مغالطات انتخاباتی محمد باقر قالیباف

مغالطات انتخاباتی محمد باقر قالیباف

مغالطات انتخاباتی محمد باقر قالیباف

مغالطه دشمن ۴ درصدی

آقای قالیباف هم درویژه برنامه تلویزیونی اول خود و هم در مناظره تلویزیونی بارها به یک جمعیت ۴ درصدی اشاره کرد که از قدرت و ثروت و رسانه و نفوذ بسیار بالایی برخوردارند و همه مشکلات کشور زیر سر آنهاست. اولین سوالی که در این رابطه می توانیم از خود بپرسیم این است که تعداد مطلق این جمعیت ۴ درصدی چند نفر است. با یک محاسبه ساده متوجه می شویم که ۴ درصد از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کل کشور می شود ۳٫۲۰۰ هزار نفر. حال اگر هر یک از این عاملان فساد و تباهی عضو یک خانوار باشند با احتساب ۱۸ میلیون خانوار ساکن در مناطق شهری، از هر ۶ خانوار شهری یک خانوار به طور مستقیم علت العلل مسائل کشور است! سوال دومی که در این زمینه قابل طرح است این است که نقشه آقای قالیباف برای مقابله با این دشمن فرضی چیست؟ به فرض درست بودن این تحلیل، مقابله با این جمعیت عظیم برنامه می خواهد که آقای قالیباف ارائه نمی دهد. سوال سوم را می توان با این مضمون طرح کرد که چه ضرورتی برای طرح این موضوع در فرصت کوتاه برنامه تلویزیونی یا مناظره وجود داشت؟ پاسخ به لحاظ روانشناسی ساده است، مخاطب عام دنبال یک مقصر برای همه مشکلات خود می گردد و آقای قالیباف با نشان دادن این دشمن نامعلوم و کوچک (به عدد ۴ درصد توجه کنید) هم مخاطب را تبرئه می کند و هم با تظاهر به مال خود کردن اکثریت ۹۶ درصدی تلاش می کند خود را قدرتمند جلوه می دهد.

مغالطه یارگیری از سوم شخص

یکی از تکنیکهای انتخاباتی قالیباف این است که سعی می کند مدعیات خود را در قالب سوم شخص مطرح کند و بگویند مردم می گویند، جوانهای عزیز می گویند، مردم قضاوت کنند. به بیانی دیگر او معتقد است مدعایش درست است چون مردم هم تایید می کنند، ایشان از این نکته غافل اند که این تکنیک فقط در حالتی موثر است که سوم شخص حضور واقعی در گفتگو داشته باشد و همانجا علنا واکنش تایید آمیز نشان بدهد در غیراینصورت نشانه فرار مدعی از میدان گفتگو و مناظره است.

مغالطه دردآشنایی

او به درستی به جمعیت زیر خط فقر، بیکاری و کنار زدن شدن مردم از صحنه اقتصاد اشاره کرد. اما می توان پرسید چرا در فرصت کوتاهی که در تلویزیون داشت به جای آنکه به مکانیسم پدیدآورنده فقر و بیکاری اشاره کند به تفصیل داستان زن سرپرست خانواری را تعریف کرد که هشت فرزند معلول دارد یا قصه کارخانه داری را گفت که زیر فشار نزول بانکها دست به خودکشی زد؟ چون می خواست ما باور کنیم او درد آشناست تا به طور ضمنی عواطف و احساسات ما را به سمت خود متمایل کند ، غافل از اینکه ما خود به درد خویش واقفیم. ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم ما که بخشی از آنها کارگران و کارکنان شهرداری تهران هم بودند در آخرین پیمایش ملی به مسائلی که آقای قالیباف اشاره کردند، تاکید داشتند و به این نکته نیز اذعان داشتند که نظام (به طور کل و نیز نهادهای مختلف آن) در حل مشکلات مزبور موفق نبوده اند. لذا ما از ایشان دردآشناتریم و بر این باوریم، «دردآشنا لزوما طبیب نیست»، ما به درمانگری با تجربه نیاز داریم.

مغالطه «داریم پس می توانیم»

آقای قالیباف به منابع عظیم انرژی فسیلی گاز و نفت اشاره کردند و گفتند ما کشوری ثزوتمند هستیم و با این مقدمه نتیجه گرفتند پس می توانیم به ازای هر تن پتروشیمی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم و بیکار نداشته باشیم و فقیر نباشیم. غافل از آنکه داشتن برای توانستن کافی نیست. منابع نفت و گاز برای آنکه به تولید شغل منجر شوند دهها حلقه میانجی نیاز دارد که آشکارترین آنها استقرار دکلهایی است که با نظارت جامعه مدنی و مطبوعات آزاد گم نشوند و دانشگاههایی کارخانه مدرک سازی و مدرک فروشی نباشند. آقای قالیباف به انواع مشکلاتی که در این حلقه های میانجی وجود دارد اشاره نکرد چون رفع و حل آنها نیاز به عقلانیت و تدبیر توام با صبر دارد. صبری که شاخص اصلی اصلاحات است.

مغالطه کیسه پر از پول

آقای قالیباف استدلال می کند منابع و ظرفیت کشور ما ۵ برابر جمعیت آن است و به طور ضمنی وانمود می کند یک خزانه لبریز از ثروت ملی هست و کافی است که مرا که امانتدار و عادل هستم برسر آن خزانه بگذارید تا سهم همه شما را از یارانه و کارانه به نسبت مساوی پرداخت کنم. می توانیم از خود بپرسیم چرا آقای قالیباف به مکانیسم بالفعل شدن آن ظرفیت ها اشاره نکرد یا چرا در کنار آن ظرفیت ها و منابع عظیم به تهدیدها و خطرات عظیم تری نظیر بحران کم آبی، خطر خشکسالی و تهدیدات زیست محیطی که مقابله با آنها بخش عمده ای از همان ظرفیت را به خود اختصاص داده و از موچودی خزانه کم خواهد کرد، اشاره نکرد.

مغالطه ماهی

آقای قالیباف به جای آنکه سعی در توانمندسازی جامعه داشته باشد و اصطلاحا ماهیگیری بیاموزد و قصد دارد ماهی یارانه و کارانه در بین آنان توزیع کند غافل از اینکه اولا هر دوی این موارد همانند یارانه ۴۵ هزار تومانی دولت مهرورز پس از مدتی کوتاه ناچیز جلوه می کند، ثانیا ایشان توضیح نمی دهد برنامه ایشان برای تامین منابع مالی یارانه و کارانه و نیز مهمتر از آن جلوگیری از اثرات تورمی آن چیست.

مغالطه آرزو اندیشی

آقای قالیباف به جای ارائه برنامه مشخص در اولین برنامه تلویزیونی خود به عباراتی نظیر «مالیات را عادلانه می کنیم»، «جلوی فرار مالیات را می گیریم»، «از ظرفیتها استفاده کنیم»، «خوب کار کنیم و کارِ خوب بکنیم»، «نظام های بانکی را اصلاح می کنیم»، «سیاستهای گمرکی را باید اصلاح کنیم»، «نیروهای جوان را به کار بگیریم» به طرح آرزوها و آرمانهای سیاسی خود پرداخت بدون آنکه نقشه روشنی برای عملیاتی ساختن آنها ارائه دهد.

.


.

مغالطات انتخاباتی محمد باقر قالیباف

نویسنده: مجید حیدری چروده

.


.

14 نظر برای “مغالطات انتخاباتی محمد باقر قالیباف

  1. اگه قرار به مغالطه یابی بود که از جناب جهانگیری درباره اشتغال میپرسند؟ میگوید چون در مشهد به سفارت عربستان حمله شد وضعیت اشتغال در چهارسال خراب شد!

    از جناب روحانی درباره تسهیل ازدواج جوانان میپرسنذ، درباره نشاط و فضای مجازی و … حرف میزند.

    مغالطه که چه عرص کنم ، مرزهای دانش رو جا به جا کردند

    1. ایشون گفتن صنعت گردشگری مذهبی مختل شد. یه سوال از هتلداران شهرهایی مثه مشهد و قم و اصفهان بکنید خوبه

  2. سلام این مطلب آموزنده است برای ما که دانشجو هستیم و دوست داریم با مثالهای عملی با مغالطات آشنا بشیم.به نظرم مقالات از این دست علاوه بر کاربرد روشنگری و سیاسی ، قابلیت ایجاد یک مسیر و راه جدید برای جامعه روشنفکر، باز و ایجاد میکند که علاوه بر طرح و حل مسایل کلی ، با مسایل و سولات روز جامعه که سرنوشت ساز هستند، رودرو و پاسخ گو باشند.هرچند نظرات متنوع تر باشد حتما اینده بهتر خواهد بود.

  3. من از صدانت تعجب میکنم واقعا.هیچ موقع وارد این بازیها نمی شد یا اگه می شد یه طرفه نمی رفت.
    اگه کتاب مغالطات علی اصغر خندان رو خوب بخونیم به راحتی میتونیم تعداد زیادی از مغالطات سایر کاندیداها رو هم -خصوصا کسانی که دیروز به نحوی رو به روی آقای قالیباف قرار داشتند- پیدا کرد.
    اگه نویسنده فوق رو یه آدم بی طرف در نظر بگیریم -با وجود اینکه خیلی سخته- من از ایشون میخوام مغالطات سایر کاندیداها رو پیدا کنه. اتفاقا کار سختی نیست چون اون ها هم عینا به همین نوع از مغالطاتی که در بالا برشمرده دچار شده اند

    1. راه بسته نیست
      بعید می دونم اگر دوستی چون شما به این امر بپردازه که مغالطات سایر کاندیداها رو مثل همین متن بنویسه ، صدانت منتشرش نکنه
      بسم الله …

  4. این فرض که ” هر یک از این عاملان فساد و تباهی عضو یک خانوار باشند” بسیار دور از واقعیته و خودش داره حرف اصلی که تراکم ثروت و قدرت در یک سری خانواده خاصه باشه رو زیرپا میذاره.
    اگر یه خانواده ای جزو اون ۴ درصد باشه، تقریبا همه اعضای خانواده و اطرافیانشون ثروتمند وقدرتمند محسوب میشن و معنا نداره فرض کنید هر کدوم از اون ۴ نفر عوض یک خانواده اند!!!

  5. شاید قالیباف در حرف زدن اشتباه کنه ولی اون چه که مسلمه اینه که روحانی هم در عمل مشکل داره وگرنه وعض مملکت بعد از این ۴ سال اینطوری نمی شد

    1. وقتی میفرمایید بعد از این ۴ سال اینطور نمیشد یعنی دارید وضعیت کنونی رو با وضعیت ۴ سال قبل مقایسه میکنید که اگر حتی مثل جنابعالی کلی و گنگ اظهار نظر کنیم باز هم نمیتوان نظر منفی داد چراکه در کل شرایط بهتری را تجربه میکنیم مگر اینکه بطور واضح بفرمایید که مشکل کجاست چون مشخص نمیشود منظور چیست و شما دقیقا از چه چیزی انتقاد میکنید

  6. اینی که میگه مغالطات بقیه کاندیداها پس چی ؟ تلویحا مرتکب مغلطه ”خودتو هم” شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *