معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی در سلسله نشست های گفتار و اندیشه

معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی در سلسله نشست های گفتار و اندیشه

سیاست‌گذاری‌ها و خط‌مشی دوره ۸ساله دولت احمدی‌نژاد موضوعی است که علی سرزعیم استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در کتاب پوپولیسم ایرانی به آن پرداخته است. سرزعیم بر این باور است که باوجود هزینه هنگفتی که در این دوره به اقتصاد ایران تحمیل شده، هنوز نقد صحیحی از سیاست‌گذاری‌های آن دوره صورت نگرفته است. به عقیده وی، نقص بزرگ سیاست ایران این است که افراد یا شیفته سیاستمداران می‌شوند یا از آنها منزجر می‌شوند. همین امر سبب می‌شود تا نقادی‌ها به حاشیه کشیده شود و بسیاری از حقایق سربسته باقی بماند.

سرزعیم در کتاب «پوپولیسم ایرانی» در عین حال که به وجود اشتباهات در خط‌مشی احمدی‌نژاد پرداخته، ابعاد پوپولیستی دولت‌های او را هم مورد واکاوی قرار داده که برخی از این ابعاد با ویژگی‌های شخصیتی و تفکرات ایدئولوژیک احمدی‌نژاد در هم تنیده است. او دوره احمدی‌نژاد را از چند جهت دوره‌یی مهم در اقتصاد ایران قلمداد می‌کند و بر این باور است که اجماع کشورهای متعارض با منافع متعارض در جریان تحریم‌های ایران معجزه‌یی بود که تنها با حضور احمدی‌نژاد صورت گرفت و امریکا توانست ایده تحریم به جای جنگ نظامی را نخستین‌بار در مورد ایران پیاده کند.

سرزعیم که در یکی از سلسله نشست‌های گفتار و اندیشه که در شیراز برگزار شد، به معرفی یکی از کتاب‌های خود با عنوان «پوپولیسم ایرانی» پرداخت. کاوه بهبهانی نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود.

.


.

سخنرانی علی سرزعیم در معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی
سخنرانی علی سرزعیم در معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی

صوت سخنرانی علی سرزعیم در این نشست

.


.

سخنرانی کاوه بهبهانی در معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی
سخنرانی کاوه بهبهانی در معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی

صوت سخنرانی کاوه بهبهانی در این نشست

.


.

معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی در سلسله نشست های گفتار و اندیشه

شیراز – ۲۱ تیرماه ۹۶

منبع: جلسات گفتار و اندیشه

.


.

3 نظر برای “معرفی کتاب پوپولیسم ایرانی در سلسله نشست های گفتار و اندیشه

  1. از آقای دکتر بعید است… !!!

    از تحلیلگران ارشد انتظار می رود که در انتخاب کلمات و جملات خیلی خیلی دقیق باشند.

    رئیس جمهور نمی آید که مسئلۀ توسعه نیافتگی ما را حل کند.

    رئیس جمهور اگر بتواند و اگر “بخواهد” و اگر سیاست بگذارد، می آید که ما را در جهت درک و فهم و ایجاد و اشتراک و اعمال توانمندساز ما برای ایجاد و توسعۀ فرهنگی که نتیجۀ آن طرح ریزی و پیاده سازی یک زیرساخت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اجرایی است، بسیج و هدایت کند.

  2. مطمئنی داری نقد می کنی آقای احمدی نژاد رو ؟؟؟

    بعله البته فکر کنم دقیقاً داری “نقد” می کنی

  3. از سخنرانی نویسنده لذت بردم. به نظرم درست می گن تجربه سیاسی رهاشده که ازش موشکافی نشه فقط مصداق دوبار گزیده شدن از یک سوراخ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *