درس‌گفتارهای فلسفه هنر از بابک احمدی

درس‌گفتارهای فلسفه هنر از بابک احمدی

درسگفتار فلسفه هنر از بابک احمدی در ۱۱ جلسه ی ۳ ساعته برگزار شده است. این مجموعه درسگفتار که به صورت صوت در اختیار کاربران صدانت قرار داده شده است، حول مباحث کتاب “حقیقت و زیبایی” می باشد.

.

اندکی توضیح پیرامون کتاب حقیقت و زیبایی:

کتاب «حقیقت و زیبایی؛ درس‌های فلسفه هنر» در ۱۳ فصل و ۲۶ درس با روشی جدید مهم‌ترین مسایل زیبایی شناسی و فلسفه هنر را به مخاطبان آموزش می‌دهد.

فصل نخست به بیان روش‌کاری و شرح مقولات و مفاهیم مورد بحث در این کتاب اختصاص دارد. در فصل دوم با عنوان «دشواری‌های تعریف زیبایی» زیبایی و مفاهیم وابسته به آن در رساله‌های افلاطون، ارسطو و در ادامه فلوطین، ادموند برک و کانت، توضیح و شرح شده‌است.

احمدی در فصل سوم با عنوان «هنر و روح دوران» به فلسفه هنر و فلسفه تاریخ هنر از دیدگاه هگل پرداخته‌است. فصل چهارم «از نگاه هنرمند» نام دارد و در آن مقام هنرمند از دیدگاه رمانتیک‌های آلمانی، شلینگ، شوپنهاور و نیچه، بررسی شده‌است.

نویسنده در فصل پنجم با عنوان «زمینه اجتماعی اثر هنر» به بیان دیدگاه‌های مارکس، انگلس، گئورگ لوکاچ و آنتونیو گرامشی درباره زمینه‌های اجتماعی هنر پرداخته‌است.

«هنر و مدرنیته» نیز عنوان فصل ششم کتاب است و در آن مدرنیسم از منظر تئودور آدورنو، نقد این اندیشمند از زیبایی شناسی و دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی والتر بنیامین و برتولت برشت، بررسی و تحلیل شده‌است.

احمدی در فصل هفتم کتاب با عنوان «از بیانگری تا شکل» با توضیح مفهوم «بیانگری در هنر» به بیان نظریات «بندتو کروچه» و «رابین جرج کالینگوود» در این‌باره پرداخته و در ادامه به بیان «نماد و بیانگری» از دیدگاه ارنست کاسیرر و همچنین دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی ویتگنشتاین پرداخته است.

در فصل هشتم کتاب با عنوان «ساختار اثر هنری» دیدگاه‌های فرمالیست‌های روس و ساختارگرایان درباره هنر و نقد هنری و ادبی بررسی شده و در فصل نهم نیز با نام «ناخودآگاهی و هنر» دیدگاه‌های فروید و یونگ و همچنین زیبایی‌شناسی از منظر سوررئالیست‌ها تشریح شده‌است.

«تاویل و دریافت مخاطب» عنوان فصل دهم کتاب است که در آن ضمن بحث‌هایی پیرامون میزان اثرپذیری مخاطب، ریشه‌های «زیبایی شناسی دریافت» و دیدگاه‌های یاس و آیزر و همچنین تاویل از منظر گادامر و پل ریکور، برای مخاطب باز شده‌است.

فصل یازدهم کتاب به بحث و بررسی پیرامون شیوه‌های برخورد با اثر هنری و دیدگاه‌های مارشال مک‌لوهان و ژان بودریار در این حوزه اختصاص دارد. «معمای معنا» نیز عنوان فصل دوازدهم کتاب است و در آن نسبت حقیقت و هنر از منظر ژاک دریدا و مفهوم «متافیزیک حضور» این اندیشمند تحلیل شده‌است.

و در نهایت فصل آخر کتاب نیز با عنوان «راز اثر هنری» دیدگاه‌های مارتین هیدگر، فیلسوف شهیر آلمانی تحلیل و شرح شده‌است. بحث هیدگر از گوهر شعر و نظرش درباره شعر هولدرلین، شاعر آلمانی نیز دیگر مبحث این فصل است.

گفتی است بیست و پنجمین انتشار «حقیقت و زیبایی؛ درس‌های فلسفه هنر» تالیف بابک احمدی با شمارگان یک هزار نسخه، ۶۰۸ صفحه و قیمت ۲۹ هزار و پانصد تومان از سوی نشر مرکز روانه کتابفروشی‌ها شد.

.

دانلود فایل های صوتیِ درسگفتار فلسفه هنر از بابک احمدی:

اصول و مبانی زیبایی‌شناسی در هنرهای هفت گانه

* تعدادی از جلسات (خصوصا جلسات اول) کیفیت مناسبی ندارند. اگر فایل‌هایی با کیفیت مناسب‌تر یا جلسات بیشتری دارید، از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

.

بخش اول درسگفتار فلسفه هنر

بخش اول-جلسه اول
بخش اول-جلسه دوم
بخش اول-جلسه سوم

.

بخش دوم درسگفتار فلسفه هنر

بخش دوم-جلسه اول
بخش دوم-جلسه دوم

.

بخش سوم درسگفتار فلسفه هنر

بخش سوم-جلسه اول
بخش سوم-جلسه دوم

.

بخش چهارم درسگفتار فلسفه هنر

بخش چهارم-جلسه اول

.

بخش پنجم درسگفتار فلسفه هنر

بخش پنجم-جلسه اول
بخش پنجم-جلسه دوم

.

بخش ششم درسگفتار فلسفه هنر

بخش ششم-جلسه اول
بخش ششم-جلسه دوم

.

بخش هفتم درسگفتار فلسفه هنر

بخش هفتم-جلسه اول

بخش هفتم-جلسه دوم

.

بخش هشتم درسگفتار فلسفه هنر

بخش هشتم-جلسه اول

بخش هشتم-جلسه دوم

.

بخش نهم درسگفتار فلسفه هنر

بخش نهم-جلسه اول

.

بخش دهم درسگفتار فلسفه هنر

بخش دهم-جلسه اول
بخش دهم-جلسه دوم

.

بخش یازدهم درسگفتار فلسفه هنر

بخش یازدهم-جلسه اول
بخش یازدهم-جلسه دوم

.

82 نظر برای “درس‌گفتارهای فلسفه هنر از بابک احمدی

  1. خیلی ممنون . من مدتها دنبال این درسگفتار بودم . یک شخصی در اینترنت اگهی کرده بود و قیمت زیادی هم تعیین کرده بود . دست شما درد نکند .

  2. بسیار ممنون من هم مدتها مثل دوستمان منوچهر دنبال درسگفتارهای بابک احمدی بودم همان ژولیش هم نجستم شاید خریده بودم . از صدانت می خوام و خواهش می کنم از احمدی درسگفتارهای بیشتری قرار بدید باز هم ممنون.

  3. شما هم هم که زدید به خط کاسبی و نون دونی کردن صدانت! مگه سایت چقدر خرج داره که دارید آبروتون را با در دست گرفتن کاسه گدایی ازبین می برید.

      1. شکایت از که کنم؟
        خانگی است غمّازم!
        ============
        بگذرید و مرنجید!
        اما چون کرگدن، استوار و سر به زیر!
        ============

        چیزی از دست شان در رفت و ندانستند که چه گفتند.

  4. دوستان صدانت واقعا دستتون درد نکنه و خدا خیرتون بده ، ماها که قدر این مباحث واین اساتید رو میدونیم می فهمیم که کارشما چقدر با ارزشه ، یه روزی دسترسی به صوت دروس اساتید بزرگ فقط یه آرزو بود اما با تلاش شما واقعیت پیدا کرده .
    در ادامه کارتون استوار باشید و سعی کنید از تمامی طیف ها و رویکرد ها مطلب بذارید تا هم مخاطب شما بتونه استفاده کنه وهم اینکه سایتتون پایدارتر بمونه و احیانا از هر گزندی بدور باشه
    موفق باشید .

  5. خیلی خیلی ممنون کار بسیار خوب و درستی انجام میدهید . از زحمات شما صمیمانه نشکر میکنم

  6. بسیار سپاسگذارم، خسته نباشید
    این درسگفتار واقعا آموزنده و کاربردی بود !

  7. سپاس بخاطر تلاشی که برای گسترش دانش،فرهنگ و نهایتن عقلانیت در این سرزمین می کنید.

  8. سلام و سپاس فراوان به خاطر سایت بسیار مفید شما.
    متاسفانه موفق به دانلود این مجموعه درسگفتار نشدم. در صفحه دانلود به نام کاربری و رمز عبور نیاز هست. لطفا راهنمایی فرمایید. ممنون از زحمات شما

  9. سلام دلم نیومد بعد از پیدا کردن چیزه به این گران بهایی برای خودم. بدون تشکر و سپاس گذاری دانلود کنم.
    فقط یک خواهشی داشتم البته من خودم پیگری کردم اما نشد. استاد ملکیان هم سلسه درس گفتار هایی در مورد هنر دارن. اما گویا هنوز بر سر چه مشکلی در اختیار علاقه مندان قرار نگرفته.
    میخواستم این را به شما بگویم شاید شما بتوانید کاری کنید. بازم ممنون و سپاس گزارم.

  10. واقعا ممنون از سایت خوبتون
    من ماه هاست به دنبال سخنرانیهای دکتر احمدی هستم
    باز هم ممنون

  11. سلام ممنون عالیه لطفا اگر فایل پی دی اف این کتاب موجود هست بذارید. ممنون

  12. آقا بسیار عالی. من جلسه اول و دومو گرفتم متاسفانه کیفیت صدای جلسه اول پایینه و مفهوم نیست. من از جلسه دوم شروع کردم. لطفا درصورت امکان فایلهای صوتی معیوب را ویرایش فرمایید. با سپاس مجدد

  13. خوشبختانه صوت بقیه جلسات کیفیت مناسبی دارد. انصافا این بهترین درسگفتاری است که تابحال شنیده ام. بیان دکتر احمدی بسیار شیوا و جذاب است و مطالب مفید و فراوانی دستگیر مخاطب می گردد.

  14. سپاس از شما مروِّجان علم مقدس فلسفه. اما اگر لطف فرمایید فایل ها را (نه فقط این مجموعه که سایر درس گفتارها را نیز) در قالب یک فایل به صورت RAR بارگذاری بفرمایید، مایه ئ مباهات خواهد بود.

  15. من موفق به دانلود بخش اول جلسه ی دوم نمیشم…لینک مشکل داره…قبلا هم یک بار پیام گذاشتم که انگار پاک شده…

  16. خیلی ممنون از سایت برا همچین مطلب خوبی
    فقط یه نکته ای اینکه دوستان لطفا PDF کتاب هایی که در حال چاپ هستند و تو بازار موجودن رو دانلود نکنن و سعی بر خرید اصل کتاب باشه چون نویسنده ها منبع در آمدشون همین مقدار کم فروش کتابه …

  17. سلام
    واقعا ازتون ممنونم.من در حال خوندن این کتاب بودم و این درسگفتارها خیلی به کارم اومد…
    پایدار و برقرار باشید

  18. واقعا حیفه که متن نوشتاریش هنوز پیاده نشده بعنوان مجموعه ای که جزو محبوبترین های سایت چندین ماهه انتخاب گشته

  19. سلام
    از دوستانی که کامل دانلود کردن لطفا خلاصه ای مفید تهیه کرده و اینجا به اشتراک بذارن

  20. این درس گفتار ها خوب هستند. فقط متاسفانه فایل هایی که قرار می دهید کیفیت بسیار بسیار پایینی دارند. با هندزفری به سختی میشه فهمید که استاد چه می گوید. کاش یک نسخه ی باکیفیت را جهت خریداری قرار می دادید

  21. سلام
    من کتاب حقیقت و زیبایی رو مطالعه کردم و باورم نمیشه میتونم تدریس صوتی ایشون رو داشته باشم ممنونم ازتون

  22. درود بر شما …. امیدوارم همیشه در کارتون موفق باشید کمکی که شما به روشنگری در فرهنگ میکنید از کمک خیلی از مسئولین بی مسئولیت بیشتره

  23. سلام
    سوالی مطرح کردم نه منتشر کردید و نه پاسخ دادید! بخش دوم از جلسه ی هشتم از اینجا حذف شده و واقعا مهم هست برای من. اگر بنا به دلایلی حذف شده لطفا پاسخ بدید و بگید به این دلیل … و اگر ممکنه بصورت خصوصی برای من ایمیل کنید ممنون میشم

  24. سلام و عرض پاینده باش خدمت شما عزیز دوست داشتنی جناب آقای رضا ایرانمش که چنین سایت درخشانی را پایه گذاری کرده ای
    بنده یک پیشنهادی داشتم در مورد برخی درسگفتارهای منتشر شده بالاخص این درسگفتار که اگر امکان داشت لحاظ فرمایید و آن گذاشتن لینک دانلود اثار هنری مخصوصا سینمایی پیشنهادی توسط استاد است مانند آینه یا طلوع و آنتونی ربلوف …
    باسپاس فراوان

  25. سلام
    خیلی ممنون از سایت خوب صدانت که این درس گرفتار را منتشر کرده است. برای مایی که امکان دسترسی به کلاس های استاد را نداریم خیلی مفید بود.
    امیدوارم درسگفتار های دیگر استاد را هم منتشر کنید.

  26. سلام
    خسته نباشید می گم به همهٔ اونایی که این سایت اداره می کنند، واقعا کارتون عالیه!
    فقط من تا آخر بخش دوم جلسۀ یازدهم گوش دادم، انگار ناقصه و ادامۀ مبحثش در جلسۀ آینده ست که نذاشتید امکان اضافه کردن جلسۀ آخر نیست؟
    بازم ممنون از زحماتتون!!

  27. درود بر شما . کار بسیار ارزشمندی انجام دادید و صمیمانه سپاسگزارم از زحماتتون. لطفا از بابک احمدی نوشتارها و فایل های شنیداری بیشتری در سایت قرار بدین. سپاس

  28. سلام.درس گفتارهای کتاب های دیگه ی ایشون مثلا تاویل متن رو هم ممکنه بذارین یا وجود ندارن؟

  29. در رابطه با پدیدار شناسی بابک احمدی اگر مطلب قرار بدید ممنونم
    سایتتون عالیه خسته نباشید

  30. دمتون گرم، اگه بتونید از همه اندیشمندان درسگفتار های بیشتری بذارید خیلی لطف کردین

  31. وقت بخیر و ممنون از سرپا نگه داشتن این وبسایت دوست داشتنی
    سوالی داشتم در مورد فایل ها. جلسه چهار قسمت اولی هم میبایست داشته باشه. قسمت موجود مربوط به تایم بعد از استراحت هست. اگر به فایل ها دسترسی دارید، لطفا یک بازنگری انجام بدید. ممنونم

  32. خیلی خوشحال شدم و تعجب کردم که رایگانه!قطعا زحمت زیادی دارید میکشید و پیگیری های زیادی کردید.خیلی ممنون از شما

  33. درود
    من با سایت شما تازه آشنا شدم و به نظر سایت مفید و جذابی می آید. بر خی فایل های صوتی شما ذکر منبع دارد و برخی ندارد . در رابطه با درسگفتار فلسفه هنر آقای احمدی هم همین طور ! در یکی از دیدگاه ها، دیدم که شما فرمودید صدا نت مجری برگزاری این کلاس ها نبوده به همین جهت اجازه فروش این درسگفتار ها را ندارد . سوالم این است آیا اجازه انتشار آن را در این صفحه دارد؟ برای من اهمیت دارد تا بتوانم از این درسگفتار استفاده کنم!(به این جهت که کلاس درس است و نه یک نشست همگانی) ممنون می شم پاسخ بدید.

    1. سلام و درود
      این درس‌گفتار قبل از صدانت در سایت های دیگر قابل دریافت بود. برای درس‌گفتاری دیگر از آقای احمدی اجازه گرفتیم؛ ایشان فرمودند “قصد انتشار جلساتشان را ندارند اما این درس‌گفتار چون قبلا منتشر شده بود لازم نیست بردارید.”

  34. بابک احمدی در این درسگفتارها بدون هیچ دلیلی فردوسی را، که در فضای دیگری زیسته است، با فوکو مقایسه می‌کند و به فردوسیِ پاک‌زاد، تهمت بی‌شعوری می‌زند. بی‌شعور کسی است که (به شهادتِ دکتر آرامش دوستدار)، بخشی از کتابش (= کتاب تردید) را از نویسندگان خارجی، سرقت و ترجمه کرده و به نام خودش چاپ کرده است.
    تا زمانی که چپول‌ها بخواهند نقش روشنفکر و فیلسوف را درجامعه‌ی ما بازی کنند، حتی به فلسفه نزدیک هم نمیشویم. سرمان با قرائت‌های شخصی از تاریخ فلسفه گرم است؛ عیبی ندارد شما به این کاسبیِ اندیشه بگویید فلسفه!

  35. سپاس.
    فوکو: دانش، قدرت می‌آورد.
    فردوسی: توانا بود هر که دانا بود.
    آیا فردوسی خواسته همان مطلب فوکو را بیان کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *