سوالی از ملکیانِ سال ۹۲، این روزها از چه عواملی رنج می برید؟

محسن رحمانی: در دیداری که با استاد مصطفی ملکیان داشتیم، او در جواب به این سوال پاسخ داد:
– این روزها از چه عواملی رنج می برید؟
اگر بخواهم به طور کلی بگویم
از ۵ عامل رنج می برم:
۱٫ نبود عقلانیت و استدلال گرایی در بین مردم و تبئیت نکردن آنها از سخن موجه و مستدل. از تبعات آن می توان به خود شیفتگی، پیش داوری، جزم و جمود، تعصب، بی مدارایی و خرافه پرستی اشاره کرد.
۲٫ بی صداقتی به معنای عدم یکپارچگی شخصیت و ظاهر و باطن یکی نبودن در بین افراد:
متاسفانه بعد از انقلاب ما آدم ها زندگی های چندگانه پیدا کرده اند:
زندگی های یک گانه و دو گانه و n گانه در خانه، در اداره و حتا سیاست و متاسفانه این را دارای ارزش هم می دانیم.
۳٫ برای کار اهمیت قائل نبودن:
به هر صورتی از انجام کار خوب شانه خالی می کنیم و با کار بد و کار کم به جامعه آسیب می زنیم؛ این طور می شود که کار دارای ارزش و مطلوبیت واقعی نیست و برای جنبه ی تجاری و اقتصادی تن به خیلی کارها که با مذاق خودمان سازگار نیست، می دهیم.
۴٫ اعتنا کردن به ارزش و داوری دیگران:
ما به اشتهای دیگران کار می کنیم، غذا می خوریم و حتی زندگی می کنیم، دغدغه ی شخصی نداریم و بیشتر دغدغه ی تصویری داریم. برای خودمان زندگی نمی کنیم. به تعبیری فیلم بازی می کنیم و ساده و طبیعی زندگی نمی کنیم.
۵٫سیاست زدگی به معنای منفی کلمه:
درست است که ما در این زمان مشکلات سیاسی فراوانی داریم ولی در کنارش فرهنگ آفت زده و افلیجی هم داریم. فرهنگی که تقبیح است. فرهنگی که گفتگو و مدارا نیست.
بزرگترین مشکل جوامع امروزی ما ضعف فرهنگی است
من به سیاست از آن رو که نبود بی تفاوتی نسبت به درد و رنج مردم است می نگرم و معترض به وضع موجود هستم اما سیاست میوه ای است که از درخت فرهنگ می افتد و بزرگترین منشأ مشکلات جوامع امروزی ما ضعف فرهنگی است و بر خلاف تصور بعضی نه تغییر یک رژیم سیاسی و اگر این امر هم میسر شود بسیار مستعد این هست که به زودی به همان شیوه های رژیم سیاسی قبلی بازگردد..
در ادامه از او پرسیدم: امید شما به جوانان امروزی ما چقدر است و تفاوت نسل امروزی را با نسل خودتان در چه می بینید و به طور کلی تا چه حد به این نسل امیدوارید؟
استاد در پاسخ گفت: من به این نسل بسیار امیدوارم، این نسل بسیار فکور، بسیار اهل تحقیق و پژوهش است و به راحتی یک سخن را نمی پذیرد.. فریب نمی خورد و همانند نسل من حرفی را از روی احساسات نمی پذیرد اما باید بگویم جوانان همیشه دوست دارند خیلی زود به نتیجه برسند چه بسا که راه بسیار طولانی تر از آنی است که در مقابل می بینیم..

.


.

این روزها از چه عواملی رنج می برید؟

گزارشی از دیدار محسن رحمانی با مصطفی ملکیان در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۲

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *