برنامه پرگار: آیا خشونت ذاتی انسان است؟

برنامه پرگار: آیا خشونت ذاتی انسان است؟

خشونت در انسان ناشی از رشد در فرهنگ و اجتماع خشن است یا مبنایی در بیولوژی انسان دارد؟ خشونت، ذاتی انسان است یا محیطی ست و اکتسابی؟

.

آیا خشونت ذاتی انسان است؟

خشونت در انسان ناشی از رشد در فرهنگ و اجتماع خشن است یا مبنایی در بیولوژی انسان دارد؟ خشونت، ذاتی انسان است یا محیطی ست و اکتسابی؟

کم نیستند لحظاتی که با خواندن خبرها حیرت زده می شویم از میزان قساوت آدم ها. فرقی نمی کند، آدم ها در جوامع متفاوت. از کسی که در نروژ ده ها نوجوان را به رگبار می بندد تا نوجوانی که در جنوب تهران دختری خردسال را می رباید، می کشد و جسدش را با اسید می سوزاند. اگر بگوییم این ها آدم هایی مریض هستند و انسان موجودی خشن نیست هر روز با مثال های دشواری روبرو می شویم، مثال هایی که مرتب ما را با این پرسش مواجه می کنند که آیا یک نطفه ی خشن در انسان نیست. شاید به همین دلیل است که خشونت اشکال بسیار مدرن و پیچیده ای پیدا کرده است، اشکالی که گاه صحنه و عواقب خشونت را نامرئی می کند. حالا دیگر یک پیش میز نشین جنگ ندیده می تواند با فشار یک دکمه حمله ای مرگبار را به انجام برساند که در جایی در آن سوی کره ی زمین به نابودی ده ها نفر بینجامد. اما این تکنیک های مدرن نمی تواند ما را از پرسش در مورد خشونت بازدارد. آیا خشونت در انسان ذاتی ست؟ ولی ذاتی خواندن خشونت در انسان هم ما را با مثال های نقض بسیاری رودررو می کند. می توان از خشن بودن شماری از آدم ها به حکمی در مورد خشونت در انسان رسید؟

.


.

مناظره برنامه پرگار با عنوان “آیا خشونت ذاتی انسان است؟”

صوت مناظره برنامه پرگار (۱۱٫۵ مگابایت)   دانلود از سرور اول | دانلود از سرور دوم

دانلود فیلم مناظره برنامه پرگار (۳۴۰ مگابایت)

مشاهده مناظره برنامه پرگار در یوتوب

.


.

برنامه پرگار | مرداد ۹۵

مهمان‌های برنامه: مازیار اشرفیان بناب متخصص ژنتیک ، نازی اکبری روان درمانگر و رضا علیجانی دانش آموخته‌ی جامعه شناسی

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *