بررسی نقدهای سیداحمد فردید بر لیبرالیسم و غرب، عماد افروغ و عبدالرحمن حسنی‌فر

بررسی نقدهای سیداحمد فردید بر لیبرالیسم و غرب، عماد افروغ و عبدالرحمن حسنی‌فر

غرب و مفاهیم و اندیشه‌های مرتبط با آن مثل لیبرالیسم ، مدرنیته، دموکراسی، سرمایه‌داری، سکولاریسم، تکنولوژی، توسعه و غیره موضوع‌هایی است که برای کشورهای غیر‌غربی مسئله‌ساز شده است.
برخی افراد در توصیف لیبرالیسم ، به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین اندیشه در دوران معاصر، تعبیر «نظریه مدرن تمدن غرب» را به ‌کار می‌برند. اندیشه لیبرالیسم و برخی جلوه‌های غرب و تمدن آن به کشورهای دیگر، از جمله ایران، به صورت واقعی و یا وارونه سرایت کرده است؛ برخی با آن همراه شدند و آن را پذیرفتند و برخی با آن مقابله کرده و به طرد، رد یا نقد آن پرداخته‌اند. همراهی با مدرنیته در اهمیت‌دادن به قانون و مشتقات آن نظیر قانون اساسی، پارلمان، برابری، مساوات، حق رأی و محدود کردن قدرت پادشاه تبلور یافت؛ مقابله‌کنندگان نیز با قانون بشری، آزادی همه‌جانبه، برابری میان همه (مسلمان و غیرمسلمان)، سکولاریسم (جدایی دین از دنیا)، آزادی بیان گسترده و آزادی عقیده، مخالف بودند؛ مخالفان و منتقدان نیز نسبت به آزادی، قانونگذاری، عدالت و مساوات، تعریف خاص از انسان و شناخت و هستی و غایت زندگی از نوع غربی مخالف یا منتقد بودند.
در این مقاله به بررسی دیدگاه‌های سید احمد فردید می‌پردازیم که از جمله کسانی است که از منظر غرب‌ستیزی و با رویکردی از نوع علّی و معلولی، در مخالفت با غرب و ابعاد لیبرالیسم (مبانی، ارکان و نتایج منتسب به لیبرالیسم) دیدگاه‌های انتقادی مطرح می‌کند.

.


.

عنوان مقاله [English]:

The Criticism of Liberalism and West from Seyed Ahmad Fardid’s Viewpoint

چکیده [English]:

West and other relevant concepts such as liberalism, modernity, democracy, capitalism, secularism, technology, development, and etc are subjects that are problematic for non-western countries. Some people named the liberalism as the “west modern civilization theory” in recent period. This idea (liberalism) and other western concepts came to the other countries like Iran really or unreal. Some followed its thoughts and accepted it and others did not .These rejected, dismissed and criticized. Accompanying the modernity was accepting the law and its derivatives like constitution, parliament, equality, the right of vote, the limitation of king power. Others are against human law, absolute liberty, equality among Muslims and non-Muslims, secularism, widespread speech freedom, religious freedom and human legislation, liberty, equality, human in western discourse. Fardid is one of the persons that opposed the west and liberalism aspects with anti-west perspective and casual approach, presented some opinion. In this essay these ideas were studied for the sake of understanding the level of fardid’s criticism.

.


.

دانلود pdf مقاله بررسی نقدهای سیداحمد فردید بر لیبرالیسم و غرب

دانلود از سرور اول | دانلود از سرور دوم | دانلود از سرور سوم | دانلود از سرور چهارم

.


.

بررسی نقدهای سیداحمد فردید بر لیبرالیسم و غرب

نویسندگان:

عبدالرحمن حسنی‌فر (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان)

عماد افروغ (استاد بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

منابع:

پژوهش های فلسفی-کلامی سال دوازدهم پاییز و زمستان ۸۹ شماره ۱ و ۲ (پیاپی ۴۵-۴۶)

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *