سخنرانی «نقش مهم فلسفه در فیزیک» از دکتر مهدی گلشنی

صوت «نقش مهم فلسفه در فیزیک» از دکتر مهدی گلشنی

در زمان گذشته فلسفه خود شامل همه علوم می‌شد اما در زمان ما دیگر چنین نیست. علوم ریاضی و فیزیک و زیست شناسی و… دیگر در ذیل فلسفه نیستند.

در فلسفه یونان همانطور که عرض کردم همه علوم با هم هستند. در فلسفه اسلام هم همینگونه است و برای مثال شما خواجه نصیرالدین طوسی را دارید که هم ریاضی‌دان است و هم فیلسوف است. در عصر ما اما دانشکده‌های علوم خصمانه با فلسفه برخورد می‌کنند و دانشکده‌های فلسفه هم توجهی به علوم ندارند و به هشدار برتراند راسل هم توجه ندارند که می‌گفت که هر فلسفه‌ای که با علوم سروکار نداشته باشد عقیم است. به عصر نیوتون که می‌رسیم باز همان فلسفه طبیعی حاکم است ولی نیوتون یک ادعا کرد و ادعایش این بود که من فرضیه نمی‌سازم؛ یعنی هر چه می‌گویم ریشه در تجربه دارد و هر چه که ریشه در غیر از تجربه داشته باشد نمی‌پذیرم. و این داستان البته خلاف کار نیوتون است و او فرضیات بسیاری کرد. مثلا فرض کرد عالم مکان و زمان است و ماده در آن ریخته شده است در حالی‌که انیشتین اصلا چنین چیزی را قبول ندارد و می‌گوید این‌ها با هم به وجود آمده‌اند…. و اخیرا یکی از فیلسوفان نشان داده است که تا چه میزان زیادی کارهای نیوتون مبتنی بر فرضیات متافیزیکی بوده است. فرضیات عامی نظیر هیچ معلولی بدون علت وجود ندارد، عالم هدف‌دار است و…  نیوتون نمی‌توانست علوم خود را بدون فرضیات متافیزیکی ارائه دهد….

اما چرا فلسفه از فیزیک جدا شد؟

۱) یکی از دلایل آن ارتباط فلسفه با دین است و به سبب تضعیف دین در اروپا به تبع آن متافیزیک هم ضعیف شد.

۲) دلیل دیگر تخصص‌گرایی است.

۳) عدم تبحر فلاسفه متاخر در  زیست‌شناسی و ریاضیات و فیزیک.

۴) توفیق چشمگیر فیزیک در توصیف پدیده‌ها.

۵) رواج مکاتب تجربه‌گرایی. (منظور از تجربه‌گرایی این است که فقط چیزهایی که ریشه در تجربه دارند برای ما معنادار هستند) رواج این مکاتب مهم‌ترین دلیل جدایی فلسفه از فیزیک است.

.


.

صوت «نقش مهم فلسفه در فیزیک» از دکتر مهدی گلشنی

.


.

نقش مهم فلسفه در فیزیک

دکتر مهدی گلشنی

مکان: انجمن علمی فیزیک دانشگاه اصفهان

تاریخ: ۶ مهر ۱۳۹۵

.


.

2 نظر برای “سخنرانی «نقش مهم فلسفه در فیزیک» از دکتر مهدی گلشنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *