معرفی کتاب «از رنج تا رهایی» اثر ساسان حبیب وند

معرفی کتاب «از رنج تا رهایی» اثر ساسان حبیب وند

درباره کتاب

من کیستم؟ چرا اینگونه فکر می کنم؟ عقاید من تا چه حد نتیجۀ فرهنگ و محیط رشد من است؟ اگر در جای دیگری متولد می شدم آیا باز هم به آنچه امروز اصرار دارم، اصرار می ورزیدم؟ یا به چیزهای متفاوتی معتقد بودم؟ من در چه فرهنگی بزرگ شده ام و این فرهنگ، طرز فکر مرا چگونه شکل داده است؟ آیا نمی شد طور دیگری فکر کرد یا خوب و بدهای دیگری داشت؟ احساسات و تمایلات من چیست و چگونه این تمایلات، نگاه من را به دنیا شکل داده است؟ آیا در افکار و باورهای من تعارض و تناقض وجود ندارد؟ آیا طرز فکر من برایم بیشتر عامل شادی و راحتی است یا مایۀ رنج و گرفتاری؟ چگونه می توانم خودم را از رنج افکار و احساسات مزاحم رها کنم؟ آیا مسیر زندگیم را خودم انتخاب کرده ام یا با تلقینات محیط به این راه کشانده شده ام..؟ اینها سوالاتی است که در خودشناسی به آن می پردازیم. پاسخ دادن به این پرسش ها می تواند نگاه ما را به دنیا شفاف کند و به زندگی مان معنا و جهت روشنی بدهد. در خودشناسی، از رنج تردید و تناقض رها می شویم و در زندگی، مطمئن و آسوده گام بر می داریم. خودشناسی، جمع آوری دانش و اطلاعات نیست، خودشناسی رسیدن به بینش و خردمندی است. «از رنج تا رهایی» به زبانی ساده و صمیمی، خواننده را با خود همراه می کند تا نکات جذاب و قابل تأملی را درباره خود، فریب های ذهن، معنای زندگی و ریشه های رنج و ناکامی پیش روی او بگذارد.

در اینجا می خواهیم مطمئن شویم عیبی که در خیلی چیزها می بینیم ناشی از دید خودمان نیست، رنجی که می بریم از درون خودمان برنمی خیزد و غم یا رنجشی که تحمل می کنیم بخاطر اِشکال در قضاوت های خودمان نیست. چرا که روشن است اگر بقول مولانا “کبود دیدن دنیا از کبودی شیشه ای باشد که در پیش چشم خود ماست”، قضیه خیلی فرق می کند. آن وقت است که ما باید بجای خشم گرفتن به این و آن یا سعی برای اصلاح دنیا، دنیای درونمان را بازسازی کنیم. باید بجای رنگ کردن همه عالم، “شیشه کبود” را از جلو چشمان مان کنار بزنیم.

پیش چشمت داشتی شیشه ی کبود      جمله عالم زان کبودت می نمود

.


.

خرید در ایران:

«از رنج تا رهایی» در قطع رقعی و در ۲۴۰ صفحه توسط نشر «سایه سخن» نیز منتشر شده است . «سایه سخن» کتاب ها را به صورت خرید حضوری یا پستی، در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

نشانی های تماس و سفارش:

خ. انقلاب. خ. ۱۲ فروردین. ک بهشت آیین، پ ۱۹، ط. همکف

۶۶۹۶۲۴۵۶  –    ۶۶۴۹۵۲۸۰  –   ۶۶۴۹۶۴۱۰

تهیه در خارج از کشور:

«از رنج تا رهایی» از طریق سایت های اینترنتی فروش کتاب از جمله سایت آمازون در سراسر دنیا قابل خرید است (لینک تهیه در پایین متن قرار دارد).

در ادامه این معرفی، پس از نگاهی به فهرست مطالب این کتاب، گزیده هایی از چند فصل کتاب را تقدیم تان می کنیم. در انتها، آشنایی کوتاهی با نویسنده خواهیم داشت.

.


.

فهرست مطالب

سخنی با شما

گفتار اول: خودشناسی چیست؟

گفتار دوم: ما و انتخاب راه

گفتار سوم: نقش مهم ذهن

گفتار چهارم: “نیروی گرایش”

گفتار پنجم: مشکلات خیالی

گفتار ششم: خودآگاه و ناخودآگاه

گفتار هفتم: با نگرانی واضطراب چه کنیم؟

گفتار هشتم: با غصۀ گذشته چه کنیم؟

گفتار نهم: ارتباط و گفتگو (حکایت عیادت مرد کر از همسایه بیمار خود)

گفتار دهم: با “حرف مردم” چه کنیم؟

گفتار یازهم: با احساس ملامت و ناشادی چه کنیم؟

گفتار دوازدهم: انسان عصبی مقصر است یا بیمار؟

گفتار سیزدهم: طوطی و بازرگان

گفتار چهاردهم: زبان چیست؟

گفتار پانزدهم: پرسش و پاسخ

سخن آخر

 

 

گفتار اول:‌ خودشناسی چیست؟‌

«خودشناسی» در پی کنکاش در معنای زندگی و گره گشایی از رنج های روحی و ارتباطی است. خودشناسی به پرسش های مهمی در شناخت خود و رهایی آدمی از رنج و تضاد می پردازد، رهایی ای که عمدتاً با پی بردن به محتوای مبهم و مرموز ناخودآگاه خویش حاصل خواهد شد. زمانی که بت عبوس باورهای جبار و تلقینی در ذهن مان شکسته شود، پنجره بزرگی بسوی خودباوری و شکوفایی گشوده خواهد شد. در خودشناسی خواهیم دید که آزادی و شادمانی درونی، حاصل شناخت خویش است. از ویژگی های کم سابقه این رویکرد، تکیه بر یافته های علوم مدرنی چون روانشناسی و جامعه شناسی در کنار بهره جویی از خرد کهن فلسفی و عرفانی بویژه عرفان مولاناست.

 

گفتار پنجم: مشکلات خیالی

جان همه روز از لگدکوب خیال       وز زیان و سود و از خوف زوال

نی صفا می ماندش نی لطف و فر       نی بسوی آسمان راه سفر… (مولانا)

یکی از کلیدی ترین نکات در جریان خودشناسی، داشتن شناختی درست از ماهیت مسائل مان است. تا ماهیت چیزهایی که ما را رنج می دهد برای مان روشن نشود رسیدن به یک راه حل مؤثر برای آنها ممکن نیست. باید توجه کرد که ما دو جور مسئله داریم، یکی مسائل عینی یا واقعی، دیگری مسائل ذهنی یا خیالی. و لازم است تفاوت آنها را خوب درک کنیم. یک دسته از مسائل مسائل عینی هستند، یعنی مسائل واقعی. این گونه مشکلات را به این دلیل واقعی می خوانیم که در عالم خارج وجود دارند و بودن یا نبودن شان مستقل از فکر و ذهن ماست. به عبارت دیگر مسائل عینی مسائلی هستند که ما چه به آنها فکر کنیم چه نکنیم وجود دارند و رنج ها یا مشکلات ناشی از آنها هم واقعی است. مثلا اگر دندان من فاسد باشد و درد کند، درد و رنج من یک مسأله واقعی است که اگر به آن توجه نکنم روز بروز شدیدتر خواهد شد. همچنین فساد دندان هم یک مشکل واقعی است که حتی اگر به آن فکر نکنم بازهم وجود دارد و  می تواند سلامت من را به خطر بیاندازد (اگر چه فکر های بیهوده مثل این که “حالا چرا دندان های من انقدر ضعیف است” یا “همۀ بلاها سر من می آید!” می تواند این درد را تشدید کند). اما مشکلات ذهنی مشکلاتی هستند که در عالم خارج از ذهن وجود ندارند. در حقیقت وجود این مشکلات فقط به دلیل فعالیت غلط فکر است. جایگاه این گونه مشکلات فقط و فقط کاسۀ سرماست و آنکه آنها را ایجاد می کند ذهن خود ماست نه یک چیز واقعی و عینی…

 

گفتار هفتـم: با اضطراب و نگرانی چه کنیم؟

اول ببینیم نگرانی چیست. به نظرم ما کلمه نگرانی را به نوعی از احساس ترس یا اضطراب می گوییم. این ترس وقتی به ما دست می دهد که تصور می کنیم اتفاق نامطلوبی قرار است روی بدهد. مثلا من برای شرکت در امتحان مهمی یک ماه وقت دارم. الآن که نگاه می کنم می بینم حجم مطالبی که باید مطالعه کنم تا آن امتحان مهم را بگذرانم زیاد است… اما کارکرد نگرانی بعنوان یک احساس در وجود ما چیست؟ اگر دقت کنیم، وقتی چالشی پیش روی ماست، ضمیر ناخودآگاه ما می خواهد با اهرم احساس ترس یا نگرانی ما را وادار کند تا در برابر مشکلی که ممکن است پیش بیاید بی تفاوت نباشیم و فکری به حال آن بکنیم. از آنجا که می دانیم نگرانی، احساسی آزار دهنده است، ما برای آنکه از این احساس خلاص شویم مجبور می شویم هر چه زودتر اقدامی بکنیم تا از روی دادن اتفاق مورد نظر جلوگیری شود….

متأسفانه نظام اجتماعات و مناسبات آن بر ترس و ارعاب بنا شده است. نظام آموزشی ما در خانه و مدرسه یا اجتماع به جای دادن لذت کشف و یادگیری توام با سرگرمی و شادی، که مؤثرترین شکل آموزش است، بر روح کودک احساس تهدید و ترس را تحمیل می کند. ترس دیر شدن مدرسه، ترس انجام ندادن تکالیف، ترس تنبیه، نگرانی امتحان و غیره. در حقیقت نگران شدن ما بیشتر ناشی از آن است که از کودکی سعی شده تا با ترساندن که نوعی شکنجه روانی است ما را به اصطلاح تربیت کنند یا ما را بسوی آنچه که “موفقیت” می نامیدند حرکت بدهند.

اخیراً جمله ای به نقل از جان لنون آهنگساز و خوانندۀ فقید انگلیسی خواندم که گفته بود: “وقتی پنج ساله بودم مادرم همیشه به من می گفت: شادی مهمترین اصل زندگی است. وقتی به مدرسه رفتم گفتند: بنویس در آینده چه می خواهی بشوی؟ نوشتم: شاد! گفتند: تو معنی این تکلیف را نفهمیدی. گفتم: شما معنی زندگی را نفهمیدید!”…

 

گفتار هشتم: با غصۀ گذشته چه کنیم؟

جمله خلقان سخرۀ اندیشه اند         زان سبب خسته دل و غم پیشه اند

انسان زمانی که به عملکرد ذهن شناخت پیدا می کند و میزان خطاپذیری و فریبکاری آن را کشف می کند از این که تابحال چقدر در اشتباهات ذهن خودش گرفتار بوده غرق حیرت می شود. آدم وقتی درمی یابد که چه میزان از رنج و بدبختی ای که تحمل می کرده حاصل گمراهی ذهن خودش بوده است حالت بی سابقه ای را تجربه می کند. در لحظۀ پی بردن عمیق به چنین واقعیتی، احساس سبکی و آرامش وصف خاصی به انسان دست می دهد. گویی یک کوله بار سنگین و قدیمی را از دوش او برداشته اند و رهایش کرده اند تا سبکبار به هر جا که می خواهد برود. و این احساس بی سابقه، میوۀ آگاهی و بینش است.

 

گفتار نهم: ارتباط و گفتگو

عیادت مرد کر از مرد بیمار (داستانی از مثنوی)

مولانا در داستان “عیادت مرد کر از همسایۀ بیمار خود” نوع ارتباط انسان های “خودباخته” را به خوبی به تصویر می کشد. می گوید: مرد کری همسایه ای داشت که چند وقتی بود سخت مریض شده بود… مرد کر فکر کرد وظیفه اوست که از مریض عیادت کند اما با خود اندیشید:‌ من که چیزی نمی شنوم، چگونه با مریض گفتگو کنم؟ بالاخره تصمیم گرفت پیش خودش سؤال و جواب هایی را که رد و بدل خواهد شد حدس بزند. بعد هم مدتی تمرین کند که چه بگوید…. فردا مرد کر بعد از کلی تمرین راهی خانۀ مرد بیمار شد. وقتی وارد شد سلام کرد و نشست. بعد نوبت سؤال و جواب رسید. متأسفانه بر خلاف پیش بینی عیادت کننده، بیمار سخت مریض وآشفته بود و در نتیجه همه محاسبات او غلط از آب در آمد! مرد کر پرسید:‌ حالت چطور است؟‌بیمار گفت:‌ نگو، دارم می میرم. مرد جواب داد:‌  خوب، خدا را شکر!‌ بیمار حیرتزده و خشمگین او را نگاه کرد. مرد کر پرسید:‌ غذا چه می خوری؟ ‌بیمار که سخت آزرده بود جواب داد:‌ زهر مار!‌ مرد گفت:‌ نوش جانت، برای تو این بهترین خوراک است. مرد بیمار از خشم برافروخته بود و زبانش بند آمده بود. مرد کر پرسید:‌‌ طبیبت کیست؟‌‌ بیمار فریاد زد: عزراییل!‌ مرد کر با خونسردی جواب داد:‌ خوش بحالت، نیکو طبیبی است!‌ پیش هر کس رفته دو روزه کار را تمام کرده است…

 

گفتار دهم: با “حرف مردم” چه کنیم؟ 

گذشته از تحمیل یک طرز فکر مبهم و متناقض از سوی محیط، شاید بتوان کل مسألۀ انسان را در یک جمله خلاصه کرد و آن این که بزرگترین مانع آرامش ما ترس از قضاوت دیگران است، یا اسارت در بند پسند و تحسین این و آن…

اما یک نکته مهم که ما به عنوان جویندۀ رهایی باید به خاطر داشته باشیم آن است که آنچه ما را آزار می دهد و آنچه ما را به اسارت درآورده “قضاوت اطرافیان” نیست، بلکه “اهمیتی” است که خود ما به قضاوت آنها می دهیم. به عبارتی، مشکل ما ترسی است که خود ما از حرف این و آن داریم…. به ذهن ما (بخصوص مایی که پروردۀ فرهنگ های سنتی تر هستیم) چنین القاء شده که قضاوت دیگران دربارۀ تو خیلی مهم و تعیین کننده است. باید خیلی مراقب اینکه مردم درباره ات چه می گویند باشی. اگر دربارۀ تو قضاوت منفی بشود واویلاست!

گفتار یازدهم: با احساس ملامت چه کنیم؟

یکی از مخرب ترین نتایجی که نگاه ملامت آمیز بر وجود انسان تحمیل می کند احساس نقص و معیوب بودن است. نتیجه چنین نگاهی، حالتی از احساس گناه و تقصیر دائمی است. ذهن ملامتگر به انسان می گوید: “تو ناقصی و تا نقص تو برطرف نشود حق نداری شاد باشی. اول نقص و عیبت را برطرف کن و آنگاه از زندگی لذت ببر. با این ذهنیت، انسان هر قدر تلاش می کند باز هم احساس نقص و تقصیر با او می آید. او غافل است که با طرز فکری که در او جا خوش کرده، رسیدن به احساس رضایت اصلا هیچ وقت قرار نیست اتفاق بیفتد! به همین جهت است که احساس ناشادی همیشه در پس زمینۀ روان انسان وجود دارد و او را رنج می دهد…

 

گفتار سیزدهم: طوطی و بازرگان

مولانا در مثنوی داستانی دارد که اسارت انسان در بند خوشامد اجتماع را به زیبایی به تصویر می کشد و راه رهایی را به زبان تمثیل به ما نشان می دهد.

بود بازرگان و او را طوطیی    در قفس محبوس زیبا طوطیی…

به باور من مولانا در این داستان، ماجرای اسارت انسان در بند پسند جامعه و ارزشگذارهای این و آن را به زیبایی تمام به تصویر کشیده است. بازرگان که سمبل اجتماع جابر و استثمارگر است آموزه های خود را بر ذهن و زبان طوطی، یعنی فرد، تلقین می کند تا از او یک موجود دست آموز و تربیت شده بسازد…

گفتار پانزدهم: پرسش و پاسخ

۱- اعتماد به نفس چیست؟‌

۲- چگونه می توان از افکار منفی خلاص شد؟

۳- چرا اغلب نگرانم؟

۴- خدایی هست یا خدایی نیست؟

۵- رفتار دیگران آزارم می دهد؛ چه کنم؟

۶- شکست عشقی

۷- اهمیت خودشناسی در چیست؟

۸- آیا سن تقویمی، سن واقعی ماست؟

۹- انسان، بازیچۀ ذهن خود

۱۰-  …

.


.

دربارۀ نویسنده:

ساسان حبیب وند مدرس، نویسنده، و پژوھشگر دو حوزۀ روانشناسی و خودشناسی است. او فوق لیسانس خود را در رشتۀ زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران به پایان رسانده و در کنار فعالیت های دیگر، سالها بعنوان مدرس و مترجم زبان انگلیسی مشغول به کار بوده است. وی در حال حاضر در مقطع دکترای فلسفه و عرفان در دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا در حال تحصیل است. حبیب وند نزدیک به بیست سال از عمر خود را صرف پژوھش در زمینه ھای   زبانشناسی، فرھنگ و روانشناسی کرده است و حوزۀ خاص علاقۀ او خودشناسی است. او در پژوھش ھای خود تلاش دارد تا ارتباط فرھنگ و محیط  رشد انسان را با اعتماد به نفس و شادمانی او روشن کند و با افزایش شناخت از مسائل آدمی، در حد توان خود به گره گشایی از مشکلات فکری، عاطفی و رفتاری انسان بپردازد. نظریۀ “خودشناسی خردگرا” که نخستین بار در کتاب های او مطرح شده، حاصل همین تلاش است. از ویژ گیھای کم سابقه در شیوۀ کار این پژوھشگر، تلفیق دقت علوم مدرن با ژرفای نگاه عرفانی است. او تلاش دارد با کمک علومی همچون جامعه شناسی و روانشناسی از یکسو و بینش عرفانی و فلسفی از سوی دیگر، راھی بسوی زندگی شادمان و شکوفا بگشاید. اثر دیگر ساسان حبیب وند رمانی است به اسم «بندباز» که در قالب یک داستان صمیمی، خواننده را به سفری جذاب و بی سابقه در شناخت خویش و ریشه رنج ها و تضادهای خود خود می برد.

.


.

لینک دسترسی به آثار ساسان حبیب وند:

از رنج تا رهایی

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=Az+ranj+ta+Rahayi

بندباز

https://www.amazon.com/Bandbaz-Safari-be-Donya-Persian/dp/1522968296

.


.

«از رنج تا رهایی» (پرسش هایی مهم در خودشناسی)

ساسان حبیب وند

مشخصات شناسنامه ای اثر

نام کتاب:‌ از رنج تا رهایی (پرسش هایی مهم در خودشناسی)

نویسنده:‌ ساسان حبیب وند

[email protected]

https://t.me/sasanhabibvand

چاپ اول: سیدنی، استرالیا- بهار  ۲۰۱۵

چاپ دوم: سایت آمازون- ژانویه ۲۰۱۶

طرح جلد: محمد پاک

 ۹۷۸-۱۵۲۲۷۸۴۴۲۵شابک: ‌

تعداد صفحات:‌ ۱۸۴

بها:‌ ۱۴ دلار امریکا

لینک مشاهده و خرید اینترنتی:‌

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=Az+ranj+ta+Rahayi

‌.


.

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب «بندباز» اثر ساسان حبیب وند

‌.


.

1 نظر برای “معرفی کتاب «از رنج تا رهایی» اثر ساسان حبیب وند

  1. درود فراوان به همه دوستان نازنین و شاد باش به مناسبت در آمدن بهار و بر آمدن آفتاب نوروز.
    به دوستان خوبی که مکررا در خصوص تهیه کتاب در داخل ایران پرسیده اند عرض میکنم که خوشبختانه با یک ناشر در حال عقد قرارداد هستیم و هر دو اثر («بندباز» و «از رنج تا رهایی») به زودی در ایران منتشر خواهد شد.
    از اشتیاق شما عزیزان سپاسگزارم و امیدوارم بزودی با خبر خوب انتشار کتاب ها پاسخی به اینهمه لطف و مهر شما بدهم.
    ارادتمند،
    ساسان حبیب وند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *