درسگفتار فلسفه اگزیستانسیالیسم از محمد رضوانی

دانلود صوت درسگفتار فلسفه اگزیستانسیالیسم از محمد رضوانی

فلاسفه اگزیستانسیالیسم میگفتند فرض کنید شما فهمیدید که که حقیقت الوجود فلان شی ء چیست ، و یا فهمیدید که موجود کثیر است یا واحد ، و یا فهمیدید که هر معلولی علت دارد و یا فهمیدید که اصالت با وجود است یا ماهیت . فهم این نکات ذره ای از دردهای شما نخواهد کاست ، و کارکردی در زندگی ما نخواهد داشت . هایدگر میگفت فلسفه با ظهور افلاطون و ارسطو مرد و در مسیر اضمحلال افتاد . فلاسفه اگزیستانسیالیسم معتقد بودند موضوع فلسفه باید مسائل و دردهای عینی و روزمره انسان باشد ، مثل تنهایی ، مرگ، آزادی، دلهره ، و ملال ..

صوت جلسات ۱ تا ۵ از درسگفتار فلسفه اگزیستانسیالیسم

صوت جلسات ۶ تا ۱۰ از درسگفتار فلسفه اگزیستانسیالیسم

صوت جلسات ۱۱ تا ۱۵ از درسگفتار فلسفه اگزیستانسیالیسم

صوت جلسات ۱۶ و ۱۷ از درسگفتار فلسفه اگزیستانسیالیسم

.

این درسگفتارها بصورت هفتگی ادامه دارد و علاقمندان میتوانند ادامه دروس ( و دروس دیگر ) را از آدرس تلگرام ایشان دریافت کنند.

آدرس تلگرام محمد رضوانی

7 نظر برای “درسگفتار فلسفه اگزیستانسیالیسم از محمد رضوانی

  1. جناب رضوانی در دقیقه ۵ از فایل ۱٫۲ می گویند
    حاکم در نظریه تامس هابز در قبال شهروندان هیچ مسئولیتی ندارد در صورتی که دستگاه نظری هابز در لویاتان اینرا می گوید که “حاکم باید امنیت را برای رعایا خویش تامین کند و رعایا باید جورِ این استبداد را بپذیرند زیرا اینگونه از خطر هرج و مرج و جنگ در امان هستند”

    1. دوست عزیز نظریه هابز در ادامه تز ماکیاولی و موید اخلاق قراردادگراست.در اخلاق قراردادی که این دونفر اساس کار قرار داده اند انسانها دو گونه قرارداد باهم میتوانند داشت قرارهای نوشته و قراردادهای نانوشته هیچ قرارداد نوشته ای مبنی بر تعهد پادشاه نسبت به مردم وجود ندارد.اما بعداز اینکه هابز از فرانسه بازگشت و بیست سال از نگارش لویاتان گذشت خواست تا دموکراسی رایج در کشورش را با تز گذشته خود سازگار کند پس تغییراتی اعمال کرد هم در دوره نخست لویاتان هم در دوره دومش تعهد شاه در حفظ امنیت مد نظر نمن نبوده که این قرداد نانوشته است شاه با حفظ امنیت عمومی سلطنتش را نجات میدهد یعنی لویاتان بودنش را حفظ میکند این از مقتضیات لویاتان بودن است نه الزاما بخواهد به تعهد مکتوبی در این زمینه پاسخگو باشد(لویاتان معادل قدرت عظیم حاکمیت است،نام هیولایی حاکم بر دریاها)اگر به پیش و پس مطلب بنده و مطالبی که در جلسات بعدی عنوان شده در مورد لویاتان دقت کنید بنده به اندازه لازم و نه کافی توضیحاتی میدهم که البته جای اصلی این بحث در فلسفه سیاست و اخلاق است.بین لویاتانو

      1. سلام و وقت بخیر
        خواستم بپرسم که کدام جلسات به گابریل مارسل اختصاص داده شده است؟؟

        باتشکر

  2. این بزرگوار رضوانی نه برداشت درستی از دین دارد نه از فلسفه اسلامی و نه از اگزیستانسیالیسم، درسگفتار های رامین جهانبگلو با موضوع هایدگر را دانلود کنید.

  3. سلام دوستان،
    همین که جناب آقای رضوانی
    در جواب سوال یا اشکال یا .. دوستی ( یعنی پیام اول )
    برآمده اند. و نیز بصورت مبسوط جواب خود را شرح گفته اند، عالی است. فقط از یک نفر یک چیزی را یاد گرفتن،
    نمی تواند نیکو باشد. آقایان سروش (پدر و پسر) و مصطفی ملکیان و رامین جهانبگلو و چند تن دیگران مهم دیگر، همه باهم و همه تک به تک بسیاری شیرین بهتر است.
    نظر من است، فقط!
    بازهم از سایتیان و جناب آقای رضوانی
    کمال تشکر را دارم.
    قربانام امین بلندی

  4. با عرض پوزش
    ایشون رو اصلا قوی نیافتم
    لطفا از اندیشمندان درجه اول درس‌گفتار بگذارید
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. دوست عزیز ابتدا باید ببینیم شما صلاحیت ابراز نظر در مورد قوت و ضعف افراد در این زمینه را دارا هستی یا خیر؟ اصلا ما اضلاع کافی از استماع شما از درسگفتارهاو از آن مهمتر فهم درست شما از آنها را نداریم، که ببینیم شما صلاحیت کافی برای اینگونه ابراز عقیده را دارید یا خیر، به نظر بنده که چند سال است کانال تلگرامی ایشان را پیگیری میکنم، انسانی بسیار فرهیخته و مطلع هستند و لااقل من و شما صلاحیت کافی برای زیر سوال بردن ایشان را نداریم و مطمعنا مطالب ایشان به مزاق خیلی ها خوش آیند نیست چون حقیقت برای اکثر آدما تلخ و لااقل گزنده میباشد و تعداد کمی از انسانهای ابوالبشر به دنبال حق و حقیقت هستند بنابراین حرف حق به مزاق اینان خوش نیامده و جبهه گیری میکنند، بنده با اطمینان خاطر میگویم که ایشان به دنبال روشنگری بوده و در زمینه کاری خودشان بسیار مطلع هستند، در ضمن باید بگوئیم که من نه ایشان را از نزدیک دیده ام و نه آشنایی دارم، اما بسیار از این نظرات بدون تعمق و شاید غرض ورزانه ناراحت میشوم، به امید جهانی آرام و مردمی متفکر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *