف با ۲۳ ربیع الاول ۱۴۳۸

    1. خب مراجع مثل خود استاد شبستری ۸۰ و چند ساله بیایند بجای مراجع ۹۰ ساله

    2. یکی از بزرگانی که فعالیت های علمی و فرهنگی خود را از محدودۀ حوزه فراتر بُرد و به دانشگاه ها و حتی به محیط های فرهنگی جهانی کشاند، مرحوم علّامه طباطبایی بود. ایشان، با استادان دانشگاه ملاقات می کرد و برای آنها جلساتی تشکیل می داد و سالیان متمادی در عین فقر و با قناعت در زندگی، رنجِ آمد و شد به تهران با وسایل نقلیه عمومی آن روزگار را بر خود هموار می نمود تا در تهران با خاورشناسان بزرگ و فیلسوفانی که برای تحقیق به ایران آمده بودند، دیدار و گفت وگو کند و روح تفکر و فلسفه اسلامی و مذهب تشیع را به ایشان بشناساند. ایشان در این مناظرات و گفت و گوها هیچ شرط و شروطی نداشت و شاگران و دست پروردگان خویش را برای مناظره با دیگران معرفی نمی کرد.
      اما امروزه کسانی که چه به لحاظ علمی وفکری و چه به لحاظ حریت و استقلال فکری ، به گَرد پای علامه نمی رسند، گویا گفت و گو با دیگران « وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ » را دون شأن خود می دانند و اشخاصی را به نیابت خود جهت مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین، معرفى مى نمایند. و یا بعضی اشخاص که در محافل فکری و سیاسی ، متصل به مراکز قدرت و حاکمیت اند، خود را به نمایندگی از مدعوین به مناظره معرفی می کنند. و عذر مراجع را در شرکت در مناظره ، کهولت و ضعف جسمانی شدید آنها می دانند. و مدعی اند که مراجع تقلید عمر خود را صرف خدمت به اسلام و مسلمین کرده و شبهات فراوانی را پاسخ داده اند.
      اگر مراجع به دلیل کهولت و ضعف جسمانی شدید، نمی توانند در مناظره حضور یابند چگونه عمر خود را صرف خدمت به اسلام ومسلمین می کنند. و اگر کارشان خدمت به اسلام و مسلمین است، چه خدمتی بالاتر از این که با حضور خود در مناظره به شبهات مختلف دگراندیشان پاسخ دهند. تا سِیَه روی شود هر که در او غَش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *