معرفی کتاب آسیا در برابر غرب اثر داریوش شایگان

معرفی کتاب آسیا در برابر غرب اثر داریوش شایگان

کتاب آسیا در برابر غرب درباره نیهیلیسم نیچه و نتایج تقدیر تاریخی بروز غرب‌زدگی جمعی در آسیا است. در بخش انتهایی این کتاب تمدن‌های آسیایی با تفکری فلسفی مورد بحث قرار گرفته‌است. شایگان در این کتاب به نقل از داستایوسکی نوشته: «ما روس‌ها همگی نیهیلیست هستیم.»
در این کتاب مطرح شده که انکار فرهنگ و تاریخ سبب شد که روس‌ها با مسائل نهایی درگیر شوند و افراط کنند. مارکسیسم و سوسیالیسم نقطه پیوند نیهیلیسم روس و نیهیلیسم غربی است یعنی ملغمه‌ای از آنارشیسم باکونین که سرآغاز آفرینندگی نو را در تخریب می‌دانست و آنارشیسم مذهبی تولستوی و برنامه انقلابی لنین که مخلوطی از باکونین و پطر کبیر بود.
نویسنده به تحلیل وضعیت کشورهای شرقی مقابل تجدد در دنیای امروز می‌پردازد.با آنکه نزدیک نیم قرن از نگارش این کتاب می‌گذرد اما به طرز عجیبی هنوز زنده فعال و قابل تعمیم است.
نویسنده که خود یک ایرانی است و در عین حال به طور کامل با دو فرهنگ شرق و غرب آشناست ضمن تحلیل رویکرد انسان شرقی امروز مقابل تجدد مدرنیته و تمدن غالب غرب به‌خوبی تأکید می‌کند مردمان شرقی امروز در مواجهه با سیر مدرنیته ضمن از دست دادن و ناباوری به سنت‌های باستانی خود هنوز به باور و نوع تفکر مدرن نیز دست نیافته‌اند.او البته می‌گوید غرب نیز هنوز به اعتلای مدرنیته نرسیده اما توانسته به نوع تفکر مدرن دست یابد حتی اگر از آن به صورت بهینه بهره نمی‌برد اما مردمان شرقی با از دست دادن سنت‌های ملی مذهبی و باستانی خود بدون پشتوانه تفکری لازم به سوی مدرنیته رفته اما نه تنها آن را نیافتند بلکه حال در میان را سرگشته و حیران دور خود می‌چرخند به نوعی همانند همان کلاغی که آمد راه رفتن کبک را بیاموزد راه رفتن خودش را هم فراموش کرد.

تحلیل تقدیر تاریخی

تقدیر تاریخی در این کتاب مورد بحث قرار گرفته و منظور وضع خاصی است که به حکم تاریخ پدید آمده‌است. شایگان می‌نویسد: ما بازماندگان تمدن‌های آسیایی هم دچار هگل هستیم هم دچار مارکس بی‌آنکه از روح و تحول بدانیم و بی‌اطلاع به بحث دربارهٔ سلوک عقلی و جبر زمانه و مبارزه طبقاتی می‌پردازیم. تقدیر تاریخی ما این است که از تاریخ غرب عقب مانده‌ایم و بسته به برداشتمان از تاریخ تفکر غرب دانستن این که عقب مانده‌ایم سودمند با زیان بخش است و به قول هگل فلسفه تاریخ و تاریخ فلسفه چنان درهم آمیخته که تفکیک آن امکان‌پذیر نیست. این ناآگاهی به این واقعیت برمی‌گردد که فرصتی برای انتخاب نداشته‌ایم.

تحلیل غربزدگی

شایگان سپس از غربزدگی و بیگانگی از خود می‌پردازد و آنها را دو وجه توهم مضاعف می‌داند. او می‌گوید که غربزدگی حاصل تقدیر تاریخ و روح زمانه‌ است و ناشی از شناسایی غرب نیست بلکه ناشی از ناآگاهی از تقدیر تاریخی غرب و به عبارت دیگر حاصل جهل دربارهٔ آن است. از آثار بروز غربزدگی جمعی در آسیا می‌توان به تاثیرات آن در ناسیونالیسم و قیام توده‌ها اشاره کرد. شایگان در بحث مرز و فاصله از حریم و حیاء می‌نویسد. از نظر او جوهر سازنده آداب آسیایی را می‌توان در این دو مفهوم پیدا کرد. حریم عامل موثر ایجاد هماهنگی است و آداب آسیایی خواهان هماهنگی بوده‌است. حیا احساسی آمیخته با حالت راز است اما ضمن پوشش بازمی‌نمایاند. نقش ما مضاعف است زیرا نه فقط باید تفکر غربی را در متن خود آن فرهنگ بشناسیم بلکه باید مضامین خاطرهٔ قومی خویش را نیز که بقایای آن هنوز به نحوی در ذهنمان شناورند از نو بازشناسیم.

.


.

کتاب آسیا در برابر غرب – داریوش شایگان – انتشارات امیرکبیر – چاپ چهارم – ۱۳۸۲- تهران

.


.

مطالب مرتبط:

بررسی کتاب آسیا در برابر غرب درجلسه کتاب ماه تهرانتو توسط رامین جهانبگلو

.


.

1 نظر برای “معرفی کتاب آسیا در برابر غرب اثر داریوش شایگان

  1. از معرفی این کتاب بسیار ممنونم.

    در پیشگفتار نوشته‌ی:
    “هم کلامی ایوان ایلیچ و مجید رهنما”

    بخشی پر تامل از کتاب آسیادر برابر غرب را نقل کرده ام که در باره ی توریسم و موزه و آخرین آسیب توسعه بخشی ی غربی به فرهنگ زیست بوم های جهان صحبت می کند.
    در واقع از این بخش، برای نقد توسعه از راه صنعت توریسم استفاده کرده ام، چیزی که در کشور ما، فعلا برای بسیاری از دلسوزان رزق و روزی ی مردم، مانند یک آرمان سالم و پاک و حلال و طبعا توسعه زا به شمار می رود.
    شایگان در این جا، به خوبی داستان توریسم را حلاجی و آسیب شناسی کرده است.

    خواندن دوباره‌ی همان بخش (لااقل) و مقاله ی این کمترین را به خوانندگان گرامی پیشنهاد می کنم.
    آدرس هر دو متن:
    هم کلامی ایوان ایلیچ و مجید رهنما،
    در سایت “عدم خشونت”:
    http://goo.gl/XrpfgQ

    http://www.ghkeshani.com

    و نظر داریوش شایگان در مورد موزه و توریسم:

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/32319997/MIS/SHAYEGANtourism.pdf

    http://goo.gl/XrpfgQ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *