مستند ویدئویی سید احمد فردید با عنوان «فردید به روایت فرنو»

مستند ویدئویی سید احمد فردید با عنوان «فردید به روایت فرنو»

«فردید به روایت فرنو» نام اولین برنامه ی مستندی است که از دکتر سید احمد مهینی یزدی معروف به سید احمد فردید ساخته شده است، نکته ی جالب این مستند ویدئویی پخش نخستین بار قسمت هایی تصویری از درس‌های تلویزیونی احمد فردید است.

این مستند که توسط سایت سیمافکر تهیه شده، گفتگویی با بهروز فرنو مدیر بنیاد حکمی و فلسفی فردید می باشد…

احمد فردید در دوران حیات طولانی خود هیچ اثری منتشر نکرد. بطوری که به «فیلسوف شفاهی» مشهور شد. برخی از منتقدان وی معتقدند که دلیل این امر تغییر جهت‌های مکرر فکری او بوده و اینکه او مایل بود مدرک مکتوبی نزد کسی نداشته باشد تا بتواند افکارش را مکرراً نفی کند. او حتی پس از شرکت در کنگره‌ها نیز گزارش مکتوبی از کارش ارائه نمی‌داد. این تغییر موضع مکرر فردید را بسیاری از افرادی که با وی برخورد داشته‌اند، گزارش کرده‌اند.

تنها اثری که بطور قطع به فردید نسبت داده می‌شود، برابرهای فارسی برخی اصطلاحات فلسفی است که در آثار یحیی مهدوی (تاریخ متافیزیک) و احسان نراقی (سیر تکوینی علوم اجتماعی) بکار رفته‌است. برخی از این اصطلاحات همچون غربزدگی هنوز در میان فلسفه‌دانان رایج است، و برخی دیگر رواجی نیافت. کتاب دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان مجموعه‌ای است از درس‌گفتارهای وی که پس از مرگ وی منتشر شد. برخی از هواداران فردید این کتاب را «مغلوط و ویرایش نشده» می‌دانند.

مشاهده مستند فردید به روایت فرنو در آپارات

حدود یک ساعت | ۱۵۳٫۲۸ مگابایت

1 نظر برای “مستند ویدئویی سید احمد فردید با عنوان «فردید به روایت فرنو»

  1. خوب بود از سویه ی ایدئدلوژیکش می کاستید. در ضمن منابع شفاهی فراوانی در باب فردید هست که می تونستید از اونها بهره بگیرید و به یک نفر قناعت نورزید. همچنین خوب بود به سراغ مخالفان فردید هم می رفتید و مخاطبتون رو در یک چالش قرار می دادید. همون طور که فضایی که این متفکرین در اون می زیستند فضایی چالشی بوده است. در مجموع تلاش خوبی بود. خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *