نشستِ «نقد و بررسی رمان های داریوش مهرجویی»

نشستِ «نقد و بررسی رمان های داریوش مهرجویی»

جلسه نقد و بررسی رمان های داریوش مهرجویی با نام‌های «در خرابات مغان» و «آن رسید لعنتی» با حضور داریوش مهرجویی، دکتر نیره توکلی، شهرام اقبال‌زاده و مجتبی گلستانی و با همکاری گروه جامعه‌شناسی هنر انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد.

رمان «خرابات مغان» داستان دانشجوی مسلمان ایرانی را روایت می‌کند که با وجود همه دغدغه‌های دینی خود برای تحصیل به آمریکا سفر می‌کند و در مدت اقامت خود در این کشور نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نمی‌ماند. وی به دلیل موقعیت خانوادگی خود و نیز علاقه‌ شخصی، تصمیم می‌گیرد تا با آموختن فلسفه، پاسخ‌گوی شبهات خود باشد و بتواند به دفاع عقلانی از اعتقادات خود دست یابد. مهرجویی در ادامه این رمان با روایت خود از واقعه ۱۱ سپتامبر و علاقه‌مند شدن این جوان به مسائل سیاسی، داستان برخورد با مسلمانان در جامعه آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر و نیز حضور این دانشجو در زندان گوانتانامو را روایت می‌کند.

«آن رسید لعنتی»، جدیدترین اثر مهرجویی، داستان زندگی بهزاد جاوید، فیلمبردار، کار‌گردان و تهیه‌کننده‌ پنجاه‌و‌چند ساله است. کتاب با صحنه سکته بهزاد شروع می‌شود. علت سکته این است که بهزاد می‌شنود صدا‌و‌سیما بعد از چهار سال نمی‌تواند پول او را پرداخت کند. این رمان درباره سردرگمی و کلاف بازنشدنی مشکلات انسان‌ها در زندگی شهری است؛ حتی می‌توان گفت نقدی بر بروکراسی و زندگی مدرن است. با آنکه شهری که داستان در آن می‌گذرد تهران است، اما اتفاقات داستان در هر شهر بزرگی می‌تواند اتفاق بیفتد. در لابه‌لای این داستان با انسان‌های مختلفی برخورد می‌کنیم که همه غرق در مشکلات خود هستند، همه می‌خواهند به هم کمک کنند، اما هیچیک توان حل مشکلات خود را هم ندارند.

داریوش مهرجویی، متولد ۱۳۱۸ تهران است. وی در رشته فلسفه و سینما تحصیل کرده و در کارنامه ادبی و هنری خود علاوه بر تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم، داوری در جشنواره‌های سینمایی، نویسندگی و ترجمه نیز دارد.

.


.

فایلِ صوتی نشستِ «نقد و بررسی رمان های داریوش مهرجویی»

.


.

«نقد و بررسی رمان های داریوش مهرجویی» | مهر ۱۳۹۵

در گروه جامعه شناسی هنر انجمن جامعه شناسی ایران

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *