سخنرانی محمدعلی موحد و مصطفی ملکیان در دانشگاه تبریز

سخنرانی محمدعلی موحد و مصطفی ملکیان در دانشگاه تبریز
دکتر محمدعلی موحد چهارشنبه شب در مراسم آغاز به کار موسسه فرهنگی هنری ‘صفای امید’ در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: خیران مدرسه ساز ثابت کردند که هر وقت دولت مخلصانه دست استمداد به سوی مردم دراز کرده، با پاسخ همدلانه و گرمی مواجه شده است.
وی با بیان اینکه خطه آذربایجان تجربه درخشانی در این زمینه دارد، افزود: مردانی چون مردانی آذرها از این دیار قد علم کرده و صدها مدرسه در این مرز و بوم ساختند.
مولانا شناس برجسته ایران با بیان اینکه مدرسه ای که از زیر دست خیران بیرون می آید به مثابه یک تابلو نقاشی و یا مجسمه است که روح ندارد، گفت: کار خیر فقط ساخت مدرسه است و جان بخشی از آن دولت می باشد.
موحد با بیان اینکه نظام آموزشی ما سخت نیازمند تغییر است، اظهار کرد: این تغییر باید با ژرف نگری و توسط انسان هایی که تجربه اندوخته اند، انجام شود.
وی همچنین با اشاره به ساخت مدرسه گفت: پس از افتتاح مدرسه، مساله ما کتاب و کتابخوانی است؛ دریافتیم که محیط مدرسه کتاب را پدیده غریب و بیگانه و بلکه مزاحم و زاید تلقی می کند.
موحد با بیان اینکه اساسا جو حاکم بر دانش آموز احساس بیگانگی با کتاب را بوجود آورده بود، افزود: لاجرم به فکر تاسیس کتابخانه در جوار مدرسه افتادیم تا کتاب را به داخل خانواده ها ببریم.
مولانا شناسی برجسته کشور از جمله برنامه های موسسه فرهنگی هنری صبای امید را اجرای برنامه مربوط به شمس و مولانا و پژوهش اعلام کرد و گفت: تبریز اگر جز شمس تبریزی هیچ نداشت، بازهم حق داشت که به خود ببالد.
موحد ادامه داد: شمس تبریزی اگر نبود، مولانایی هم نبود و اساتید باید همت کنند تا تبریز را به قطب علمی تبدیل کنند.
وی با قرائت این شعر مولانا که ‘محسنان مردند و احسان ها بماند ای خنـــــک آن را که این مرکب براند
گفــــــت پیغامبر خنک آن را که او شـــــــــــــــد ز دنیا ماند ازو فعل نکو
مرد محسن، لیک احسانش نمرد نزد یزدان دین و احسان نیست خرد’،
بر ضرورت ترویج سنت های حسنه و امر خیر در جامعه تاکید کرد .
وی گفت: فراخوان به امر خیر، امری است که انبیاء به خاطر آن آمده اند و این تنها زمینه ایست که چشم و هم چشمی در آن ممدوح است.
موحد با بیان اینکه هر کس یک قدم در راه خیر بردارد آن هدف ۱۰ قدم به او نزدیک تر می شود، اظهار کرد: در قرآن آمده که با نیکی به جنگ بدی بروید.
موسسه غیرتجاری فرهنگی هنری ‘صفای امید’ با همت دکتر محمدعلی موحد مولانا شناس برجسته ایران با هدف ارتقای سطح آموزش و هنر نوجوانان، شناسایی و تشویق دانش آموزان مستعد و کوشش برای شکوفا کردن استعدادها در شهرک یاغچیان تبریز آغاز به کار کرده است.
کمک به دانش آموزان مستعد مستمند ، دایر کردن کتابخانه عمومی قابل استفاده در همه سطوح تحصیلی، اهتمام در انجام تحقیقات به منظور معرفی بزرگان و جلب توجه نسل جوان به افتخارات فرهنگی و ملی ایران از جمله اهداف این موسسه می باشد.
.

.

سخنرانی محمدعلی موحد و مصطفی ملکیان در دانشگاه تبریز

صوت سخنرانی محمدعلی موحد

صوت سخنرانی مصطفی ملکیان

.

.
زمان : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان : دانشگاه تبریز ، تالار وحدت
.

.

یک نظر برای “سخنرانی محمدعلی موحد و مصطفی ملکیان در دانشگاه تبریز

  1. سلام
    یاغچیان منطقه مستمند نشین تبریز نیست بلکه نسبتا مرفه هستند.
    این استاد بزرگوار را نمیشناسم ولی این کار از حیث فرهنگی به درد فرزندان مستمندان نمی خورد.
    ظاهرا این عزیزان تبریز و بافت اجتماعی آن را نمی شناسند و اگر شناسند شاید هدف دیگری دارند و بی خود پای مستمندان را به میانه نباید کشید.
    ولی به هر حال اگر برای ایجاد این موسسه کار کارشناسی کرده اند امیدوارم موفق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *