درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی

درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی
درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی
۴٫۷ (۹۳٫۳۳%) ۶ votes

در تاریخ فلسفه، بویژه تاریخ فلسفه ی غرب، بالاخص فلسفه قاره‌ای، همیشه با دو گونه اندیشمند و فیلسوف روبرو هستیم. گروهی از فیلسوفان، نظام ساز بوده و اندیشه های خود را در قالب یک نظام فلسفی عرضه داشته اند و شاید بتوان شروع اینگونه فلسفه پردازی را از ارسطو در یونان باستان دانست که این سبک تفلسف تا به امروز هم ادامه داشته است. اما گروه دیگری هم از فیلسوفان بوده و هستند که اندیشه های خود را نه بصورت نظام فلسفی و نه سیستماتیک (در قالب مدرن) ارائه کرده اند که می توان اینگونه اندیشمندان را بیش از گروه دیگر در تاریخ فلسفه در غرب، مشاهده کرد. به جرأت می توان مارتین هایدگر را  یکی از بزرگترین اندیشمندان و فیلسوفان معاصر، که اندیشه های خود را در قالب یک نظام فلسفی منسجم بیان داشت، نام برد. شاید به همین دلیل است که برخی از اندیشمندان از او به عنوان ارسطو معاصر یاد کرده اند. قطعا ورود اندیشه های این فیلسوف و اندیشمند وجودی به ایران آنهم به سبب اهمیت آثار و نوشته ها و همچنین بیان و بینش عمیق او نسبت به مسائل اگزیستانسیل معاصر هم بسیار پر پیچ و خم بوده و همچنین زبان دشوار او، باعث تفسیرهای متفاوتی از آثار او شده است. دکتر بیژن عبدالکریمی یکی از اساتید فلسفه است که تعلق فکری خاصی به این فیلسوف بزرگ دارد و اخیرا کتابی را با عنوان هایدگر در ایران، منتشر ساخت که در نوع خود بیان تازه ای از تفکر هایدگر و نحوه ی ورود آن به ایران است. در همین خلال شاید بتوان کلاس های او با همین عنوان را که سالها پیش در دانشگاه برگزار شد و به تقریر همین مباحث پرداخت، کمک شایانی برای آشنایی با تفکرات این فیلسوف بزرگ و نحوه ی ورود و تفسیرهای تفکرات او در ایران دانست.

.


.

درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی

جلسه اول | ۱  ,  ۸٫ ۴٫ ۸۹

جلسه دوم | ۲  ,  ۱۵٫ ۴٫ ۸۹

جلسه سوم۳  ,  ۲۲٫ ۴٫ ۸۹

جلسه چهارم | ۴  ,  ۲۹٫ ۴٫ ۸۹

جلسه پنجم۵  ,  ۱۲٫ ۵٫ ۸۹

جلسه ششم۶  , ۱۹٫ ۵٫ ۸۹

جلسه هفتم۷  .  ۲۶, ۵, ۸۹

جلسه هشتم | ۸  .  ۹, ۶, ۸۹

جلسه نهم و دهم | ۹ -۱۰  ,  ۱۶٫  ۶٫ ۸۹

.


.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *