درسگفتار نیچه از کاوه بهبهانی

دانلود صوت درسگفتار فریدریش نیچه از کاوه بهبهانی
Print Friendly
درسگفتار نیچه از کاوه بهبهانی
۴٫۰۸ (۸۱٫۶۷%) ۲۴ votes

کاوه بهبهانی : شاید به طور کلی و استعجالی بتوان مفسران نیچه را در چهار گروه جای داد: اولاً شارحان آلمانی نیچه، یعنی کسانی مانند کارل یاسپرس و مارتین هایدگر. دوم شارحان “پسامدرن” نیچه مانند میشل فوکو (که البته خود را پسامدرن نمی دانست) و ژیل دلوز. سوم شارحانی که به جریان موسوم به چپِ نو تعلق دارند و از مرده‌ریگ نیچه بهره ‌می‌گیرند. و چهارم شارحان انگلیسی زبانِ اندیشۀ نیچه. (کسانی مانند آرتور دَنتو، ریچارد شاخت، رابرت سولومون، کَتلین هیگینز، مادمِری کلارک و بسیاری دیگر که تبارِ‌شان می‌رسد به والتر کاوفمان، مترجم نام‌بردارِ آثار نیچه به زبان انگلیسی). دورۀ پیشِ رو درآمدی است بر اندیشۀ نیچه از چشم انداز شارحان انگلیسی زبان‌اش و از میان فیلسوفان انگلیسی زبان بیشتر بر آثار و نوشته‌های دو تن تکیه دارد: رابرت سولومونِ فقید و همسر به قول خودِ او دوست داشتنی‌اش کتی هیگینز که هر دو مورخ فلسفۀ غرب و متخصص اگزیستانسیالیست‌ها و به طورِ خاص نیچه هستند. شوربختانه آثار نیچه پژوهانه آن‌ها هنوز به فارسی برگردانده نشده است. این دوره سال گذشته و در پنج جلسه برگزار شد.

.


.

دانلود صوت درسگفتار نیچه از کاوه بهبهانی

.

جلسه اول درسگفتار نیچه

عنوان جلسه اول: نیچه و مسألۀ زنان (از مونا لیزا تا سوزی در بارِ فولی برژه)

دانلود صوت جلسه اول از سرور اولدانلود صوت جلسه اول از سرور دوم

عکس‌ها و نقاشی‌هایی که در جلسه اول به آن‌ها اشاره می‌شود

.

جلسه دوم درسگفتار نیچه

عنوان جلسه دوم: توضیح به جایِ توجیه: دگر‌جهانی زیستن، مرگِ خدا و فرارسیدنِ شبح نیهیلیسم.

دانلود صوت جلسه دوم از سرور اولدانلود صوت جلسه دوم از سرور دوم

تابلو‌های نقاشی ای که در جلسه دوم به آن‌ها اشاره می‌شود

.

جلسه سوم درسگفتار نیچه

عنوان جلسه سوم: چشم‌انداز باوری و حقیقت

در این جلسه از چشم‌انداز باوری نیچه‌ای و نظریۀ او دربارۀ صدق (یا حقیقت) از نگاه بیشتر شارحان انگلیسی‌اش سخن خواهد رفت. همچنین نگاه نیچه به گناهان مهلک در دین مسیح و نیز نگاه او به ترحم/ دلسوزی و عشق توصیف می‌شود.

دانلود صوت جلسه سوم از سرور اولدانلود صوت جلسه سوم از سرور دوم

عکس ها و تابلو‌های نقاشی ای که در جلسه سوم به آن‌ها اشاره می‌شود

.

جلسه چهارم درسگفتار نیچه

عنوان جلسه چهارم: مُرالیتی با امِ بزرگ: اخلاق سروران/ اخلاق بردگان

دانلود صوت جلسه چهارم از سرور اولدانلود صوت جلسه چهارم از سرور دوم

عکس ها و تابلو‌های نقاشی ای که در جلسه چهارم به آن‌ها اشاره می‌شود

در این جلسه با وام گرفتن تفکیکی که رابرت سولومُن برای توضیح دیدگاه‌های نیچه در فلسفۀ اخلاق، میان اخلاق یا مُرالیتی با امِ بزرگ (Morality) و اخلاق یا مُرالیتی با امِ کوچک (morality) می‌گذارد از انتقاداتِ نیچه به مورالیتی با اِمِ بزرگ پرداخته می‌شود و از دیدگاه او در فرااخلاق و روانشناسی اخلاق بحث می‌شود و تفکیک او میان اخلاق سروران و اخلاق بردگان شرح داده می‌شود. این درسگفتار دربردارندۀ انتقادات نیچه به اخلاقِ یهودی- مسیحی، اخلاقِ تکلیف‌گرای کانتی و اخلاقِ فایده‌باور است.

.

جلسه پنجم درسگفتار نیچه

عنوان جلسه پنجم: زندگیِ نیک و بازگشت جاودان

دانلود صوت جلسه پنجم از سرور اولدانلود صوت جلسه پنجم از سرور دوم

این جلسه به مفهوم کین‌توزی درنگاه نیچه پرداخته می‌شود و نگاهی می‌اندازد به مفاهیم زهد و بخشایش از چشم‌انداز شارحان انگلیسی. همچنین اشاره‌ای خواهیم داشت به مفاهیم واپسین انسان و ابر انسان و از مراحل پرورده‌شدنِ جان آدمی سخن گفته می‌شود. در نهایت از مفهوم بازگشتِ جاودانِ نیچه بحث خواهد شد. مفهومی که تفسیر‌های بسیاری از آن شده است ولی غالب اندیشمندان انگلیسی‌مشرب آن را نوعی آزمایشِ فکری (thought experiment) می‌دانند برای محک زدن اینکه آیا زندگی خوبی را از سر می‌گذرانیم یا نه.

.


.

کاوه بهبهانی مدرس و مترجم کتاب های فلسفی است.

وی مترجم کتاب هایی چون فلسفه ائر از رابرت ام. مارتین، فلسفه مک‌اینتایر از جک راسل وینستین و معرفت‌شناسی از لیندا زاگزبسکی می باشد.

.


.

41 نظر برای “درسگفتار نیچه از کاوه بهبهانی

  1. سلام بهرامی هستم/بسیار از شما سپاسگذارم به خاطر طراحی این کانال بسیار حرفه ای خواهشمن است راههای دانلود فایلهای صوتی و پی دی اف اساتید بزرگ را اسانتر کنید.
    دوم اینکه نظرات دانشمندان روز که الان در قید حیات هستن را به ما دانش اثوختگان جامعه شناسی بیشتر معرفی کنید. باسپاس

  2. سلام،
    خسته نباشین، واقعا متشکرم برای درسگفتارهاتون، احیانا اطلاع ندارید کلاس های آقای بهبهانی کجا برگزار میشه ؟ از بین صحبت ها متوجه شدم که شیراز هستن اما فقط همین مورد رو متوجه شدم .

  3. با سلام و خسته نباشید . عالی بود بسیار استفاده کردم .ای کاش فایل های بیشتری از درس گفتارهای ایشون رو بذارین توی سایت. سایتتون فوق العاده است و بی نظیر .از استاد بابک احمدی و اساتیدی چون دکتر نجومیان هم اگه درسگفتار بذارین به تمام دانشجو ها و علاقه مندان ادبیات و هنر و فلسفه لطف میکنید. براتون آرزوی موفقیت میکنم .

  4. در این درس، چیز برای یاد گرفتن اندک، و هیجان و هیستری زیاد، و پشت هم اندازی و لفاظی به جای اندیشه فراوان است. این سخنرانی برای به اندیشه انداختن ما طراحی نشده است، برای متابعت و به هیجان آوردن ما طراحی شده است، اگر اصلاً طراحی شده باشد. خلاصه اینکه این لحن عاطفی، هیجانی و غیر تأملی را که دنبال مرید و تحریک کردن هستند، مثل سخنرانی های مرحوم شریعتی و حجت الاسلام پناهیان، من رو یاد نکبتی که این کارها برای مان ایجاد کرده می اندازه و منزجرم می کنه.

    1. آقای محمود عزیز
      به نظرم بی انصافی می کنید . من قبول دارم که لحن ایشون هیحانی و عاطفیه ولی نمی شه اینو صرفا پای قصد تحریک کردن ایشون گذاشت . با مطالعه بیشتر در مورد نیچه و کتابهاش می شه فهمید که ایشون سعی کرده نیچه رو تحریف نکنه . قطعا لحن ایشون با امثال استاد ملکیان خیلی فرق داره ولی نمی شه به این شدت محکومشون کرد

    2. با نظرتان موافقم و خواستم اضافه کنم که نیچه بیشتر از تفلسف به معنای مرسومش به حکمت اشتغال دارد و سویه‌ی حکیمانه‌ی او را نمی‌توان با بیان “مطنطن” و تاکید بر عمیق بودن آفوریسم‌هایش نشان داد بلکه باید این حکمت و عمق را کاوید. کاری که به گمانم بهبهانی نتوانسته از عهده‌اش برآید و شیفتگی‌اش در برابر نیچه فی‌المثل او را به جانبداری و عمیق جلوه دادن نقد نیچه از فمینیسم می‌کشاند (که اتفاقا اصلا عمیق نیست و در واقع بازتولید همان دوگانه‌ی تا بن دندان واپسگرایانه‌ی لطیف/خشن است). از این دست لفاظی‌ها بنگرید (بشنوید) بیان ترجمه‌ی انگلیسی جملات نیچه به جای آلمانی جملات که مسلما نمی‌تواند بار ایضاحی‌ای داشته باشد چه آنکه اصل سخن به آلمانی است و با بیان کردن ترجمه‌ی انگلیسی، معناشناسانه مغالطه‌ی تکرار را مرتکب می‌شوند تا تکرار را بر جای تاویل/تفسیر بنشانند (دو ترجمه‌ی خوب از یک اثر چیزی به فهمش نمی‌افزایند مگر فهمی لغوی از آن اثر). و نیز در نظر بیاورید مثالشان را در باب رخنه‌ی تصور پدرسالارانه در جهان، با مثالشان از جمله‌ی”بابا آب داد” به مثابه یکی از تاییدات مدعایشان… این جمله و کلمه‌ی “بابا” که در آن به کار رفته، اساسا توضیحی بسیار ساده‌تر دارد و آن هم این است که این جمله از سه حرف ساخته شده و برای شروع آموزش الفبا از کلماتی مانند “مادر”، “خواهر”، “برادر”، “عمو” و غیره که حداقل دو حرف دیگر به جمله اضافه می‌کنند برای کودک مفید به فایده‌تر است. این آسمان و ریسمان‌بافی‌ها در تایید نظراتمان بلای اندیشه‌ی نقادانه است.

  5. با سلام و تشکر فراوان خدمت آقای ایرانمنش
    از اینکه این درس گفتار به اشتراک گذاشتید از جنابعالی بسیار سپاسگزارم. یک خواهش و یک سوال داشتم. خواهش اینکه امکان دانلود و ذخیره فایلها رو فراهم فرمائید. در حال حاضر امکان ذخیره کردن وجود نداره. و سوال اینکه جلسات سخنرانی آقای بهبهانی کجا برگزار میشه و آیا امکان شرکت برای عموم فراهم هست؟ و آیا در شهرستانها هم سخنرانی میکنند؟ وبسایت شخصی دارند؟
    باز هم از این کار فرهنگی ارزشمند شما نهایت سپاس رو دارم

    1. سلام و درود
      ممنون از نظر لطفتون
      منظورتون از امکان ذخیره رو متوجه نمیشم، لینک دانلود تمام جلسات در این صفحه موجود است.
      اکثر جلسات آقای بهبهانی در شیراز برگزار می‌شود اما برای اطلاع از جلسات آینده ی ایشان بهتر است کانال تلگرام ایشان را دنبال کنید : “https://telegram.me/Sophia_Kaveh”
      تاکنون تنها صفحه‌ی رسمی ایشان همین کانال بوده.
      برقرار باشید

  6. سلام
    وقت به‌خیر.
    سپاس از شما و آقای بهبهانی برای انتشار این فایل‌ها.
    برای کسانی که وقت و امکان شرکت در کلاس‌ها رو ندارن، خیلی خیلی مفید هست.
    جلسه سوم و چهارم رو چند بار دانلود کردم ولی ظاهرا ایرادی هست که کامل نمیشه.
    از جلسه سوم چند دقیقه آخر حذف میشه ولی جلسه چهارم فقط ۵۷ دقیقه هست.
    کلا همین‌قدر بوده یا ایراد از سرور هست؟

  7. یک دنیا سپاس بابت این حرکت پسندیده، حرکت شما قطعا در راستای روشنگری فضای ذهنی آنهم در فضای محدود شده دانشگاهها مثمر ثمر است.
    امید آن داریم چنین حررکتی مستدام باشد
    و سپاس بسیار ویژه از دکتر بهبهانی بابت سخاوتشان
    بسیار لذت بردم
    بی صبرانه منتظر قسمت پنجم این درسگفتار هستم

  8. سلام با تشکر فراوان از شما بابت قرار دادن این درسگفتار های بی نظیر و عالی و تشکر از جناب اقای بهبهانی بابت تسلط شون به مباحث فلسفی که باعث شگفتیه
    خوشحال میشم که قسمت پنجم این درسگفتار رو هم در سایت قرار بدین و همچنین اگر درسگفتار دیگری هم از ایشون موجود هست در سایت قرار داده بشه
    متشکرم

  9. بسیار درسگفتار خوب و مفیدی بود.شیوه درس دادن آقای بهبهانی خیلی عالی و جذابه!
    اگر درسگفتار های دیگه ای از ایشون هست لطفا قرار بدید حتما

  10. با سلام و تشکر بابت این درسگفتارهای خوب.
    من فقط یک درخواست داشتم از شما …
    اگه بخاطرِ هزینه‌های هاست و نمی‌تونید تمامی درسگفتارها رو بطور مستقیم روی خود سایت قرار بدید(که با توجه به نبود تبلیغات و حق اشتراک و … موجه هم هست) لااقل می‌تونید از سرورِ‌ تلگرام استفاده کنید و فایل‌ها رو اونجا هم آپلود کنید. چون فکر کنم دانلود از تلگرام برای خیلی از دوستان راحت‌تر از لینک غیر مستقیم و برخی دردسرهای مربوط به اونها باشه (هرچند مدیافایر سایت خوبیه ولی باز هم خالی از دشواری نیست)

  11. رضا جان .سپاس بی کران. اما موضع نیچه از زبان ایشان درباره ی زنان غلط و البته به ناحق، جانب داری از نیچه است.

    همانطور که دوستان گفتند بسیار لحنی هیجانی داشت و البته نکته ی مهم اینکه به نظر من کل نکات را می توانستند در قالب یک جلسه ی دو ساعته بیاورند.

    نکته ی آخر اینکه به هیچ عنوان با وجود تقلایی که کردند تفاوت نسبی گرایی و چشم اندازگرایی را به درستی ایضاح نکردند.

  12. با درود بسیار . از آقای بهبهانی پرسشی در مورد بیتی که به فردوسی منتسب کردن دارم اگر برایتان امکان پذیرست بپرسید. ایشان بیت زنان را ستایی سگان را ستایی را منتسب به فردوسی کردند در صورتی که شاهنامه های معتبر چون چاپ مسکو، شاهنامه پیرایش دکتر خالقی و.. چنین بیتی نیست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *