بازنشر نوشتاری از مرتضی مطهری پیرامون فقهای شیعه توسط رسول جعفریان

بازنشر نوشتاری از مرتضی مطهری پیرامون فقهای شیعه توسط رسول جعفریان

مدتی پیش رسول جعفریان در کانال تلگرام شخصی خود یکی از یادداشتهای منتشر نشده از آیت الله شهید مطهری را پیرامون فقهای شیعه منتشر کرد که عکس و متن آن نوشتار در ادامه مطلب می‌آید:

تقسیم کار!!!روحانیت

علمای شیعه و فقهای شیعه خود را نایب حضرت حجه بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه) معرفی میکنند، ولی فقط در بعضی کارها نه در همه کارها. هر کاری که منفعت دارد و از آن کار پولی و مقامی در می آید، نیابت آن کارها را قبول دارند مثل گرفتن وجوه و ولایت بر صغار و قُصّر و غُیَّب و افتاء و اقضاء، و هر کاری که فقط زحمت و مجاهده می خواهد میگویند خود حضرت بیایند و آن کار را درست کنند. علیهذا بودجه مصالح عامه را آقایان میگیرند و به خود اصلاحات عمومی کاری ندارند و بلکه ایمان به آن کار هم ندارند و عقیده خلاف دارند و درست مثل قوم [بنی] اسرائیل می گویند: فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّکَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ .
از اینجا باید فهمید که چرا در روایات وارد شده که فقها به قتل حجه بن الحسن فتوا خواهند داد (هرچند آقایان تأویل می کنند و میگویند مقصود، فقهای عامه می باشند!!!). البته قضیه علت طبیعی دارد؛ وقتی که کسی ظاهر شود که دکان آقایان را می‌بندد، با او کاری ندارند بلکه صد درصد با او مخالف اند. اینها امروز از نام او، از جشن تولد او و از مقام او بهره برداری می کنند و این بهره برداری در صورتی است که خود او حاضر نباشد؛ اگر خود او حاضر باشد این بهره برداری میسر نیست.

6 نظر برای “بازنشر نوشتاری از مرتضی مطهری پیرامون فقهای شیعه توسط رسول جعفریان

      1. توی سایت انتشارات صدرا بیشتر از ۹ جلد از یادداشتهای استاد مطهری نیست.
        جلد ۱۵ رو از کجا باید پیدا کنیم؟

  1. سلام
    اولا این نوشته‌ها ظاهراً مربوط به سالهای قبل از انقلاب است و خیلی هم مبهم است ، مثلا مشخص نکرده که علمای اسلام دقیقا چه مواردی را قبول نکرده اند ، ثانیاً تاریخ مبارزات شیعه با ظلم و استکبار و شهادت آنها در این راه از ابتدای غیبت کبری تا کنون چیز دیگری می گوید .
    ثالثا اینها یادداشت های شهید مطهری بوده و چه بسا می خواسته که جمع بندی نموده و نظر نهایی خود شهید هم چیز دیگری باشد .

    در کل افتخار شیعه در طول تاریخ به علمای بصیر و شجاعی بوده که در راه خدا از بذل جان هم کوتاهی نکرده اند . شهید اول و ثانی و ثالث و … میرزاکوچک خان ، مرحوم امام ره و ….صدها و هزاران عالم بزرگ تشیع در طول تاریخ .‌‌…. خلاصه در این نوشتار باید تامل نمود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *