آیا دانلود کتابهای خارجی از اینترنت برای ایرانیان امری غیر اخلاقی تلقی می شود؟

آیا دانلود کتابهای خارجی از اینترنت برای ایرانیان امری غیر اخلاقی تلقی می شود؟

آیا دانلود کتابهای خارجی از اینترنت برای ایرانیان امری غیر اخلاقی تلقی می شود؟ با توجه به قیمت سرسام آور دلار از یک سو, و عدم وجود دسترس پذیر و مطلوب کتاب خارجی در کتابخانه ها, و همچنین عدم به روز شدن کتابهای خارجی در کتابخانه های مرجع کشور, آیا می توان از غیراخلاقی بودنِ چنین عملی سخن گفت؟ اگر اخلاقی زیستن نیازمند برخی زمینه ها و شرایط است (در مثال مذکور, شرایط مطلوب می تواند عبارت باشد از: دسترس پذیری مطلوب کتابهای خارجی, قیمت مناسب کتاب, و شاید هم وضعیت مطلوب اقتصادیِ دانشجویان برای تهیه ی کتاب), تا زمانیکه شرایط مهیا نشده باشد, به نظر می رسد که دیگر سخن گفتن از عمل اخلاقی (دانلود نکردن کتاب به خاطر ضرر وارد شدن به ناشر خارجی) چندان محلی از اعراب داشته باشد. به خصوص در مورد دانلود کتاب, در ایران اگر کسی کتاب مورد نظر خود را از اینترنت به صورت رایگان دانلود نکند, شق دیگر به احتمال قوی عبارتست از منصرف شدن از تهیه ی کتاب (به دلیل دسترس ناپذیری کتاب), و عدم آگاهی یا جهل یک نفر یا شاید هم عده ی بسیاری. بر طبق اخلاق فایده باورانه ی سینگر, که «توجه برابر نسبت به منافع» در مرکز توجه آن قرار می گیرد, با وجود چنین وضعیتی, تنها منافع ناشر و مولف در نظر گرفته می شود, بدون آنکه به منافعِ خوانندگانی موجود در کشورهای جهان سومی مثل ما ایرانیان (که در چنین وضعیت فلاکتباری گرفتار آمده ایم) بهایی داده شده باشد.

نتیجه دانلود نکردن کتاب در ایران به خاطر دلایل اخلاقی نهایتا این خواهد شد: ۱٫ عدم دسترسی ما به کتاب, ۲٫ عدم سود بردن ناشر, چون حتی در صورت دانلود نکردن کتاب توسط ما, امکان خرید و شرایط آن هم وجود ندارد, ۳٫ عدم آگاهی و جهل. و با توجه به اخلاق نتیجه گرایانه ی سینگر, بعید می دانم چنین نتیجه ای به لحاظ اخلاقی قابل قبول باشد.

مقاله مرتبط : «اخلاق اینترنتی» پیتر سینگر

.


.

آیا دانلود کتابهای خارجی از اینترنت برای ایرانیان امری غیر اخلاقی تلقی می شود؟

نویسنده: بهنام خداپناه

.


.

یک نظر برای “آیا دانلود کتابهای خارجی از اینترنت برای ایرانیان امری غیر اخلاقی تلقی می شود؟

  1. آیا شرط زیر برای یاداشت بالا الزامی است:
    دانلود کتاب‎های خارجی (یا بعضی نرم افزار‎ها و سیستم عامل‎ها) با این هدف باشد که اگر در آینده امکان پرداخت به هر نحوی برای فرد ممکن شد، قرض و دِین خود را برآورده کند.
    در ضمن همینک نیز امکان دریافت ویزا کارت و … در ایران نیز ممکن است و برای کسانی که امکان پرداخت هزینه‎ها را دارند،استفاده از بعضی کتب و نرم افزارها مجاز است یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *