سخنرانی فلسفه‌ی تکنولوژی پزشکی از دکتر مهدی معین‌زاده

سخنرانی فلسفه‌ی تکنولوژی پزشکی از دکتر مهدی معین‌زاده

دکتر مهدی معین‌زاده در سنت فلسفه قاره‌ای اندیشه‌ورزی می‌کند و یک هایدگرشناس غیرفردیدی است. وی حضور کم‌رنگ و کم‌حاشیه‌ای در عرصه عمومی دارد اما همین حضور اندک نشان از عمق و سواد ایشان دارد.

سخنرانی‌های ایشان در برخی جلسات «رستخیز ناگهان» در موسسه سروش مولانا و کلاس‌های «متن‌خوانی هستی و زمان» و درسگفتار «فلسفه علم قاره‌ای» و «فلسفه علوم انسانی» در موسسه روزگار نو نشانگر تسلط ایشان بر مباحث فلسفی است. در این مجال یکی از معدود سخنرانی‌های ایشان که در دسترس است با عنوان «فلسفه‌ی تکنولوژی پزشکی» به علاقه‌مندان تقدیم می‌شود.

.


.

چکیده: در این سخنرانی دکتر معین‌زاده ابتدا سه تلقی مختلف از تکنولوژی را بیان می‌کند که عبارت‌اند از: ۱٫ ابزاری کاملاً خنثی. ۲٫ ابزاری که بر حیات ما تأثیر می‌گذارد و الزاماً آن‌چیزی که ما ابتدا از آن اراده کرده‌ایم نتیجه نمی‌دهد. ۳٫ سومین تلقی که از هایدگر است عبارات است از: مرحله‌ای از اندیشه و زیست متافیزیکی. متافیزیک نحوه‌ی اندیشیدنی است که از زمان سقراط به این‌سو بر اندیشه بشر حاکم بوده است این نحوه‌ی اندیشیدن باضافه‌ی ریاضی دیدن جهان باعث به وجود آمدن تکنولوژی گردید. تکنولوژی در دوران مدرن به دنبال تسلط و تعییر جهان است در این میان تکنولوژی پزشکی، سلامتی را موضوع خود قرار داده و با پیشرفت هر چه بیشتر تعاریف جدیدتری از بیماری و معیارهای سلامت به دست می‌دهد و هر بار بر میزان بیمار‌ها می‌افزاید. از سوی دیگر ما در دنیای مدرن با «پزشکیک کردن (medicalization)» همه امور روبه‌روایم یعنی پزشکی دیدن آنچه که قبلاً در دایره شمول پزشکی نبوده است مثل تولد، مرگ، ازدواج، غذا خوردن و… از نظر هایدگر مواجه با تکنولوژی در افتادن و رها کردن آن نیست زیرا تکنولوژی هرگونه تغییر (اعم از مادی و معنوی) در جهان است و رها کردن و مبارزه هم نوع دیگری از تغییر و لامحاله خود نوعی تکنولوژی است.

این سخنرانی در ۲۰ آبان ۱۳۹۲ و در سمینارهای فلسفه علم دانشگاه امیرکبیر انجام پذیرفته است.

نکته: این چکیده آزاد بوده و فهم شنونده از سخنرانی است و نه چکیده دقیق صحبت‌های سخنران.

.


.

سخنرانی فلسفه‌ی تکنولوژی پزشکی از دکتر مهدی معین‌زاده

فایل صوتی این سخنرانی را از اینجا دریافت کنید.

چکیده این سخنرانی را از اینجا دریافت کنید.

حجم: ۲۵ مگابایت.

مدت: ۱۲۲ دقیقه.

.


.

صدانت این سخنرانی را به همه‌‌ی دوستانی که به تکنولوژی و عوارض و نتایج آن می‌اندیشند و کسانی که به فلسفه قاره‌‌ای خصوصاً فلسفه هایدگر علاقه‌مندند و پزشکان و معتقدان سرسخت پزشکی مدرن توصیه می‌کند.

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *