مجموعه مباحث ارائه شده مصطفی ملکیان پیرامون مرگ

پیرامون مرگ ، مصطفی ملکیان
Print Friendly
به این مطلب امتیاز دهید!

صدانت در این مجموعه سعی دارد تمام درسگفتار ها، سخنرانی ها و مقالات مصطفی ملکیان را پیرامون مرگ جمع آوری کند.

.


مقدمه بر کتاب مرگ و جاودانگی از مصطفی ملکیان

کتاب مرگ و جاودانگی: مقالاتی از هیوم، راسل، فلو، افلاطون، هیک و الن | نشر: سهروردی (۱۲ اردیبهشت، ۱۳۸۴)

دانلود pdf مقدمه کتاب مرگ و جاودانگی از مصطفی ملکیان


 درسگفتار مرگ و جاودانگی از مصطفی ملکیان

درسگفتار مرگ و جاودانگی از مصطفی ملکیان در سال ۱۳۷۴ و در موسسه امام صادق ارائه شده است.

دانلود صوت درسگفتار مرگ و جاودانگی از مصطفی ملکیان

دانلود pdf درسگفتار مرگ و جاودانگی از مصطفی ملکیان


مقاله اضطراب مرگ، اندیشه پویا، شماره۱۷، تیر۹۳

بحثی در روانشناسی لحظات احتضار و کاستن از رنج مرگ هراسی

دانلود pdf مقاله اضطراب مرگ


سخنرانی مرگ، پایان بخش یا ارزش بخش؟ مرگ از نظرگاه مولانا

۲۹ اردیبهشت در اولین نشست سال ۱۳۹۳ موسسه سروش مولانا با نام “رستخیز ناگهان”

دانلود صوت سخنرانی مرگ، پایان بخش یا ارزش بخش

دانلود pdf متن سخنرانی مرگ، پایان بخش یا ارزش بخش

مقدمه ی این سخنرانی:

موضوع سخن من این است که آیا مرگ در اندیشه ی مولانا پایان بخش است یا ارزش بخش است؟ البته زمانی که گفته می‌شود آیا «مرگ پایان بخش است یا ارزش بخش»، باید هر دو تعبیر پایان بخش و ارزش بخش را به زندگی اضافه کرد؛ در این صورت معنا این خواهد شد که آیا مرگ، پایان بخش زندگی است یا ارزش بخش زندگی؟ یعنی آیا مرگ به زندگی آدمی پایان می‌دهد یا ارزش می‌دهد؟
می‌توان گفت که تمام تلقی‌هایی که در طول تاریخ درباره مرگ وجود داشته به این دو تلقی فروکاستنی است و می‌توان همه را به این دو تلقی ارجاع داد و تحلیل کرد.

· دو نظرگاه عمده به مرگ در طول تاریخ

نظرگاه اول: مرگ پایان بخش زندگی

یک تلقی این است که مرگ کاری نمی‌کند جز این‌که به زندگی پایان می‌بخشد و نقطه ی خط جمله ی زندگی ماست. بنابراین حضور مرگ یعنی غیاب زندگی.

نظرگاه دوم: مرگ ارزش بخش به زندگی

در مقابل این دیدگاه، دیدگاه دومی وجود دارد که در آن مرگ، ارزش بخش زندگی است و اگر نمی‌بود زندگی ارزشی نمی‌داشت. این‌که ما این همه قدردان زندگی هستیم و آن را مغتنم می‌شمریم تنها به دلیل حضور مرگ است. به بیان دیگر، ارزش زندگی به جهت محدودیت و تناهی زندگی است که از این تناهی به مرگ تعبیر می‌شود.


.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *