سخنرانی یاسر میردامادی با عنوان ریشه‌های تقریبی-بین‌ادیانیِ روزه

سخنرانی یاسر میردامادی با عنوان ریشه‌های تقریبی-بین‌ادیانیِ روزه
Print Friendly
به این مطلب امتیاز دهید!

Ecumenism (تقریب‌گرایی) اشاره به تلاش‌ گروه‌های مختلف مسیحی برای نزدیک شدن به یکدیگر و فهم همدلانه دارد. هدف نهایی تقریب‌گرایی اتحاد گروه‌های مسیحی در عین اختلاف فکری و عملی‌شان است.´امروزه نمود تشکیلاتی تقریب‌گرایی مسیحی در «شورای جهانی کلیساها» (World Council of Churches) است…

.

ریشه‌های تقریبی-بین‌ادیانیِ روزه

یاسر میردامادی

فهرست سخن

´معنای تقریب‌گرایی

´معنای گفت‌وگوی بین ادیان

´ریشه‌های تقریبی روزه

´ریشه‌های بین ادیانی روزه

´نتیجه

´پاسخ به یک اِشکال

.

«تقریب‌گرایی» چیست؟

´Ecumenism (تقریب‌گرایی) اشاره به تلاش‌ گروه‌های مختلف مسیحی برای نزدیک شدن به یکدیگر و فهم همدلانه دارد. هدف نهایی تقریب‌گرایی اتحاد گروه‌های مسیحی در عین اختلاف فکری و عملی‌شان است.

´امروزه نمود تشکیلاتی تقریب‌گرایی مسیحی در «شورای جهانی کلیساها» (World Council of Churches) است.

´این شورا از دل نهضت وحدت کلیسا (۱۹۱۰) بیرون آمد و در سال ۱۹۴۸ رسما تشکیل شد.

´کلیسای کاتولیک عضو این شورا نیست، اما در بعضی کمیسیون‌های این شورا نماینده دارد.

´بسیاری از مسیحیان ارتدوکس با تقریب‌گرایی مخالف‌اند و آن را خلاف ارتدوکسی مسیحی می‌نامند.

.

«گفت‌وگوی بین ادیان» چیست؟

´مفهومی نزدیک به تقریب‌گرایی «گفت‌وگوی بین ادیان» (Interfaith dialogue) است. تقریب‌گرایی رویکردی درون‌مسیحی یا به طور کل درون دینی است، اما گفت‌وگوی بین ادیان هدف‌اش همدلی با ادیان دیگر است و رویکردی برون‌دینی دارد.

´هدف گفت‌وگوی بین ادیان وحدت ادیان مختلف و گفت‌وگوی همدلانه و سازنده میان آن‌هاست.

´ هانس کونگ (Hans Küng): «صلح میان ملت‌ها بدون صلح میان ادیان ممکن نیست و صلح میان ادیان بدون گفت‌وگو میان ادیان میسر نیست».

´تقریب‌گرایی لزوما به گفت‌وگوی بین ادیان راه نمی‌دهد، اما عادتا تقریب‌گرایان با گفت‌وگوی بین ادیان نیز موافقند.

´در تاریخ معاصر تقریب‌گرایی مقدم بر گفت‌وگوی بین ادیان بوده است.

´جهانی‌شدن (globalization) به گفت‌وگوی بین ادیان دامن زده است.

.

ریشه‌های تقریبی روزه

´در تمام مذاهب اسلامی (شامل اسماعیلیان و احمدیه) روزه وجود دارد.

´در جزئیات آن اما تفاوت‌هایی وجود دارد.

´در مذهب اسماعیلی آقاخانی نِزاری روزه‌ی روحانی واجب (پرهیز از گناه و خطورات فکری گناه آلود) و روزه‌ی جسمانی جایز (اما نه واجب) است. از این رو برخی از اسماعیلیان شبیه دیگر مسلمانان در ماه رمضان روزه می‌گیرند.

.

ریشه‌های بین‌ادیانیِ روزه

´۱- آیین بودا: راهبان بودایی بر اساس تربیت زاهدانه عموما پس از وعده‌ی غذای ظهرگاهی دیگر چیزی نمی‌خورند. این روزه نام ندارد اما نوعی رژیم زاهدانه غذایی است برای مراقبه.

´بوداییان عادی هم توصیه به نخوردن از ظهر تا صبح شده‌اند.

´۲- مسیحیت: در کتاب اشعیا (۵۸: ۶-۷) روزه‌ی واقعی روزه‌ی باطن است و نه روزه‌ی ظاهر و روزه‌ی باطن رسیدگی به فقرا و محرومان است.

´با این حال برخی از مذاهب مسیحی روزه‌ی ظاهری دارند که به آن «چله‌‌ی روزه‌داری» (Lent) می‌گویند. این روزه ۶ هفته قبل از عید پاک شروع می‌شود و به عید پاک ختم می‌شود و شامل کم‌خواری است.

´انگلیکن‌ها، ارتدوکس‌های شرقی، لوتری‌ها، متدیست‌ها و کلیسای کاتولیک رومی مناسک چله‌ی روزه‌داری را برگزار می‌کنند.

´۳- آیین هندو: هندوها برخی روزهای هفته و نیز ماه را روزه می‌گیرند. روزه گرفتن در برخی اعیاد مذهبی نیز رایج است.

´۴- آیین جاین Jainism (از ادیان هند قدیم): روزه‌های بسیاری وجود دارد که هدف از آن رسیدن به آهیمسا (عدم خشونت با هر جانداری) است.

´۵- یهودیت: به لحاظ سنتی ۶ روز در سال روزه می‌گیرند.

´مهم‌ترین روزه‌ی یهودی، روزه‌ی «یوم کیپور» است که واجب است.

´یوم کیپور روز آمرزش است و روزی است که موسی از کوه سینا بازگشت.

´۶- آیین بهایی: در ماه «علاء» (که ۱۹ روز است) از طلوع تا غروب روزه می‌گیرند و در آن از خوردن و آشامیدن و نیز تدخین پرهیز می‌کنند.

´شهر العلاء از ۱۱ اسفند تا عید نوروز است.

´عید صیام و عید نوروز در یک روز است.

.

نتیجه

´مناسک دینی تنها جنبه‌ی فردی ندارند و تنها جنبه‌ی فردی‌شان هم مهم نیست.

´به جا آوردن مناسک دینی را می‌توان به معنای «شریک شدن در تجربه‌ی جمعی دینداری» دید.

´روزه‌داری نیز مصداقی از شریک شدن در تجربه‌ی جمعی دینداری است.

´توجه به جنبه‌های تقریبی-بین‌الادیانی روزه‌داری بُعد عمیق‌تری به شریک شدن در تجربه‌ی جمعی دینداری می‌بخشد.

.

پاسخ به یک اِشکال

´اشکال: تقریب‌گرایی و گفت‌وگوی بین ادیان گرایی به نفی حقیقت‌طلبی می‌انجامد.

´مشکل نسبی‌انگاری

´پاسخ: حقیقت‌جویی مستلزم گشوده بودن به دیگری است.

´اضربوا الرأی ببعض یتولد منه الصواب

´فقه فقه و نحو نحو و صرف صرف/ از کم آمد یابی ای یار شگرف

´الهیات سلبی و منع مطلق کردن تصویرهای ساخته شده از امر مطلق

.


.

صوت سخنرانی ریشه‌های تقریبی-بین‌ادیانیِ روزه

بخش اول | بخش دوم

.


.

فایل پاورپوینت سخنرانی ریشه‌های تقریبی-بین‌ادیانیِ روزه

.


.

ریشه‌های تقریبی-بین‌ادیانیِ روزه

مکان: «جمعیت رحمان»، پاریس، ۱۰ جولای ۲۰۱۶

یاسر میردامادی

.


.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *