سخنرانی دکتر دینانی در همایش روز ملی بزرگداشت ملاصدرا

سخنرانی دکتر دینانی در همایش روز ملی بزرگداشت ملاصدرا

بیستمین همایش روز ملی بزرگداشت ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رییس این بنیاد، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و دیگر اساتید فلسفه از جمله کریم مجتهدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سید مصطفی محقق داماد و غلامرضا اعوانی از ساعتی پیش (شنبه یکم خرداد) در مجتمع فرهنگی آدینه آغاز شد.دینانی در همایش فلسفه و جهان عاری از فلسفه سخنان خود را با موضوع سلطه شر در جهان عاری از فلسفه ایراد کرد.

وی سخنان خود را با این شعر آنکه نشناسد به عالم محرم و بیگانه کیست/ در درون خود چه می داند که صاحب خانه کیست؟ آغاز کرد و گفت: شاعر فیلسوف نیست اما خیلی از شعرها فلسفه است از جمله شعری که قرائت کردم. در مصرع اول بحث از محرم بیگانه است، خودی و غیرخودی.خیلی از مردم اجناس دل خود را می شناسند اما صاحبخانه را نمی شناسند.   لذا شناخت صاحبخانه مهم است اگر بتوان  نامحرم را از محرم شناخت صاحبخانه را نیز می توان شناخت تا کسی خود و متاع دل خود را نشناسد جهان را نیز نمی شناسد و اگر جهان را نشناسد محرم بیگانه را نمی شناسد. اینکه انسان با عالم محرم است یا بیگانه یا اینکه انسان با جز خود محرم است یا بیگانه مساله مهمی است.   آیا عالم معقول با انسان مانوس و محرم است یا عالم نامعقول. امر نامعقول با انسان بیگانه است تنها چیزی با انسان مانوس است که عقلانی باشد. ذات انسان عقلانی  و تنها چیزی که با انسان مانوس است امر عقلانی است. عالم معقول محرم و عالم نامعقول بیگانه است.

ابراهیمی دینانی سخنان خود را با تفسیر دو کلمه استنباط و تدبر ادامه داد و افزود: استنباط از نظر لغوی یعنی از اعماق زمین آب را به بالا بکشیم و آب به زمین برسد و گیاهان برویند و تدبر یعنی پشتوانه. هر موجودی در عالم پشتوانه دارد.این دو لغت استنباط و تدبر که در قران آمده اعماق فلسفه را نشان می دهد. قران به ما با این دو کلمه درس فلسفه می دهد این دو کلمه ما را به تدبر و تعمق هر چه بیشتر وامی دارد که عالم را معقول بشناسیم نه محسوس. فلسفه معقول کردن عالم هستی است. عالم با انسان بیگانه نیست. اگر عالم در حد محسوس مطرح شود و حکمت به عنوان متاع معرفی شود آن جامعه شر خواهد بود.

دکتر دینانی در پایان تصریح کرد: منشا شرور در عالم هستی جهل است و اگر جهل نبود شری نیز در عالم هستی نبود. نرسیدن به حکمت به نوعی از جهل است ایران کهن ترین تاریخ تمدنی جهان را دارد یا در ردیف مهمترین تمدن ها قرار می گیرد. فرهنگ تمدنی در ملت ایران وجود دارد و بوکوحرام از ایران بیرون نمی آید.خیلی خوب است که امروز فلسفه رایج شده اما مشکل این است که دقیق خوانده نمی شود. فلسفه هیچ گاه به این اندازه عام و همگانی نبوده است.

.


.

دانلود صوت سخنرانی دکتر دینانی در همایش روز ملی بزرگداشت ملاصدرا

دانلود از سرور اول | دانلود از سرور دوم

.


.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی | همایش روز ملی بزرگداشت ملاصدرا | ۱ خرداد ۹۵

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *