درس‌گفتارهای نیچه از کاوه بهبهانی

دانلود صوت درسگفتار فریدریش نیچه از کاوه بهبهانی

کاوه بهبهانی : شاید به طور کلی و استعجالی بتوان مفسران نیچه را در چهار گروه جای داد: اولاً شارحان آلمانی نیچه، یعنی کسانی مانند کارل یاسپرس و مارتین هایدگر. دوم شارحان “پسامدرن” نیچه مانند میشل فوکو (که البته خود را پسامدرن نمی دانست) و ژیل دلوز. سوم شارحانی که به جریان موسوم به چپِ نو تعلق دارند و از مرده‌ریگ نیچه بهره ‌می‌گیرند. و چهارم شارحان انگلیسی زبانِ اندیشۀ نیچه. (کسانی مانند آرتور دَنتو، ریچارد شاخت، رابرت سولومون، کَتلین هیگینز، مادمِری کلارک و بسیاری دیگر که تبارِ‌شان می‌رسد به والتر کاوفمان، مترجم نام‌بردارِ آثار نیچه به زبان انگلیسی). دورۀ پیشِ رو درآمدی است بر اندیشۀ نیچه از چشم انداز شارحان انگلیسی زبان‌اش و از میان فیلسوفان انگلیسی زبان بیشتر بر آثار و نوشته‌های دو تن تکیه دارد: رابرت سولومونِ فقید و همسر به قول خودِ او دوست داشتنی‌اش کتی هیگینز که هر دو مورخ فلسفۀ غرب و متخصص اگزیستانسیالیست‌ها و به طورِ خاص نیچه هستند. شوربختانه آثار نیچه پژوهانه آن‌ها هنوز به فارسی برگردانده نشده است. این دوره سال گذشته و در پنج جلسه برگزار شد.

.


.

صوت درس‌گفتارهای نیچه از کاوه بهبهانی

.

جلسه اول درس‌گفتار نیچه

عنوان جلسه اول: نیچه و مسألۀ زنان (از مونا لیزا تا سوزی در بارِ فولی برژه)

دانلود صوت جلسه اول از سرور اول | سرور دوم

عکس‌ها و نقاشی‌هایی که در جلسه اول به آن‌ها اشاره می‌شود سرور اول | سرور دوم

.

جلسه دوم درس‌گفتار نیچه

عنوان جلسه دوم: توضیح به جایِ توجیه: دگر‌جهانی زیستن، مرگِ خدا و فرارسیدنِ شبح نیهیلیسم.

دانلود صوت جلسه دوم از سرور اول | سرور دوم

تابلو‌های نقاشی ای که در جلسه دوم به آن‌ها اشاره می‌شود سرور اول | سرور دوم

.

جلسه سوم درس‌گفتار نیچه

عنوان جلسه سوم: چشم‌انداز باوری و حقیقت

در این جلسه از چشم‌انداز باوری نیچه‌ای و نظریۀ او دربارۀ صدق (یا حقیقت) از نگاه بیشتر شارحان انگلیسی‌اش سخن خواهد رفت. همچنین نگاه نیچه به گناهان مهلک در دین مسیح و نیز نگاه او به ترحم/ دلسوزی و عشق توصیف می‌شود.

دانلود صوت جلسه سوم از سرور اول | سرور دوم

عکس ها و تابلو‌های نقاشی ای که در جلسه سوم به آن‌ها اشاره می‌شود سرور اول | سرور دوم

.

جلسه چهارم درس‌گفتار نیچه

عنوان جلسه چهارم: مُرالیتی با امِ بزرگ: اخلاق سروران/ اخلاق بردگان

دانلود صوت جلسه چهارم از سرور اول | سرور دوم

عکس ها و تابلو‌های نقاشی ای که در جلسه چهارم به آن‌ها اشاره می‌شود سرور اول | سرور دوم

در این جلسه با وام گرفتن تفکیکی که رابرت سولومُن برای توضیح دیدگاه‌های نیچه در فلسفۀ اخلاق، میان اخلاق یا مُرالیتی با امِ بزرگ (Morality) و اخلاق یا مُرالیتی با امِ کوچک (morality) می‌گذارد از انتقاداتِ نیچه به مورالیتی با اِمِ بزرگ پرداخته می‌شود و از دیدگاه او در فرااخلاق و روانشناسی اخلاق بحث می‌شود و تفکیک او میان اخلاق سروران و اخلاق بردگان شرح داده می‌شود. این درسگفتار دربردارندۀ انتقادات نیچه به اخلاقِ یهودی- مسیحی، اخلاقِ تکلیف‌گرای کانتی و اخلاقِ فایده‌باور است.

.

جلسه پنجم درس‌گفتار نیچه

عنوان جلسه پنجم: زندگیِ نیک و بازگشت جاودان

دانلود صوت جلسه پنجم از سرور اول | سرور دوم

این جلسه به مفهوم کین‌توزی درنگاه نیچه پرداخته می‌شود و نگاهی می‌اندازد به مفاهیم زهد و بخشایش از چشم‌انداز شارحان انگلیسی. همچنین اشاره‌ای خواهیم داشت به مفاهیم واپسین انسان و ابر انسان و از مراحل پرورده‌شدنِ جان آدمی سخن گفته می‌شود. در نهایت از مفهوم بازگشتِ جاودانِ نیچه بحث خواهد شد. مفهومی که تفسیر‌های بسیاری از آن شده است ولی غالب اندیشمندان انگلیسی‌مشرب آن را نوعی آزمایشِ فکری (thought experiment) می‌دانند برای محک زدن اینکه آیا زندگی خوبی را از سر می‌گذرانیم یا نه.

.


.

کاوه بهبهانی مدرس و مترجم کتاب های فلسفی است.

وی مترجم کتاب هایی چون فلسفه ائر از رابرت ام. مارتین، فلسفه مک‌اینتایر از جک راسل وینستین و معرفت‌شناسی از لیندا زاگزبسکی می‌باشد.

.


.

57 نظر برای “درس‌گفتارهای نیچه از کاوه بهبهانی

  1. سلام
    وقت یخیر
    و بسیار سپاسگزارم از زحمات شما
    آیاامکان تهیه ی این مجموعه درسگفتار وجود داره؟

  2. سلام بهرامی هستم/بسیار از شما سپاسگذارم به خاطر طراحی این کانال بسیار حرفه ای خواهشمن است راههای دانلود فایلهای صوتی و پی دی اف اساتید بزرگ را اسانتر کنید.
    دوم اینکه نظرات دانشمندان روز که الان در قید حیات هستن را به ما دانش اثوختگان جامعه شناسی بیشتر معرفی کنید. باسپاس

  3. با سلام و خسته نباشید .
    درسگفتار های نیچه عالی بود . بی صبرانه منتظر قسمت های بعدی هستیم …

  4. سلام
    عالی هستن این درسگفتار ها
    هر روز برای قسمت ۳چک میکنم سایت رو!
    زمان نمیدید برای قسمت های بعدی؟

  5. سلام،
    خسته نباشین، واقعا متشکرم برای درسگفتارهاتون، احیانا اطلاع ندارید کلاس های آقای بهبهانی کجا برگزار میشه ؟ از بین صحبت ها متوجه شدم که شیراز هستن اما فقط همین مورد رو متوجه شدم .

  6. با سلام و خسته نباشید . عالی بود بسیار استفاده کردم .ای کاش فایل های بیشتری از درس گفتارهای ایشون رو بذارین توی سایت. سایتتون فوق العاده است و بی نظیر .از استاد بابک احمدی و اساتیدی چون دکتر نجومیان هم اگه درسگفتار بذارین به تمام دانشجو ها و علاقه مندان ادبیات و هنر و فلسفه لطف میکنید. براتون آرزوی موفقیت میکنم .

  7. در این درس، چیز برای یاد گرفتن اندک، و هیجان و هیستری زیاد، و پشت هم اندازی و لفاظی به جای اندیشه فراوان است. این سخنرانی برای به اندیشه انداختن ما طراحی نشده است، برای متابعت و به هیجان آوردن ما طراحی شده است، اگر اصلاً طراحی شده باشد. خلاصه اینکه این لحن عاطفی، هیجانی و غیر تأملی را که دنبال مرید و تحریک کردن هستند، مثل سخنرانی های مرحوم شریعتی و حجت الاسلام پناهیان، من رو یاد نکبتی که این کارها برای مان ایجاد کرده می اندازه و منزجرم می کنه.

    1. آقای محمود عزیز
      به نظرم بی انصافی می کنید . من قبول دارم که لحن ایشون هیحانی و عاطفیه ولی نمی شه اینو صرفا پای قصد تحریک کردن ایشون گذاشت . با مطالعه بیشتر در مورد نیچه و کتابهاش می شه فهمید که ایشون سعی کرده نیچه رو تحریف نکنه . قطعا لحن ایشون با امثال استاد ملکیان خیلی فرق داره ولی نمی شه به این شدت محکومشون کرد

    2. با نظرتان موافقم و خواستم اضافه کنم که نیچه بیشتر از تفلسف به معنای مرسومش به حکمت اشتغال دارد و سویه‌ی حکیمانه‌ی او را نمی‌توان با بیان “مطنطن” و تاکید بر عمیق بودن آفوریسم‌هایش نشان داد بلکه باید این حکمت و عمق را کاوید. کاری که به گمانم بهبهانی نتوانسته از عهده‌اش برآید و شیفتگی‌اش در برابر نیچه فی‌المثل او را به جانبداری و عمیق جلوه دادن نقد نیچه از فمینیسم می‌کشاند (که اتفاقا اصلا عمیق نیست و در واقع بازتولید همان دوگانه‌ی تا بن دندان واپسگرایانه‌ی لطیف/خشن است). از این دست لفاظی‌ها بنگرید (بشنوید) بیان ترجمه‌ی انگلیسی جملات نیچه به جای آلمانی جملات که مسلما نمی‌تواند بار ایضاحی‌ای داشته باشد چه آنکه اصل سخن به آلمانی است و با بیان کردن ترجمه‌ی انگلیسی، معناشناسانه مغالطه‌ی تکرار را مرتکب می‌شوند تا تکرار را بر جای تاویل/تفسیر بنشانند (دو ترجمه‌ی خوب از یک اثر چیزی به فهمش نمی‌افزایند مگر فهمی لغوی از آن اثر). و نیز در نظر بیاورید مثالشان را در باب رخنه‌ی تصور پدرسالارانه در جهان، با مثالشان از جمله‌ی”بابا آب داد” به مثابه یکی از تاییدات مدعایشان… این جمله و کلمه‌ی “بابا” که در آن به کار رفته، اساسا توضیحی بسیار ساده‌تر دارد و آن هم این است که این جمله از سه حرف ساخته شده و برای شروع آموزش الفبا از کلماتی مانند “مادر”، “خواهر”، “برادر”، “عمو” و غیره که حداقل دو حرف دیگر به جمله اضافه می‌کنند برای کودک مفید به فایده‌تر است. این آسمان و ریسمان‌بافی‌ها در تایید نظراتمان بلای اندیشه‌ی نقادانه است.

    3. به نظرم ایشون مصداق خوبی از ذهن آشفته، بیان مشوش، سواد شبه علمی و ادراک سطحی هستن، مصادیقش هم فراوونه از شاخه به شاهخ پریدن مانند یه روضه خون و سخنران مذهبی، تا اصطلاحات بی ربط و ساده رو به جای فارسی گفتن انگلیسی گفتن… بگذریم از غلط های بسیار و مسائل دیگر، مثلا ایشون درکی از نقد آلمانی های مشهوری مانند اشتراوس بر پیوند مدرنیسم و نیچه و نسبی انگاری ندارند، یعنی نشنیدن و نخوندن و همه حرفای شبه فلسفی شون برگرفته از چند کتاب معدود و واضحه و بیشتر حرفاشون از ذهن مشوش خودشون. علی شریعتی هم برای ایشون زیاده، ایشون منو یاد رائفی پور انداخت (از منظر سطحی بودن، نوع ادعا و صحبت در همه چیز)

  8. با سلام و تشکر فراوان خدمت آقای ایرانمنش
    از اینکه این درس گفتار به اشتراک گذاشتید از جنابعالی بسیار سپاسگزارم. یک خواهش و یک سوال داشتم. خواهش اینکه امکان دانلود و ذخیره فایلها رو فراهم فرمائید. در حال حاضر امکان ذخیره کردن وجود نداره. و سوال اینکه جلسات سخنرانی آقای بهبهانی کجا برگزار میشه و آیا امکان شرکت برای عموم فراهم هست؟ و آیا در شهرستانها هم سخنرانی میکنند؟ وبسایت شخصی دارند؟
    باز هم از این کار فرهنگی ارزشمند شما نهایت سپاس رو دارم

    1. سلام و درود
      ممنون از نظر لطفتون
      منظورتون از امکان ذخیره رو متوجه نمیشم، لینک دانلود تمام جلسات در این صفحه موجود است.
      اکثر جلسات آقای بهبهانی در شیراز برگزار می‌شود اما برای اطلاع از جلسات آینده ی ایشان بهتر است کانال تلگرام ایشان را دنبال کنید : “https://telegram.me/Sophia_Kaveh”
      تاکنون تنها صفحه‌ی رسمی ایشان همین کانال بوده.
      برقرار باشید

  9. سلام
    وقت به‌خیر.
    سپاس از شما و آقای بهبهانی برای انتشار این فایل‌ها.
    برای کسانی که وقت و امکان شرکت در کلاس‌ها رو ندارن، خیلی خیلی مفید هست.
    جلسه سوم و چهارم رو چند بار دانلود کردم ولی ظاهرا ایرادی هست که کامل نمیشه.
    از جلسه سوم چند دقیقه آخر حذف میشه ولی جلسه چهارم فقط ۵۷ دقیقه هست.
    کلا همین‌قدر بوده یا ایراد از سرور هست؟

  10. یک دنیا سپاس بابت این حرکت پسندیده، حرکت شما قطعا در راستای روشنگری فضای ذهنی آنهم در فضای محدود شده دانشگاهها مثمر ثمر است.
    امید آن داریم چنین حررکتی مستدام باشد
    و سپاس بسیار ویژه از دکتر بهبهانی بابت سخاوتشان
    بسیار لذت بردم
    بی صبرانه منتظر قسمت پنجم این درسگفتار هستم

  11. سلام با تشکر فراوان از شما بابت قرار دادن این درسگفتار های بی نظیر و عالی و تشکر از جناب اقای بهبهانی بابت تسلط شون به مباحث فلسفی که باعث شگفتیه
    خوشحال میشم که قسمت پنجم این درسگفتار رو هم در سایت قرار بدین و همچنین اگر درسگفتار دیگری هم از ایشون موجود هست در سایت قرار داده بشه
    متشکرم

  12. با سلام اقای ایرانمنش ضمن تشکر از شما میخواستم بدونم ایا از گذاشتن جلسه پنجم منصرف شدید

  13. سلام ، امیدوارم حداقل بخاطر اینکه این پیج “پربازدیدترین پیج” شده ، توجه بیشتری تو بروز رسانیش بشه

  14. بسیار درسگفتار خوب و مفیدی بود.شیوه درس دادن آقای بهبهانی خیلی عالی و جذابه!
    اگر درسگفتار های دیگه ای از ایشون هست لطفا قرار بدید حتما

  15. با سلام و تشکر فراوان درسگفتار فوق العاده ای بود خواهش میکنم درسگفتارهای دیگشون رو هم در این سایت قرار بدید

  16. با سلام و تشکر بابت این درسگفتارهای خوب.
    من فقط یک درخواست داشتم از شما …
    اگه بخاطرِ هزینه‌های هاست و نمی‌تونید تمامی درسگفتارها رو بطور مستقیم روی خود سایت قرار بدید(که با توجه به نبود تبلیغات و حق اشتراک و … موجه هم هست) لااقل می‌تونید از سرورِ‌ تلگرام استفاده کنید و فایل‌ها رو اونجا هم آپلود کنید. چون فکر کنم دانلود از تلگرام برای خیلی از دوستان راحت‌تر از لینک غیر مستقیم و برخی دردسرهای مربوط به اونها باشه (هرچند مدیافایر سایت خوبیه ولی باز هم خالی از دشواری نیست)

  17. رضا جان .سپاس بی کران. اما موضع نیچه از زبان ایشان درباره ی زنان غلط و البته به ناحق، جانب داری از نیچه است.

    همانطور که دوستان گفتند بسیار لحنی هیجانی داشت و البته نکته ی مهم اینکه به نظر من کل نکات را می توانستند در قالب یک جلسه ی دو ساعته بیاورند.

    نکته ی آخر اینکه به هیچ عنوان با وجود تقلایی که کردند تفاوت نسبی گرایی و چشم اندازگرایی را به درستی ایضاح نکردند.

  18. با درود بسیار . از آقای بهبهانی پرسشی در مورد بیتی که به فردوسی منتسب کردن دارم اگر برایتان امکان پذیرست بپرسید. ایشان بیت زنان را ستایی سگان را ستایی را منتسب به فردوسی کردند در صورتی که شاهنامه های معتبر چون چاپ مسکو، شاهنامه پیرایش دکتر خالقی و.. چنین بیتی نیست

  19. من سواد، نحوه تدریس و بیان جناب بهبهانی رو بسیار بسیار می پسندم. و هر کارگاهی برگزار کنند مشتاقانه شرکت میکنم.
    تا الان دو کارگاه ایشون رو شرکت کردم در شیراز

  20. با احترام به نظر دیگر دوستان و زحمتی که صدانت کشیده‌ست، باید عرض کنم درسگفتاری به غایت پر اشتباه و بی‌ارزش بود. بنده دو جلسه اول رو که شنیدم ترجیح دادم بقیه‌ی فایل‌ها رو گوش نکنم. جدا از اشتباهات فراوان در شرح افکار نیچه و اطلاعات ناقص زندگی‌نامه‌ای، لحن مریدانه‌ی سخنران اصلا قابل تحمل نیست. برای من این مسئله وقتی عجیب‌تر جلوه می‌کند که ایشان در اول سخن خود قول قرائتی بر مبنای فلسفه‌ی تحلیلی از نیچه دادند، اما آنچه که واقعا در سخنان ایشان وجود ندارد، دقت، صراحت و روشنی، و نکته سنجی است.

  21. انگار که‌ طلبه ای حوزوی با لباس شخصی تدریس میکند. یک نمونه از مدارک و مدارج رانتی و اهدایی همینه که استاد نمایی هنوز نتوانسته لحن و صوت متناسب با موضوع را بیابد. جیغ شعاری جایگزین تکلم عمیق گشته

    چون که زاغان خیمه بر بهمن زدند
    بلبلان پنهان شدند و تن زدند
    ز آنکه بی‌گل‌زار بلبل خامش است
    غیبت خورشید بیداری کش است‌
    آفتاب معرفت را نقل نیست
    مشرق او غیر جان و عقل نیست‌
    خاصه خورشید کمالی کان سری ست
    روز و شب کردار او روشنگری ست‌

  22. سلام
    من نحوه تدریس ایشان را خیلی می پسندم، تسلط بر مطلب، احاطه بر متون ادب فارسی و اصطلاحات فقهی ، فلسفی عربی و همچنین اصطلاخات انگلیسی، به اضافه صدای خوش طنین و فن بیان تاثیر گذار. لطفا اگر درسگفتارهای دیگری هم از ایشان دارید در اختیار ما قرار دهید.
    ضمنا اگر رزومه ایشان را هم در اختیار ما قرار دهید ممنون خواهم شد

  23. سلام
    واقعا زیبا و عالی است. هم سخنرانی هم سخندانی هم احاطه به دانش فلسفه و نیچه شناسی. هم درسگفتار است و هم لذت بردن از آن. کاش این درسگفتارهای نیچه شناسی و بیشتر از اینها بود. کاوه بهبانی واقعا استاد فن بیان است. موفقیت های بیشترشان را آرزو مندم.

  24. متأسفانه عمق و تأمل جای خودش را به هیجان و عاطفه داده است. برای تدریس نیچه نباید محو نیچه شد. باید همیشه فاصله را با موضوع حفظ کرد تا قضاوتمان دستخوش هیجانات کاذب نشود. آقای بهبهانی از این نظر ضعیف بودند. با احترام به ایشان اما مطالب اساسی نیچه روشن نشد! و فقط آدرنالین خونمان بالا و پایین رفت.

  25. با تشکر از شما که تنها و تنها دغدغه ی ترویج اندیشیدن دارید و قصد دکان باز کردن نداشته اید !

  26. نقد هارو به این درس گفتار میخوندم به ذهنم رسید فکر میکنم عجیب نیست کسی در شناخت و خوندن نیچه احساسی بشه و تحت تایرش قرار بگیره .. نیچه نسبت به خودشم اینقدر شوق داشت و شاید هم حق داشت :د نیچه میگه من توو یک جملم حرفیو میزنم که خیلی ها در یک کتاب نزدن والبته نمیتونن تو هیچ کتابیم بزنن

  27. والا اگه منو سانسور نفرمایید باید بگم توی کل این درسگفتارها چیزی وجود نداشت که توی کتابها نباشه. فقط ایشون هیجان قضیه رو میبره بالا برای جلب شاگرد. خارج از ایران اصلا اینجوریا نیست. مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *