رسوایی بزرگ بین المللی برای جامعه علمی کشور

رسوایی بزرگ بین المللی برای جامعه علمی کشور

۵۸ مقاله نوشته شده توسط ۲۵۸ محقق ایرانی به دلیل جعل علمی و سواستفاده از متون علمی دیگر محققین، توسط ناشر سایت معتبر علمی نیچر به حال تعلیق در آمدند.

به گزارش کلیک، بخش پزشکی این نهاد معتبر علمی جهانی نیز ۲۸ مقاله را به حال تعلیق در آورد و بررسی ها در مورد ۴۰ مقاله دیگر همچنان ادامه دارد در همین حال شنیده می شود سایت اسپرینگر هم که در نشر مقالات معتبر علمی فعالیت می کند ۳۰ مقاله ارائه شده توسط محققین ایرانی را از سایت خود حذف کرده و در مورد ۹ مقاله دیگر در حال بررسی است.

بررسی های اخیر و کشف این سرقت های علمی زنگ خطری برای ناشران دیگر است که در مورد صحت مطلبی که منتشر میکنند به دقت بررسی نمایند؛ متاسفانه مورد اخیر خطری بالقوه برای جامعه علمی جهان محسوب می شود که هر چه زودتر باید برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی چاره ای اندیشید.

تمامی مقالاتی که از سوی اسپرینگر در این مورد حذف شده اند شواهدی از دستکاری علمی و بازنویسی را در خود داشته اند و در ۷۰ درصد آنها نیز سرقت علمی به چشم می خورد. در مقالاتی که به BMC ارائه شده است در تمامی موارد دستکاری در تالیف اولیه به وضوح به چشم می خورد که در ۵۷ درصد آنها بازنویسی محض و در ۹۳ درصد آنها نیز سرقت علمی به چشم می خورد.

در سال ۲۰۱۵ نیز موارد مشابهی اتفاق افتاده بود که هر دو موسسه اعلام کردند در صورت تکرار اینگونه موارد جعل مقالات از ارایه مستقیم مقالات توسط آن محقق در سایت جلوگیری به عمل می آید و تمامی مقالات وی نیز حذف خواهد شد.

با توجه به رسوایی اخیر برخی از مولفین اصلی که مقالات آنها جعل شده اند از موضوع با خبر شده اند و عده ای از آنها به این موضوع واکنش نشان داده اند.

حال باید دید مسئولین امر، نسبت به این رسوایی بزرگ بین المللی چه واکنشی خواهند داشت و پاسخ به ظاهر محققینی که این عمل شرم آور را در آوردگاهی بین المللی انجام داده اند و به وجهه علمی کشور خدشه وارد کرده اند چه خواهد بود.

دانلود لیست مقالات جعلی

2 نظر برای “رسوایی بزرگ بین المللی برای جامعه علمی کشور

  1. پرسشی که برای من پیش آمده این است: چگونه ۵۸ مقاله را ۲۵۸ نفر نوشته اند؟ یعنی هر مقاله را چند نفر نوشته اند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *