فیلسوفان ایرانی در اینترنت

صدانت ، فلاسفه ی ایرانی ، فیلسوفان ایرانی

این بار به معرفی سایت‌ها و وبلاگ‌های فیلسوفان ایرانی می‌پردازیم.

دو نکته لازم به یادآوری است: اول این‌که در این‌جا فقط به سایت‌ها و وبلاگ‌ها فیلسوفان اشاره شده و به حضور فیس‌بوکی آن‌ها کاری نداریم. و دوم این‌که شاید اشکال بشود که ما در ایران کنونی فیلسوف نداریم به معنای کسی که از خود یک دستگاه فکری مستقل و نظری و حرفی بدیع داشته باشد؛ ضمن توجه و پذیرش این مسئله، مرادمان از فیلسوف در این‌جا معلمان فلسفه هستند.

فیلسوفان ایرانی در اینترنت:

بیژن عبدالکریمی یک هایدگری غیرفردیدی است. سایت توسط علاقه‌مندان به ایشان اداره می‌شود و فعالیت‌ها و حضور پررنگ ایشان در فضای رسانه‌ها را به خوبی پوشش می‌دهد.

موسی اکرمی فیلسوف علم و فیلسوف سیاسی که در فضای رسانه‌های مکتوب حضور پررنگی دارد و این حضور به خوبی در وبلاگ او بازتاب دارد.

سیدجواد طباطبایی هر از چندگاهی جواد طباطبایی با مصاحبه‌های جنجالی خود که در آن معمولاً به روشنفکران ایرانی انتقادات تندی می‌کند در مرکز توجه قرار می‌گیرد. وبلاگ قدیم و جدید را جمعی از دوستداران ایشان (به گمانم آقای نصیری) اداره می‌کند و اخبار و مقاله‌ها و مصاحبه‌های مربوط به ایشان را در آن منتشر می‌کند.

محمدمنصور هاشمی فیلسوف جوانی است که بیشتر دغدغه اندیشه در باب متفکران و روشنفکران ایران معاصر خصوصا دو دسته‌ای که وی آن‌ها را هویت‌اندیش (فردید و فردیدی‌ها) و دین‌اندیش متجدد (روشنفکری دینی) می نامد را دارد. وی در سایت خود با عنوان «ما کم شماریم» ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کرده و می‌شود به مصاحبه‌ها و یادداشت‌های و مقاله‌های وی در زمینه‌های موردعلاقه‌اش دسترسی پیدا کرد.

داریوش آشوری زبان‌شناس و فیلسوف و روشنفکر ایرانی که بیشتر به دلیل فرهنگ واژگان تخصصی و ترجمه‌هایش از آثار نیچه شهرت دارد. وبلاگ وی با این‌که دیر به دیر به روز می‌شود اما مطالب مرتبط با ایشان را پوشش می‌دهد.

سیدحسین نصر فیلسوف سنت‌گرای ایرانی که در غرب هم یکی از فیلسوفان زنده به شمار می‌آید. اما سایت وی دو اشکال عمده دارد یکی این‌که نسخه فارسی فارسی ندارد و دوم این‌که درس‌گفتارهای زیادی در سایت موجود است مه مشتاقان را به وجد می‌آورد اما متاسفانه به زبان انگلیسی و به صورت لوح فشرده به فروش می‌رسد و قابل دانلود نیست.

مهدی فدایی‌مهربانی استاد جوان اندیشه سیاسی دانشگاه تهران می‌باشد که تمرکز مطالعاتی‌اش اندیشه سیاسی عرفانی و اندیمشند مورد علاقه‌اش هانری کربن است و تاکنون سه کتاب از وی در این زمینه‌ها منتشر شده است. وبلاگ توسط خودش اداره می‌شود و می‌توانید به یادداشت‌ها و مصاحبه‌های وی دسترسی پیدا کنید.

محمدعلی مرادی یکی از فیلسوفان کم‌تر شناخته شده در بین ماست اما حضور وی در فضای مجازی عالی است. وی کارشناسی ارشد و دکتری را در آلمان گذرانده و از مقاله‌ها و مطالب خوبی در سایت وی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

محمدسعید حنایی‌کاشانی مربی دانشگاه شهید بهشتی که اکثراً وی را با ترجمه معروفش درباره هرمنوتیک که احتمالاً از اولین ترجمه‌ها در این باب بود می‌شناسند. ایشان هم وبلاگ شخصی خوبی دارند و فعالیت‌های خود را به خوبی در فضای مجازی انعکاس می‌دهد.

مهدی اخوان بر روی سایت این استاد جوان فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی که بیشتر در حوزه فلسفه اخلاق کار می‌کند می‌توانید به درس‌نا‌مه‌ها و هم‌چنین مقالات، کتابشناسی‌ها، اخبار مربوط به ایشان و… دسترسی پیدا کنید.

1 نظر برای “فیلسوفان ایرانی در اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *