معرفی کتاب آزمایشگاه ذهن

کتاب «آزمایشگاه ذهن؛ آزمایشهای ذهنی در علوم طبیعی»، ترجمه: محمد حسین دباغ، کاری از نشر هرمس، در ۲۷۶ صفحه، با قیمت ۱۲۰۰۰۰ ریال، در فروشگاه انتشارات صراط آماده ارائه می‌باشد. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از ساعت ۹ الی ۱۷/۳۰ به آدرس: میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، خیابان سرپرست شمالی، کوچه تبریز، پلاک ۱۹ مراجعه و برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۱۳ ـ ۸۸۹۷۶۲۱۱ تماس حاصل نمایند.

مقدمه آزمایشگاه ذهن

اینکه تئوری های علمی چگونه به تور می افتند و توجیه و تبیین آنها به چه نحو است، از مسائل جدی فلسفه علم محسوب می شود. در این میان برخی از فیلسوفان علم همچون کارل پوپر بر مقام داوری انگشت تاکید می نهند و از شان توجیه تئوری ها دفاع می کنند و برخی دیگر مقام گردآوری را پیش می کشند و از چگونگی پیدایی تئوری ها سخن می گویند؛ اولی بحثی معرفت شناختی را در میان می نهد و دومی نگاهی جامعه شناختی را در دل دارد.
کتاب پیش رو، آزمایشگاه ذهن، نوشته جیمز براون، فیلسوف علم کانادایی معاصر، را می توان در دسته دوم قرار داد. وی اکنون استاد فلسفه علم در دانشگاه تورنتو است. از دیگر آثار او می توان به فلسفه ریاضی، امر عقلانی و امر اجتماعی و چه کسی در علم قانون گذاری می کند؟
مترجمان این اثر را عمدتاً دانشجویان فلسفه دانشگاه بهشتی تشکیل می دهند. سبب آنجاست که همگی آنها از دانشجویان مرحوم علوی نیا بودند و به توصیه او چنین کرده اند. فصل نخست کتاب را زرین مناجاتی، دانشجوی دکتری اخلاق زیست محیطی به دست گرفت. فصل دوم، سوم و چهارم را به ترتیب محمد ایزدی، حنیف امین بیدختی و حسین دباغ دانش آموختگان فلسفه غرب ترجمه کردند. عاقبت، فصل پنجم را ایمان آقابابایی، دانش آموخته فلسفه علم و فصل ششم را ابراهیم باسط دانش اموخته فیزیک و فلسفه انجام دادند.
بدون تردید این اثر خود را وامدار کوشش های خانم نغمه ربیعی و آقای سروش رزمی می داند که بی منت و بی رشوت متن ترجمه را پیراسته کردند و در مواردی با متن اصلی تطبیق دادند. همچنین دکترحسین شیخ رضایی نیز در پاره ای از لغات تخصصی همفکری کردند که از این بابت مترجمان را سپاسگزار خود کردند. در آخر، کوشش های جناب آقای محمد رزمی را، مدیرعامل محترم انتشارات صراط، نیز برای نشر این اثر باید ستایش کرد.
امید است تا ترجمه این اثر برای جامعه فلسفی ایران موثر بیفتد.

حسین دباغ
ویراستار فارسی

یک نظر برای “معرفی کتاب آزمایشگاه ذهن

  1. سلام
    چرا در هیچ معرفی از این کتاب، نشانه ای از فهرستش دیده نمیشه؟ توضیحات کوتاه و گنگ و بیشتر در رابطه با مترجمین و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *